تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۰

عبدالرزاق گورنه برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ شد

عبدالرزاق گورنه، رمان‌نویس تانزانیایی مقیم انگلستان برای به تصویر کشیدن دوران استعمار در داستان‌ها و کتاب‌های خود برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ شد.

عبدالرزاق گورنه برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ شد

رویداد۲۴ سخنگوی آکادمی سوئد ساعت ۱۴:۳۰ امروز پنجشنبه به وقت تهران نام برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد و برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها، جایزه امسال به عبدالرزاق گورنه رسید که در زنگبار (تانزانیا) به دنیا آمده و در انگلستان زندگی می‌کند. او برای به تصویر کشیدن رویداد‌های دوران استعمار در کتاب‌ها و داستان‌های خود برنده جایزه نوبل در رشته ادبیات شد.

پیش‌تر کارشناسان بخت نویسندگانی، چون هاروکی موراکامی، آنی ارنو و نگوگی وا تیونگو را برای بردن جایزه نوبل ادبیات بیش از دیگران می‌دانستند. گورنه نخستین نویسنده سیاهپوست آفریقایی است که در ۳۵ سال اخیر برنده جایزه نوبل می‌شود. آخرین بار وله سوینکا، نویسنده نیجریه‌ای بود که در ۱۹۸۶ معتبرترین جایزه دنیای ادبیات را برده بود.

عبدالرزاق گورنه سال ۱۹۴۸ در یکی از جزایر زنگبار به دنیا آمد و بزرگ شد و در دهه ۱۹۶۰ همراه خانواده خود به انگلستان مهاجرت کرد. او ۱۰ رمان و چند داستان کوتاه در کارنامه دارد و در بسیاری از داستان‌هایش موضوع مهاجرت و پیامد‌های دوران استعمار بر زندگی‌ها و خانواده‌ها پیداست. ارزش مادی جایزه نوبل ادبیات ۱۰ میلیون کرون سوئد برابر یک میلیون و ۱۴۰ هزار دلار آمریکاست.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌های گورنه «بهشت» است که در ۱۹۹۴ نامزد دریافت جایزه بوکر شد. او امسال هم با «زندگی پس از مرگ» نامزد دریافت جایزه ادبی جورج اورول برای بهترین اثر سیاسی سال ۲۰۲۱ در بخش داستانی بود که رقابت را به «تابستان»، چهارمین کتاب از چهارگانه الی اسمیت درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با موضوع همه‌گیری کرونا واگذار کرد.

جایزه نوبل در رشته ادبیات ۱۱۸ بار اهدا شده که فقط ۱۸ مورد آن به زنان رسیده است و از این میان، هفت جایزه زنان مربوط به قرن ۲۱ بوده است. آکادمی سوئد سال ۲۰۱۹ وعده داد می‌کوشد نوبل ادبیات کمتر مردانه و اروپامحور باشد، اما دو جایزه بعدی را به نویسندگان اروپایی داد.

برچسب ها: نوبل ادبیات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان