تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

وزیر خارجه طالبان می‌گوید در دوحه با نمایندگان آمریکا به توافقاتی دست یافتیم

ایالات متحده و طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان، نخستین مذاکرات رو در رو را انجام داده اند. قرار است گفتگو‌ها روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کند.

وزیر خارجه طالبان

رویداد۲۴  امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که در دوحه صحبت می‌کرد، گفت هیات آن‌ها با نمایندگان آمریکا در دوحه توافق کردند آنچه را که در توافقنامه فوریه ۲۰۲۰ دوحه روی آن مذاکره شده بود، حفظ کنند که شامل تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده و گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان بود.

متقی همچنین گفت ایالات متحده به آن‌ها وعده داده در تحویل واکسن کرونا و کمک‌های بشردوستانه کمک خواهد کرد. او گفت طالبان خواهان بهبود روابط با جامعه بین المللی است، اما هشدار داد که هیچ کشوری نباید در سیاست‌های داخلی کشور دیگری دخالت کند.
بیشتر بخوانید: روزنامه جمهوری اسلامی: کمکهای ایران به افغانستان را طالبان دریافت می‌کنند
دیدار مقام‌های آمریکایی با اعضای دولت طالبان در این سطح، برای اولین بار پس از به قدرت رسیدن طالبان انجام شده است. قرار است هیات طالبان با نمایندگان اتحادیه اروپا نیز گفتگو کنند.

رویترز گزارش داده که در ترکیب هیات آمریکایی تام وست، معاون نماینده ویژه وزارت خارجه و سارا چارلز، مقام ارشد آژانس توسعه بین المللی (یو‌اس‌اید) حضور دارند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است مذاکرات، ادامه تعامل عملگرایانه است و به منظور به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست.

قرار است در این مذاکرات در مورد خروج امن آمریکایی‌ها و همکاران محلی پیشین نیز گفتگو شود.

روز گذشته، امیر خان متقی، در راس هیاتی از مقام‌های ارشد دولت طالبان شامل عبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات، خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ، نور جلال، معاون وزارت داخله، شهاب الدین الدین دلاور و حاجی محمد ابراهیم به دوحه قطر پرواز کردند.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته که "طالبان را تحت فشار قرار خواهیم داد تا به حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران احترام بگذارند و یک دولت فراگیر با حمایت گسترده تشکیل دهند. "

وی افزود که در اجرای وعده‌های طالبان مبنی بر ادامه خروج امن از افغانستان تناقضاتی میان حرف و عمل وجود دارد.

پس از ورود طالبان به کابل، آمریکا در مدت دو هفته حدود ۱۲۴ هزار نفر را از فرودگاه کابل تخلیه کرد، آمریکا در صدد تخلیه شمار بیشتری از شهروندانش و همکاران محلی خود از افغانستان است.

پس از تسلط طالبان بر کابل، شماری از سفارت‌های اروپایی در کابل نیز به دوحه منتقل شده و از آنجا امور نمایندگی در افغانستان را پیش می‌برند.

سه هفته است که طالبان بازگشت دختران به مدارس متوسطه را ممنوع کرده است.

ملاقات با هیات آمریکایی بخشی از تلاش‌های طالبان برای به کسب حمایت بین‌المللی برای رسمیت شناختن آن‌ها است که راه را برای کمک‌های مالی به افغانستان که توسط کشور‌ها و آژانس‌های خارجی مسدود شده است، باز می‌کند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
0
جامعه جهانی علاوه برتمام شروطی که برای به رسمیت شناختن طالبان در نظر گرفته از جمله رعایت حقوق بشر وخصوصا" حقوق بانوان وتشکیل دولت فراگیر , باید طالبان را مجاب کند که تاحدودی رفتار وعرف دیپلماتیک را در سفرها وجلسات رسمی رعایت کنند مثل: نپوشیدن دمپایی وپوشیدن جوراب !!!!!!!!!
نظرات شما
پیشخوان