تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

آغاز انتخابات پارلمانی عراق

انتخابات زودهنگام مجلس عراق روز یکشنبه ۱۰ اکتبر آغاز شد. این اولین انتخابات بعد از سقوط صدام حسین است که برگزار شده است. بر اساس آمار موجود در انتخابات عراق امکان شرکت ۲۵ میلیون نفر از مردم عراق وجود دارد که حدود ۲۲ میلیون نیز ثبت نام کرده و برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

آغاز انتخابات پارلمانی عراق
رویداد۲۴ مژده کریمی: انتخابات پارلمانی پیش از موعد عراق امروز یکشنبه ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) از ساعت ۷ صبح بطور رسمی آغاز شد.

در این انتخابات حدود ۲۵ میلیون واجد شرایط، برای انتخاب ۳۲۹ نامزد به پای صندوق‌های اخذ رای می‌روند. تا ساعت ۱۸ امروز شهروندان عراقی فرصت دارند تا نامزد‌های خود را برای دوره پنجم مجلس معرفی کنند.

به گزارش رویداد۲۴ این دوره از انتخابات مجلس عراق برای عراقی‌ها سرنوشت ساز است بویژه اینکه قرار است اشغالگران آمریکایی کمتر از دوماه دیگر خاک این کشور را ترک کنند و خروج آن‌ها بستگی به قدرت مجلس عراق دارد.

گفته می‌شود برخی از مقامات عراقی از جمله مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، برهم صالح، رئیس جمهور عراق، نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق، عمار حکیم رئیس ائتلاف نیرو‌های حکومت ملی عراق، مقتدی صدر رهبر جریان صدر، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح در ساعات اولیه انتخابات روز یکشنبه در محل اخذ رای حاضر شده رای خود را به صندوق انداختند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق، اسامی گروه‌های مشمول رأی‌گیری خاص انتخابات عراق را اعلام کرد. بر این اساس، کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی اقلیم کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان زندان‌های عراق گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق نام گرفتند. اما جای سازمان حشد شعبی در میان گروه‌های خاص عراقی خالی بود و این گروه در میان عموم رای دهندگان قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: گروه‌های شاخص انتخابات عراق کدامند؟


به گزارش الجزیره عراقی‌ها در یک انتخابات عمومی که بسیاری معتقد بودند تحریم خواهد شد، شرکت کردند، چرا که عراقی‌ها اعتقاد خود را به سیستم دموکراتیک ناشی از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ را از دست داده اند.

رای گیری روز یکشنبه ابتدا برای سال آینده برنامه ریزی شده بود، اما در پاسخ به خیزش مردمی در پایتخت بغداد و استان‌های جنوبی در اواخر سال ۲۰۱۹ مطرح شد.

در اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق ده‌ها هزار نفر در اعتراض به فساد گسترده، خدمات ضعیف و افزایش بیکاری به خیابان‌های عراق آمدند. نیرو‌های امنیتی عراق با شلیک گلوله‌های مشقی و گاز اشک آور با معترضان برخورد کردند. بدنبال این اعتراضات بیش از ۶۰۰ نفر در عرض چند ماه کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

اگرچه مقامات انتخابات زودهنگام را اعلام کردند، اما تعداد کشته شدگان و سرکوب شدید مخالفان باعث شد تا بسیاری از فعالان جوان و معترضانی که در اعتراضات شرکت کرده بودند، بعد‌ها خواستار تحریم رای گیری شوند.


بیشتر بخوانید: سرنوشت انتخابات زودهنگام عراق


مجموعه‌ای از آدم ربایی‌ها و ترور‌های هدفمند که منجر به کشته شدن بیش از ۳۵ نفر شد، بسیاری را از مشارکت بیشتر در انتخابات دلسرد کرده است.

در مجموع ۳۴۲۰ نامزد برای ۳۲۹ کرسی در انتخابات پارلمانی رقابت می‌کنند که پنجمین کرسی از زمان سقوط صدام حسین پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است.

در جریان این انتخابات بیش از ۲۵۰ هزار پرسنل امنیتی در سراسر کشور وظیفه حفاظت از آرا را بر عهده دارند. سربازان، نیرو‌های پلیس و ضد تروریسم در خارج از مراکز رای دهی مستقر شدند، که برخی از آن‌ها با سیم خاردار حلقه شده بودند.

انتخابات ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ اولین انتخابات پس از سقوط صدام حسین است که بدون برقراری منع آمد و شد ادامه می‌یابد و نشان دهنده بهبود قابل توجه وضعیت امنیتی کشور پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ است.

در اولین مورد، انتخابات یکشنبه تحت قانون جدید انتخابات برگزار می‌شود که عراق را به حوزه‌های انتخابیه کوچکتر تقسیم می‌کند - یکی دیگر از خواسته‌های فعالان شرکت کننده در اعتراضات سال ۲۰۱۹ - و امکان نامزد‌های مستقل بیشتری را فراهم می‌کند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در اوایل سال جاری تصویب شد، به گروه گسترده‌ای برای نظارت بر انتخابات اجازه کنترل روند انتخابات را می‌دهد. گفته می‌شود ۶۰۰ ناظر بین المللی در محل انتخابات حضور دارند که ۱۵۰ نفر از آن‌ها از سوی سازمان ملل متحد هستند

عراق همچنین برای اولین بار کارت‌های بیومتریک را برای رای دهندگان معرفی می‌کند. برای جلوگیری از سوء استفاده از کارت‌های الکترونیکی رای دهندگان، آن‌ها برای ۷۲ ساعت پس از رأی دادن هر فرد غیرفعال می‌شوند تا از رأی گیری مجدد جلوگیری شود. در تصاویر روز عکس‌هایی از انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق را ببینید.

منبع: ALJAZEEA

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان