تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰

گاردین: واکسیناسیون خطر مرگ کرونا را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد

روزنامه گاردین با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید در فرانسه که در میان افراد بالای ۵۰ سال انجام گرفته، نوشت: واکسن ها تا ۹۰ درصد خطر مرگ و میر و بستری شدن ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می دهد.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران
رویداد۲۴ به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، براساس نتایج بزرگترین پژوهش در نوع خود از سوی محققان فرانسوی که بر روی بیش از ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از میان افراد رده سنی بالای ۵۰ سال انجام گرفته، واکسن ها تا ۹۰ درصد خطر مرگ و میر و بستری شدن ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می دهند.

نتایج این پژوهش که به تازگی منتشر شده، همچنین نشان داد که واکسن ها در برابر بدترین و شایع ترین اثرات سویه دلتا از بدن محافظت می کنند.

«محمود زوریک» اپیدمیولوژیست و ناظر این پژوهش تاکید کرد: «نتایج این پژوهش بدان معناست افراد واکسینه شده ۹ برابر کمتر در معرض بستری شدن یا مرگ ناشی از کووید -۱۹ قرار دارند».

در این پژوهش، محققان ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فرد بالای ۵۰ سال واکسینه شده را با همان تعداد فرد واکسینه نشده از همان رده سنی از تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ (۶ دی ۹۹ و هنگامی که واکسیناسیون در فرانسه آغاز شد) تا ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) امسال مورد مطالعه قرار دادند.


بیشتر بخوانید: فریب ایمنی واکسن را نخورید


پژوهشگران از روز چهاردهم پس از دریافت دز دوم افراد مورد مطالعه متوجه "کاهش خطر بستری شدن بیش از ۹۰ درصد" و کاهش مشابه در مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ شدند. یافته های مشابه پیش از این در انگلیس و ایالات متحده هم منتشر شده است.

آنها براساس نتایج این پژوهش اعلام کردند که اثر واکسن در مبارزه با جدی ترین علائم کووید-۱۹ در دوره پنج ماهه مطالعه کاهش نیافته است. این پژوهش بدون توجه به نوع واکسنی که فرد مورد مطالعه تزریق کرده است (واکسن هایی که در فرانسه در تاریخ مزبور مجوز گرفتند شامل واکسن فایزر، مدرنا و آسترازنکا بودند) نتایج را در همه افراد یکسان اعلام کردند.  
بین ظهور سویه دلتا در فرانسه و پایان این پژوهش، محققان تنها یک ماه فاصله داشتند، اما نتایج نشان داد واکسن ها خطر علائم جدی و مرگ را تا ۸۴ درصد در افراد بالای ۷۵ سال و ۹۲ درصد در افراد ۵۰-۷۴ ساله کاهش می دهد.

این پژوهش در پایان نتیجه گیری کرده است که همه واکسن های [مورد مطالعه] علیه کووید -۱۹ بسیار موثر هستند و نقش بسزایی در کاهش عوارض جدی کووید -۱۹ در افراد ۵۰ ساله و بالاتر دارند.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز ۶۶.۹ درصد جمعیت فرانسه در مقابل کووید-۱۹ واکسینه شده اند. این کشور اروپایی با دارا بودن بالغ بر هفت میلیون و ۵۶ هزار نفر مبتلا به کووید-۱۹ و بیش از ۱۱۷ هزار جانباخته در رده هفتم جهان از نقطه نظر تاثیرپذیری از گسترش ویروس کرونا قرار دارد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان