تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰

مشاهده اردک مرمری در جنوب کرمان

رئیس اداره نظارت و چایش حفاظت محیط زیست استان کرمان از مشاهده گونه نادر اردک مرمری برای اولین بار در شهرستان روبار جنوب استان کرمان خبر داد.

مشاهده اردک مرمری در جنوب کرمان

رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کرمان: منصور پورسینا رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: در مهرماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰ قطعه اردک مرمری برای اولین بار در مناطق آبی شهرستان رودبار جنوب توسط یونس خواجویی فرمانده یگان شهرستان مشاهده و  ثبت شد.

وی اظهار داشت: تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

پورسینا افزود: این پرنده از دور به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری به نظر می‌رسد زیستگاه این پرنده بیشتر در مجاورت آب‌های شیرین است و مناطق با پوشش گیاهی متراکم را به فضا‌های باز ترجیح می‌دهد این گونه اردک در فهرست گونه‌های در حال انقراض بوده و در شمار گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود.
اردک مرمری با نام علمی angustirostris Marmaronetta پرنده‌ای از تیره اردکیان است که تنها گونه اردک روی آب چّر است، نر و ماده آن هم‌شکل هستند. ۴۱ سانتیمتر طول دارد و اندکی از خوتکا بزرگ‌تر با گردنی درازتر و سر بزرگ‌تر، پر و بال قهوه‌ای تیره و روشن، با طرح مرمری و لکه بیضوی شکل تیره رنگ در اطرف چشمانش است.

در پرواز طرح مشخصی نشان نمی‌دهد، به‌جز شاه‌پر‌های ثانوی کمرنگ و دم نوک سفید. در پرنده نر، پر‌های پس سر اندکی بلندتر است و کاکل کوچکی را تشکیل می‌دهد. پرنده نابالغ در سطح شکمی زرد رنگ‌تر است با نوار چشمی تیره و دو لکه تقریبا سفید روی بال.

اردک مرمری معمولا جفت‌جفت یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود و در زمستان گاهی گله‌های بزرگ تشکیل می‌دهند.مشاهده اردک مرمری در جنوب کرمان

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان