تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر

ضرغامی وزیر کشاورزی است یا میراث فرهنگی؟

آقای ضرغامی فراموش نکند که وزیر میراث فرهنگی است نه مسوول عقب‌نشینی از قوانین میراث فرهنگی در برابر مخاطراتی که لرزه بر تن میراث فرهنگی می‌اندازد.

رغامی وزیر کشاورزی است یا میراث فرهنگی؟
رویداد۲۴ سفر عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شیراز و اظهارات او لرزه بر تن بنا‌های تاریخی انداخته و دو خطر عمده را متوجه میراث فرهنگی کرده؛ یکی قوت گرفتن احتمال تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز و دیگری به خطر افتادن حریم میراث جهانی پاسارگاد.

سال‌هاست که برخی در شیراز می‌کوشند برای توسعه فضا‌های پیرامونی امامزادگان شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین، ۵۷ تا ۶۵ هکتار از بافت تاریخی این شهر را تخریب کنند و بین این دو امامزاده فضایی ایجاد کرده و آن را بین‌الحرمین بنامند. این رشته تخریب‌ها تا سال ۱۳۹۶ هرازگاهی رخ می‌داد و خانه‌های تاریخی متعددی نیز تخریب شد، اما از سال ۱۳۹۶ و با ورود نهاد‌های مختلف، تخریب‌ها متوقف شد.

حالا وزیر میراث فرهنگی با حضورش در بافت تاریخی شیراز چراغ اول آغاز تخریب‌ها را پس از ۴ سال توقف دوباره روشن کرده و در اظهارنظری عجیب، بافت تاریخی پیرامون امامزادگان شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین را «بافت فرسوده» خوانده و افزوده: «خانه‌های میان این دو حرم از میان رفته و داغون است.»

سخنان غیرمیراثی وزیری که باید مدافع بافت‌های تاریخی کشور باشد، نه تنها لرزه بر تن بافت تاریخی شیراز انداخته بلکه چنین «نگاه غیرمیراثی به بافت‌های تاریخی» می‌تواند مناطق مشابه را در سراسر کشور با مخاطره مواجه کند. وظیفه وزیر میراث فرهنگی این نیست که با «داغون» توصیف کردن خانه‌های تاریخی از ارزش آن‌ها بکاهد و زمینه تخریب این بنا‌ها را فراهم سازد، وظیفه میراث فرهنگی مرمت، احیا و نگهداری این خانه‌هاست.

آقای ضرغامی همچنین در اظهارنظری دیگر در نقش وزیر کشاورزی ظاهر شده و گفته: «همه جای استان فارس در خصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است، مردم پاسارگاد به دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند و چاه بزنند. باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند.

در این راستا آیین‌نامه جدیدی می‌نویسیم تا بتوانیم مشکل حریم‌ها را نه‌تن‌ها در استان فارس بلکه در نقاط مختلف کشور حل کنیم. برای این کار هم جرات و جسارت می‌خواهیم، زیرا قطعا هجمه‌هایی به خصوص در فضای مجازی برای این کار مشاهده خواهیم کرد و شاید دیگرانی که در این زمینه اقدام نکردند به دلیل ترس از این هجمه‌ها بوده است. این کار را در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات دولت دنبال کنیم تا بتوانیم مشکلات مربوط به حریم‌ها که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده، برطرف کنیم.»

این سخنان وزیر میراث فرهنگی تاسف‌بار و هولناک است؛ با وجود قوانین سفت و سخت در حوزه میراث فرهنگی، باز هم حریم آثار تاریخی با خطر و تعرض مواجه می‌شوند، خدا رحم کند به روزی که وزیر میراث فرهنگی با سخنانش این قوانین را به هماوردی و زورآزمایی دعوت کند.

وزیری که باید مدافع و محافظ حریم آثار تاریخی باشد، چرا این‌گونه چوب حراج بر میراث فرهنگی می‌زند؟ باید به ایشان یادآور شد که نشست زمین در فارس بر اثر برداشت‌های بی‌رویه آب به نقطه بحرانی رسیده که نمونه آن را می‌توان در اطراف تخت جمشید مشاهده کرد.

در حالی که مطالعات نشان می‌دهد مسدود شدن چاه‌ها تنها راه نجات تخت‌جمشید از فرونشست و فروچاله است، وزیر میراث فرهنگی به جای اینکه دغدغه در امان ماندن آثار تاریخی از چاه‌ها و برداشت‌های بی‌رویه آب را داشته باشد، خود مدافع حفر چاه و برداشت آب در حریم آثار تاریخی شده است.

وزیری که باید نگران فرونشست‌های اطراف بنا‌های تاریخی باشد، دغدغه‌اش این شده که به قول خودش «جرات و جسارت» به خرج دهد و حریم آثار تاریخی را در سراسر کشور دستخوش تغییر کند؛ این نه تنها نامش جرات و جسارت نیست، بلکه به خطر انداختن بنا‌های تاریخی است. آقای ضرغامی فراموش نکند که وزیر میراث فرهنگی است نه مسوول عقب‌نشینی از قوانین میراث فرهنگی در برابر مخاطراتی که لرزه بر تن میراث فرهنگی می‌اندازد.

وضعیت برداشت آب از منابع زیرزمینی در دهه‌های اخیر آنقدر فزاینده بوده که کمتر جایی در کشور می‌توان یافت که منابع آبی در حالت بحرانی نباشد. به همین دلیل است که در برخی مناطق کشور تلاش می‌شود تا صنایع را جایگزین کشاورزی کنند. با وجود چنین واقعیاتی در حوزه منابع آب، وزیر میراث فرهنگی که باید دغدغه میراثی داشته باشد، سنگ کشاورزی را به سینه می‌زند، آن هم در حریم آثار تاریخی، آن هم در دشت‌های بحرانی و آن هم با وجود فرونشست دشت‌ها.

آقای وزیر مگر نمی‌دانید به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، ایران رتبه چهار فرونشست زمین را در دنیا دارد و اگر اقدامات فوری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب انجام نشود، ایران سرزمینی غیرقابل زیست خواهد شد. آقای وزیر به خود آیید و تن بنا‌های تاریخی را نلرزانید.

بنا‌های تاریخی و صنعت گردشگری می‌توانند به تنهایی مردم و کشاورزان اطراف این بنا‌ها را توانمند کنند؛ اگر و فقط سیاست‌های غلط پای خود را از میراث فرهنگی و صنعت گردشگری بیرون کشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عزت الله ضرغامی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
5
0
پر بیراه نگفته ضرغامی اصلا تخت جمشید ساخته نشده که بخواد کلخ باشه.یا هیچوقت سرانجام نرسیده
استاد پور پیرار عزیز جواب خوبی به تخت جمشید دوستان داده
سرتاسر جهان بناهای بزرگ و شگفت انگیزی وجود دارد ما فوق تصور بشر ، از جمله اهرام ثلاثه در مصر ، دیوار چین (كه طبق گفته فضا نوردان حتی از كره ماه قابل رویت است) آثار روم باستان و …. آثاری بسیار فاخر تر و شگفت انگیز تر تخت جمشید . ولی نكته جالب توجه این است كه مردم هیچ یك از این كشورها ، چنین بناهای عظیمی را نشانه برتری نژادی و تمدن خود نمی دانند و گوش عالم را كر نمی كنند كه عصر معاصر پیشرفت علمی خود را مدیون تمدن ما است و یا با شعارهای نژادپرستانه و اهانت آمیزی چون :

« زشیر شتر خوردن و سوسمار عرب را بجایی رسیدست كار …»

خود را برتر از دیگران نمی داند . ولی این امر بطور شگفت انگیزی در ایران رواج دارد و یك بنای نیمه كاره و معمولی را چنان بزرگ می بینند و عامل برتری بر تمام تمدن جهان ، كه گاه باعث خنده دیگر ملل می شود . مثلا هیچگاه شاهد نبوده ایم كه یك مصری بعلت شكوه «اهرام ثلاثه» كه واقعا تخت جمشید در برابر آن بسیار تحقیر آمیز است بر دیگر ملل فخر فروخته و ادعای تمدن برتر كند . در این مبحث سعی سده اندكی خواننده را كه با تبلیغات بی پایه و اساس تخت جمشید را یك بنای بینظیر می داند با واقعیات موجود بیشتر آشنا كند » :

طبق گزارش سازمان نظام مهندسی كشور تائید شده است كه تخت جمشید یك بنای ناقص است كه هیچگاه كامل نشده و به بهره برداری نرسیده است . توجه كنید فرق بین« تكمیل نشدن » را با «ویران شدن» .
پاسخ ها
تورک قیزی
| Germany |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
این نشانه،عقده ای بودن فارسها و شکستهای پی در پی شان را نشان میدهد،اینها همیسه در طول تاریخ در حال شکست وفرار بودند بعد عکس شیر رو در پرچم شر خورشید میگذاشته اند
ناشناس
| Denmark |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
سازمان نظام مهندسی با مهندسان بیسواد دانشگاه ازادی ... خورده
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
3
مشکل ما در کشور خیلی پیچیده و در هم بر هم است و هیچ مسولی در جایگاه خودش نیست نظامیان در مورد داروی کرونا و مبارزه با ان اظهار نظر می کنند و یا افرادی در مورد سیاست خارجی اظهاران می کنند که برای کشور هزینه ایجاد می کند اقای ضرغامی یک نظامی است و در هر مورد هم اظهار نظر می کند مشکل مسولان کشور این است که با تاریخ قبل از اسلام مشکل دارند تا حالا چندین اثار باستانی را به بهانه هایی تخریب کرده اند و حتی اثاری که در زمان حکومتهای سنی ساخته شده است با انهم مشکل دارند نمونه ان ارک علیشاه تبریز بود که با دستور امام جمعه وقت با تی ان اتی تخریب کردند در این نظام تا حالا یک نفر پیدا نشده تا بگویند ضرر این اثار برای کشور چیست . هزاران هکتار زمین کشاورزی تخریب و ویلا درست شده است اقای ضرغامی زمینهای اطراف مقبره کورش را بهانه می کند تا ان مقبره را هم ویران کنند مسلین کشور ان اختراعاتی که توسط غرب انجام شده است چون به نفعشان است استفاده می کنند مانند موبایل و تلویزیون و ماهواره و کامپیوتر ...........ولی از ان چیزی که به نفعشان نیست تبلیغات منفی می کنند مسولان کشور با علم روز مشکل دارند و نمی توانند به صراحت اعلام کنند به علم مدرن مخالف هستند برای معالجه به کشور های دشمن می روند و از انها بد گویی می کنند ولی مردم را تشویق می کنند به دعا و امام زاده متوسل شوید اینگونه مسایل باعث شده است تا مردم به مسولان اعتماد نکنند چون رفتار و گفتارشان ضد و نقیض است خودشان ادعا می کنند پیرو علی (ع) امامان هستند تا زمانیکه ساست با دین امیخته باشد مشکل کشور نه تنها حل نخواهد شد بلکه بدتر هم خواهد شد برای اینکه ساست و کشور داری امری زمینی است ولی دین یک امر الهی است مایبن مردم و خدا و کسی هم نمی تواند به زور مردم را به بهشت ببرد اگر با زور می شد اعتقادات مردم را قوی کرد الان تمام مردم نماز خوان بودند در صورتیکه اینطور نیست اگر من دروغ می گویم سخنان ایت الله محقق داماد را گوش کنید که در این حاکمیت مسولیت هم دارد انکه اپوزوسیون نیست در یکی از سخنرانی هایش می کوید انقدر که زلزله و سیل و وبا و بلایای طبعی ادم کشته به اندازه جهل مقدس ادم نکشته است کج فهمی از دین دین را به انحراف می کشاند و در این بین دین است که ضربه می خورد
رخصت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
2
1
... بیشتر این آثار باستانی همه کهنه و قدیمی چندین هزار ساله هستند چیز کهنه چه ارزشی دارد ؟ چه به درد می خورند! موش ، مار ، مارمولک ،موریانه و مورچه دارند و از خشت خام درست شده اند چون قبلا" سیمان و بتون نبوده مجبور بودند اینطوری اینها را ساختند‌، و یا اینکه بولدوز و لودر قبلا" نبوده تا باقیمانده این ساختمان ها را بردارند و به جای آنها هویج و موز بکارند که خیلی هم گران است و اقتصادی است و مگر نمی شود اشتغال با کشاورزی ایجاد کرد برای بیکاره ها ؟! و اینکه بازدیدکننده بیاد و از این خرابه ها بازدید کند و پولش را بخواهد هدر دهد گناه دارد و این پول اینطوری شاید ِاشکال داشته باشد! آخر دیدن قصر ، کاخ ، پل ، آب بند ، جِسر ، سد ، آب انبارِ ساختمان چندهزار سال قبل از میلاد گذشته فلان پادشاه ، سلطان، خلیفه ، امپراطور ظالم که کامپیوتر ، بورس، بانک، بیمه، تجارت، بازرگانی، و خیلی چیزهای دیگر بلد نبودند اصلا" رادیو و تلویزیون نداشتند! فقط شکار و جنگ و اسب سواری بلد بودند! ، اصلا" چه به درد می خورد؟آخر باستان شناسی چه به درد می خورد؟ آخر گردشگری هم شد علم و هنر!؟ اصلا" به من چه مربوط بابا، من اینکاره نیستم این گود باستان کاری برای من خیلی ناآشنا و کوچک است ...رخصت...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
اینها ساخته و پرداخته محمد دماغ و رضا پالانی قاطر سوار هست.و تعدادی ناسیونالیست اروپایی برای دست پا کردن تاریخ و پیشینه باستانی برای خودشان و ارجاع دادن به این مکآنهای مخروبه و ساخته نشده برای خود سند سازی کنند.تا انجا به این بناهای نیمه ساخته خانم جمشید اورده اند و گفتن این مقر پادشاهان هخامنشی بوده.تاریخ ایران بزرگ؟؟پر است از این جعلیات
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
2
0
به ناشناس ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
سازمان نظام مهندسی با مندسان دیوار نورد دانشگاه ازادی گوه خورده.زر زر زیادی کرده
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
1
رویداد ۲۴ چون الفاظ رکیک توهین به مهندسان رو منتشر کردی لطفا در پاسخ جواب من مهندس رو خطاب به آن شهروند بی ادب منتشر کن :
دوست عزیز دانشگاه آزاد یا دولتی فرق نمیکنه... بهترین دانشگاههای دنیا پولی هستن...
دوست عزیز فعالیت سازمان نظام مهندسی موجب شده تا تلفات زلزله های کشور بعد از زلزله منجیل و بم تا امروز کاهش چشمگیری داشته باشه بطوریکه تلفات در زلزله های اخیر بسیار کم بوده و در زلزله کرمانشاه سقفهای بتنی فرو نریخته اند
دوست عزیز امثال شما که توهین میکنید هیچگاه به دنبال پیشرفت و آبادی کشور نیستی و افکار و گفته های امثال شما در آینده این سرزمین هیچ تاثیری ندارند و صرفا سرنوشت شما بازیافت در دل خاک خواهد بود ... برعکس آثار فعالیت مهندسین متعهد منشا آبادی و توسعه کشور خواهد بود...
درضمن بارها مقاله های تخصصی اساتید و دانشجویان مهندسی کشور درخصوص شاهکار مهندسی تخت جمشید مطالعه کرده ام و در اینترنت در دسترس همگان هست... مهندسی ناب آن بنای فاخر از پلکان ۱۲.۵ سانتیمتری کاخ آپادانا شروع میشود و در سراسر بنا بطرز باور نکردنی گسترده شده...

به قول شاعر...
ادب از که آموختی ... از بی ادبان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان