تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

فدراسیون فوتبال کمر پرسپولیس را شکست؟

شکست پرسپولیس برابر الهلال و حذف از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دلایل زیادی داشت.

فدراسیون فوتبال کمر پرسپولیس را شکست؟

رویداد۲۴  پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه فیصل بن فهد عربستان با ۳ گل برابر الهلال شکست خورد تا یحیی گل محمدی، سنگین‌ترین شکست دوران مربی گری اش را با پرسپولیس تجربه کند.

به گزارش فرارو، شکست برابر الهلال، به ماجراجویی پرسپولیس در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا پایان داد، تا این تیم یک مرحله بعدتر از تراکتور و استقلال، با معتبرترین رقابت‌های فوتبال باشگاهی در قاره آسیا وداع کند. شکست سنگین پرسپولیس برابر الهلال، اما موردی نبود و نیست که بشود به سادگی از کنارش عبور کرد. موفق‌ترین تیم ایرانی در رقابت‌های چند فصل اخیر، در تقابل با الهلال نشانی از پرسپولیس همیشگی نداشت و همین مورد منجر به بررسی و واکاوی‌های مختلف شده است.

اگرچه در دنیای حرفه‌ای فوتبال، مسئولیت شکست در زمین فوتبال به عهده مربی و بازیکنان تیم است (موردی که درباره پرسپولیس هم استتثناء نیست)، ولی به نظر می‌رسد، هواداران باشگاه سرخ پوش تهرانی، علاوه بر موارد متعدد، نقش فدراسیون فوتبال و تیم ملی را در زمین گیر شدن پرسپولیس برابر الهلال پررنگ می‌دانند. فارغ از اینکه، نقش و تاثیر فدراسیون فوتبال و تیم ملی در ناکامی پرسپولیس برابر الهلال چه مقدار بوده، نشانه‌هایی در این بین وجود دارد که نظر عده‌ای از هواداران پرسپولیس را توجیه می‌کند.

بسیاری عقیده دارند مهمترین عامل ناکامی شاگردان یحیی گل محمدی، قرار نگرفتن بدن آن‌ها در شرایط مسابقه است. در حالی که الهلال عربستان از دل رقابت‌های لیگ این کشور پا به مسابقه برابر پرسپولیس گذاشت، تیم ایرانی به دلیل برنامه ریزی بحث برانگیز فدراسیون فوتبال مبنی بر تعویق بازی‌های لیگ، فقط با چند مسابقه دوستانه پا به این میدان مهم گذاشت. البته که این مورد، دلیل اصلی رنجش پرسپولیسی‌ها نیست، چون آن‌ها توقع داشتند دستِ‌کم بازی سوپرجام بین پرسپولیس و فولاد در زمان مقرر برگزار شود تا تیمشان پیش از بازی با الهلال یک بازی رسمی را برگزار کرده باشد، ولی فدارسیون فوتبال با اشاره به این موضوع که سرمربی تیم ملی درخواست به تعویق افتادن سوپرجام را داده، این بازی را به زمان دیگری موکول کرد تا رسما یکی از بازی‌هایی که حکم محک زدن بدن بازیکنان پرسپولیس را داشت برگزار نشود.

مدت‌ها قبل از این اتفاق، اما فدراسیون فوتبال، یک «نه» تاثیرگذار به پرسپولیس گفته بود که ثمره اش در بازی با الهلال به خوبی هویدا شد. پرسپولیسی‌ها تلاش زیادی کردند برای لیگ قهرمانان آسیا یک مهاجم خارجی داشته باشند، ولی فدارسیون فوتبال با اشاره به اینکه این تیم شاکی مالی دارد، اجازه خرید بازیکن خارجی به پرسپولیس نداد. در مقایسه با ستاره‌های گران قیمت و خارجی الهلال، مشخص شد که یحیی گل محمدی برای دراختیار داشتن بازیکن با کیفیت خارجی حق داشته است. با این حال در مورد این موضوع عده‌ای هم طرف فدراسیون فوتبال را می‌گیرند و بیان می‌کنند که آن‌ها قانون را اجرا کرده اند.

به گزارش فرارو، فارغ از این دو مورد، به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال و تیم ملی، ضربه اصلی که منجر به شکسته شدن کمر پرسپولیس در دیدار برابر الهلال شده را جایی دیگر زده اند! این موضوع مربوط به حضور مربی و آنالیزور باشگاه پرسپولیس در تیم ملی است. کریم باقری و مهرداد خانبان، در شرایطی که قرارداد رسمی و حرفه‌ای با پرسپولیس دارند، به اردوی تیم ملی رفتند و فقط سه روز قبل از بازی حساس با الهلال به اردوی پرسپولیس برگشتند. عدم شناخت دقیق پرسپولیسی‌ها از سبک و سیاق بازی الهلال و البته نقاط ضعف و قوت این تیم عربستانی، به خوبی مشخص کرد که پرسپولیسی‌ها آنالیز مناسبی از رقیب نداشته اند. دلیلش هم این است که آنالیزور اصلی باشگاه در اختیار تیم ملی بود و با اصرار فدراسیون فوتبال از مجموعه پرسپولیس گرفته شده تا به تیم ملی کمک کند.

البته که اینجا مسئولان پرسپولیس هم بی تقصیر نیستند؛ چطور یک تیم حرفه‌ای راضی شده تا آنالیزور و مربی اش به طور همزمان دو جا فعالیت کنند؟ اصولا این بخشی است که پرسپولیسی‌ها باید بیش از هر زمان دیگری دست رویش گذاشته و یکبار برای همیشه تکلیفش را مشخص کنند. درست است که خدمت به تیم ملی وظیفه‌ای مهم است که باید در اولویت قرار داشته باشد، ولی اگر آنالیزور و مربی پرسپولیس می‌خواهند در خدمت تیم ملی باشند، باید اصول حرفه‌ای را رعایت کرده و دست باشگاه را در جایگزین کردن آن‌ها باز بگذارنند.

پرواضح است که شاید اگر آنالیزور پرسپولیس هم وقتش را از ابتدا روی مسابقه با الهلال گذاشته بود باز هم پرسپولیس برابر رقیب عربستانی شکست می‌خورد، ولی مشخصا اگر آنالیز دقیقی صورت می‌گرفت می‌توانست ورق برگردد یا شکست سبک تری رقم بخورد. نهایتا، اما اینجا موضوعی است که یحیی گل محمدی پیش‌تر به آن اشاره کرده و گفته است که پرسپولیس فقط به صورت یکطرفه به فدراسیون فوتبال سرویس می‌دهد و کمکی از این نهاد نمی‌گیرد. طعنه یحیی به عدم همکاری فدارسیون فوتبال در صدور مجوز برای خریدن بازیکن خارجی بود.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان