تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

ماجرای تقاضا برای محاکمه روحانی داستان طولانی دارد، چندی پیش بود که نماینده خمینی‌شهر در مجلس گفت: واقعیت آن است که آنچه در مذاکرات هسته‌ای وین بین آقای عراقچی و طرف‌های ۵+۱ رخ داده است، جرم محسوب می‌شود و دادستانی باید علیه روحانی اعلام جرم کند.

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی
رویداد۲۴ بهارستان که کمر به محاکمه روحانی و کابینه او بسته است، روز گذشته گزارش جدیدی رادر باب متخلف دانستن دولت دوازدهم به قوه قضاییه ارسال کرد.

به گزارش شرق؛ ۱۹۵نماینده مجلس دیروز، دولت روحانی را به خاطر تاخیر در ترخیص کالا‌های اساسی متخلف شناختند و گزارش کمیسیون اقتصادی در این زمینه را برای بررسی به قوه قضائیه فرستادند.

در این گزارش آمده است که وزارت صمت باید بنابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه نرم افزاری را برای ثبت سفارش شفاف و بدون تبعیض ایجاد می‌کرد، اما ۷ سال از تصویب این قانون گذشت و اقدام موثری انجام نشد که این بی توجهی به قانون، آثار اقتصادی به دنبال داشته است.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش را درخصوص دلایل تاخیر چندماهه در ترخیص کالا‌های اساسی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت علی الراس و بدون تصمیم‌گیری قانونی در این کارگروه، نسبت به تعیین کالا‌های مشمول این حکم قانونی اقدام می‌کند که این اقدام مغایر قانون می‌باشد.

از طرف دیگر صرفاً کالا‌های مصرفی مشمول حکم این ماده قانونی هستند در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج از حدود موضوع این ماده قانونی، کالا‌های واسطه‌ای را نیز در دایره شمول این محدودیت وارداتی قرار داده است که این اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه آثار مالی و اقتصادی آن تخلف و نیازمند رسیدگی قضایی است.

همچنین نهمین گزارش نظارتی مجلس از تخلفات دولت به قوه قضاییه ارسال شد، یکی از ظرفیت‌های موثر قانونی کشور اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس است که اگر قوه قضاییه به موقع به پرونده‌های آن رسیدگی کند حتی می‌تواند از استیضاح وزرا موثرتر باشد. همچنین نمایندگان گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص عملکرد سازمان امور مالیاتی در تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی، با ۱۸۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن با این گزارش موافقت کرده و آن را به قوه قضائیه ارسال کردند.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: این سازمان قرارداد‌های منعقده با شرکت‌های خارجی را از مجلس مخفی نگه داشته است که قوه قضائیه باید به آن‌ها رسیدگی کند.

در این جلسه همچنین نمایندگان برخی دیگر از تخلفات دولتمردان را به قوه قضاییه ارسال کردند، نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به ارسال ۸ فقره گزارش نظارتی در خصوص نقض اجرای ناقص و استنکاف از اجرای اصل یکصد و سی و چهارم (۱۳۴) قانون اساسی و قوانین متعدد در موضوع عدم تصویب تمام یا بخشی از مقررات و آیین‌نامه‌های اجرائی قوانین، مغایرت‌های قانونی در نحوه انتخاب و انتصاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، استنکاف رئیس جمهور از اجرای اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی در موضوع سند ۲۰۳۰، بررسی عملکرد استانداری خوزستان، استنکاف از اجرای ماده (۱) قانون مدنی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور سابق، نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در راستای اعمال ماده ۲۳۴ قانون اساسی، موضوع بررسی گرانی و نابسامانی‌های اخیر بازار و چرایی تاخیر چندماهه در ترخیص کالا‌های اساسی را جهت رسیدگی به قوه قضائیه موافقت کردند.

ماجرای تقاضا برای محاکمه روحانی داستان طولانی دارد، چندی پیش بود که نماینده خمینی‌شهر در مجلس گفت: واقعیت آن است که آنچه در مذاکرات هسته‌ای وین بین آقای عراقچی و طرف‌های ۵+۱ رخ داده است، جرم محسوب می‌شود و دادستانی باید علیه روحانی اعلام جرم کند. در رابطه محمد جواد ظریف و آذری جهرمی و سایر افراد کابینه دولت روحانی هم بار‌ها صدای نمایندگان برای محاکمه شنیده شده است.

با پایان کار دولت دوازدهم، نمایندگان اصولگرا حمله به روحانی را که از همان ابتدای شروع به کار خود آغاز کرده بودند با قدرت بیشتری ادامه دادند و فارغ از همه مسوولیت‌هایی که بر عهده دارند، همه تمرکز خود را برای تهیه گزارش علیه روحانی صرف کرده‌اند.

طی چند هفته اخیر با ارسال هر گزارش مجلس به کمیسیون اصل نود یا قوه قضاییه نام حسن روحانی به عنوان متهمی که در زمان وقوع تخلفات مد نظر گزارش‌ها، رییس دولت بوده، شنیده میشود، به نوعی که هر گزارش در کمیسیون‌ها به بهانه‌ای برای حمله به دولت روحانی ختم می‌شود.

کمیسیون اصل نود هم بار‌ها از وجود شکایت‌های متعدد از روحانی گفته و حتی با ارسال نامه به قوه‌قضاییه خواستار محاکمه روحانی شده بود. دیروز هم دو گزارش جدید به قوه قضاییه با امید محاکمه دولت دوازدهم ارسال شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
کسی که مملکتو خراب کرد اعتماد مردم به نظامو از بین برد و اب به آسیاب دشمنان قسم خورده ایران زیخت راست راست تو خیابون راه میره سفر خارجی داره با مطبوعات معاند ارتباط داره و ... از همه بدتر بی چشم و رو و هتاکه .. کسی هم کاریش نداره . روحانی و امثال او که برای نگه داشتن خیمه نظام خون دل خوردند باید محاکمه بشوند؟ این کار باعث پرورش موجوداتی امثال احمدی نژاد میشود که در آینده نه چندان دور مملکتو دو دستی به بیگانگان میفروشند. این دندان لق را باید هرچه زودتر کشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
1
0
چند هزار سال طول کشید تا شهر اصفهان ساخته شود اما با مدیریت غلط درمدت کمتر از بیست سال نابود شد
مهدی ازکرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
آخه میدونین جرا؟ چونملت بغیر محاکمه روحانی اقناع نمیشوند.تمام..
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
مجلس همچنان دنبال تسویه حساب سیاسی با اصلاح طلبان و مردم اندر خم پس کوچه !!!!
نظرات شما
پیشخوان