تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

واکنش مصباحی مقدم به قرار گرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه FATF/ تغییر تازه‌ای در مراودات ما رخ نمی‌دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با قرار گرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه FATF تغییر تازه ای در مراودات تجاری ایران رخ نمی‌دهد، گفت: FATF نه داغی دارد و نه درفشی.

قرار گرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه FATF

رویداد۲۴ حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدمی درباره قرار گرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به " FATF" و وضعیت مراودات اقتصادی ایران اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی هر سه ماه یک بار لیست خود را بروز کرده و گزارش جدید ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر کشوری شروط این گروه را پذیرفته و به آن عمل کرده باشد، از این لیست حذف می‌شود در غیر این صورت اسم آن تکرار می‌شود. بنابراین هیچ اتفاق تازه ای رخ نخواهد داد چون کار FATF همین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: FATF در مورد برخی کشورها اعلام می‌کند که این کشورها در لیست کشورهای غیرهمکار هستند؛ معنا و مفهوم آن این است که این کشورها استانداردهای این گروه را رعایت نکردند.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: در واقع این گروه نه داغی دارد و نه درفشی. فقط در این حد اعلام می‌کنند که این کشورها غیرهمکار هستند و در این موضوع نتیجه را دولت‌ها و شرکت‌ها می‌گیرند.

وی اضافه کرد: آنها کشورها بخواهند می‌توانند به توصیه های این گروه ترتیب اثر بدهند، معنای آن این است که این هشدار را جدی تلقی کرده و بر اساس آن در تعاملات اقتصادی خود احتیاط می‌کنند، در کشوری سرمایه‌گذاری نکرده و یا با شرکتی که منطبق با شرایط مقرر در FATF عمل نمی‌کند، تعامل نمی‌کنند اما اگر بخواهند همچنان ادامه بدهند هم می‌توانند به مراودات خود ادامه دهند و کسی نمی‌تواند مانع آنها شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی این موضوع را غیر از تحریم‌های آمریکا عنوان کرد و گفت: تحریم‌های آمریکا از نوع تحریم‌هایی است که اگر کسی رعایت نکند، نمی‌تواند با این کشور تجارت کند و اگر کسی تخلف کند، توسط این کشور تنبیه شده و جریمه خواهد شد در حالی که FATF چنین ترتیب اثرهایی ندارد.

عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: با اقدام FATF در قرار دادن مجدد نام ایران در لیست سیاه این گروه، تغییر تازه‌ای در مراودات ما رخ نمی دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره چگونگی جبران کاهش کسری بودجه سال جاری گفت: با توجه به اینکه این کسری مربوط به بودجه سال ۱۴۰۰ است بنابراین یکی از بهترین شیوه‌ها مامور کردن وزیران و روسای دستگاه‌ها توسط رییس جمهوری برای مرور هزینه‌های سال جاری است تا در صورت امکان هزینه‌ها توسط آنها کاهش داده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هزینه‌های قابل اجتناب در بخش جاری کم نیست، توضیح داد: اگر دولت از این طریق بتواند درصدی از بودجه را کاهش دهد، می‌تواند بخشی از این کسری را جبران کند.


بیشتر بخوانید: حرکت رئیسی به سوی احیای برجام از FATF تنش‌زدایی می‌کند؟


وی راه دیگر برای جبران کسری بودجه را، کاهش تخصیص‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و افزود: این مورد قبلا هم سابقه دارد؛ مثلا سازمان برنامه می‌تواند از ۱۰۰ درصد بودجه متعلق به یک دستگاه، 80 یا 85 درصد آن را تخصیص دهد؛ به اندازه‌ای که این دستگاه هزینه‌های خود را کم کند، به این شکل بخشی از این کسری جبران می‌شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: علاوه بر این خزانه‌داری کل می‌تواند با انتشار اوراق خزانه، بخش دیگری از کسری بودجه را که امکان کاهش آن در بودجه وجود ندارد، جبران کند. زیرا دولت از محل بدهی‌هایی به بخش غیردولتی مانند پیمانکاران، صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی و .... دارد که می‌تواند همراه با درصدی "تنزیل" آنها را به اوراق تبدیل کرده وبه طلبکاران بدهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: طلبکاران می‌توانند این اوراق را از طریق تنزیل در بازار سرمایه نقد کنند؛ البته دولت می‌تواند با اتخاذ راهکاری این مقدار تنزیل را که از حقوق طلبکاران کم شده است، به نحو دیگری جبران کند.

وی راه سوم برای جبران کسری بودجه را انتشار و توزیع اوراق توسط بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی اوراقی از جمله اوراق"ودیعه" "گام"، "ریپو" دارد که به این وسیله می‌تواند بخشی از نقدینگی اشخاص حقوقی مانند بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را جمع‌آوری کند.

مصباحی مقدم افزود: فرض دولت هم باید بر این باشد که در مدت زمان تعیین شده و مشخص آنها را بازپرداخت کند و بدین طریق پرداخت بدهی خود را به این شیوه به تاخیر انداخته تا بتواند موارد ضروری و اجتناب ناپذیر را تامین مالی کند.

وی درباره احتمال وقوع رکود در بازار در صورت افزایش فروش اوراق مشارکت گفت: این نقدینگی در بازار رهاست و عمدتا صرف خرید ارز، سکه، خودرو، زمین و مسکن می‌شود و به سمت تولید نمی‌رود بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که نتیجه فروش اوراق مشارکت رکود خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتقاد برخی اقتصاددانان درباره افزایش بدهی دولت در صورت ادامه فروش اوراق هم گفت: این سخن درستی است، این روش موجب می‌شود مقداری از بدهی دولت افزایش پیدا کند اما این افزایش ناشی از عنصر زمان است.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های دولت برای تغییر سررسید بدهی‌های دولت استفاده از نرخ بهره است؛ با توجه به اینکه نرخ بهره برای ما مجاز و روا نیست، بنابراین استفاده از شیوه‌های فوق پیشنهاد می‌شود، زیرا هم راه مشروعی است و هم کارکردی شبیه به کار کرد نرخ بهره را دارد، ضمن اینکه ممنوعیت و محدودیت آن را هم ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره انسجام تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: به نظر من این انسجام تا حدود زیادی وجود دارد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
1
6
شکر خدا یک شبه هم کارشناس میشن هم دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
4
تسنیم نوشت قرار گرفتن ترکیه در لیست خاکستری سرمایه گذاری خارجی در این کشور را به صفر میرساند ولی در ایران قرار گرفتن در لیست سیاه تغییری در مراودات ایجاد نمی کند .
محمد
|
India
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
7
به این آدم بدبخت بگویید فقط دو کشور بود که در لیست سیاه است .ایران و کره شمالی.ببین ایران با چه کشوری مقایسه می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
5
درکشور ماهمه کارشناس اقتصا دی هستند انهاییکه میگند fatf نه ازخودشان میترسند وگرنه فقط دوسه کشورند ایران وکره شمالی که مردمش در عذابند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
3
خب اینا از برکات قابل توجه دو ماه ریاست جمهوری رییسی هستش و از سفره انقلاب سهم خواری میکنن چه کار دارند به FATF و تحریم و خط فقر و اینجور وقایع ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
3
ایشان که سالها رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بود کارشناس تاریخ اسلامه خاک بر سر ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
5
آقا جان مدیریت شماها هم در کشور با منتقدین خودتان عین سیاست کشورهای قدرتمند است چرا فکر می کنید که این رفتار که خودتان سر می زند خوب است ولی همین رفتار از قدرت‌های خارجی سر می زند استعماری و قلدر مآبانه است!،!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
19
قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATFبرای امثال مصباحی مقدم , نه داغ دارد ونه درفش , ولی برای ملت بدبخت ومستأصل ایران هم داغ دارد , هم درفش دارد , هم بیچارگی وفقر وفلاکت دارد , اف بر شماها که با این سیاستهای ضد منافع ملی تان , زندگی را برای مردم جهنم کرده اید , حاضرید ملت ایران رنج وسختی شدید را تحمل کنند , چون شماها می خواهید منابع وثروت کشور را برای گروه حسن نصرالله وحوثی های یمن وحشدالشعبی عراق وسوریه وغزه و...هزینه کنید , خداوند از شماها نگذرد
مندلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
0
بابا ب قرآن نترسید راه اختلاس هست آخه آقای x میدونن father
Sia ash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
4
کسی به این آقا بگویید که علاوه بر دیروز و امروز ، فردا ی این مملکت بختک زده را ، فروختید و به باد هوا دادید. و یک ذره هم نه نگران هستید و نه پشیمان. خدا را هم شاهد اعمال خود می گیرد. بس کنید
ali reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
1
0
امورات کشور داری و خصوصا اقتصاد یک نوع علم هست این حاج آقا در کجا علم اقتصاد خوانده است در حوزه های علمیه که دروس کلاسیک تدریس نمیشود مطالبی که نقل میکنند همانهایی هست که بعضی به آنها القا میکنند
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
1
وقتی فرق نمیکنه پس معلوم میشه شما همیشه اینقدر زور و ادعا داشتی و انتقاد شما به این بوده که چرا دیگران اینقدر پر زور و کاربلد هستند
نظرات شما
پیشخوان