تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

اردوغان: ارمنستان روابطش را با جمهوری آذربایجان اصلاح کند

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز (سه‌شنبه) گفت که ارمنستان اگر خواهان روابط بهتر با آنکارا است، باید روابط خود را با جمهوری آذربایجان اصلاح کند.

اردوغان: ارمنستان روابطش را به جمهوری آذربایجان اصلاح کند

رویداد۲۴ ترکیه و ارمنستان روابط دیپلماتیک به دلیل خصومت‌های گذشته ندارند و روابطشان اخیراً به دلیل حمایت ترکیه از باکو در مسئله قره‌باغ بدتر شده است.

به گزارش روزنامه «حریت» ترکیه، اردوغان روز سه‌شنبه در سفر به جمهوری آذربایجان شرایطی را در صورتی که ایروان خواهان روابط بهتر با آنکارا باشد، تعیین کرد.

اردوغان گفت: اگر ارمنستان حسن نیت صادقانه نسبت به جمهوری آذربایجان نشان دهد، هیچ مانعی برای عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان وجود نخواهد داشت.

وی پس از شرکت در افتتاحیه فرودگاه جدید در منطقه «فیزولی» جمهوری آذربایجان که در خلال جنگ شش هفته‌ای سال گذشته بازپس گرفته شد، در یک کنفرانس خبری گفت: ترکیه در مقابل اقدامات ارمنستان برای ایجاد صلح پایدار در منطقه، متقابلاً اقدام خواهد کرد.

در ماه سپتامبر، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، گفته بود که ایروان آماده است تا برای ترمیم روابط با آنکارا گفتگو کند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در سفر به قره‌باغ ابراز امیدواری کرد که جمهوری آذربایجان فراتر از مرز‌های ارمنستان پیش رود.

به گزارش «ترند نیوز»، «الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و رجب طیب اردوغان از پیشرفت کار ساخت و ساز بزرگراه «احمدبیلی-فضولی-شوش» بازدید کردند.

اردوغان در این دیدار خطاب به یکی از مقام‌های جمهوری آذربایجان گفت: «دارید به سمت مرز ارمنستان می‌روید، نه؟ از آنجا هم آن‌طرف‌تر می‌روید». «صالح محمدوف» رئیس سازمان بزرگراه‌های جمهوری آذربایجان در واکنش گفت: «بله داریم به آن سمت حرکت می‌کنیم. با کمک خداوند تا استانبول و اروپا پیش خواهیم رفت. خداوند از شما محافظت کند.»

پیشتر خبرگزاری «آناتولی» ترکیه خبر داده بود، اردوغان روز سه‌شنبه در سومین سفر خود به جمهوری آذربایجان بعد از جنگ سال گذشته باکو و ایروان بر سر قره‌باغ، به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند تا فرودگاه بین‌المللی شهر فضولی را افتتاح کند

رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سفر ماه ژوئن ۲۰۲۱ خود به جمهوری آذربایجان، از شهر «شوشا» در قره‌باغ کوهستانی بازدید کرده بود.

اردوغان و علی‌اف در جریان سفر ماه ژوئن رئیس‌جمهور ترکیه به جمهوری آذربایجان بیانیه شوشا را امضا کردند؛ توافقی که تمرکز آن روی همکاری دفاعی و ایجاد مسیر‌های جدید حمل و نقل جدید بود.

این توافق تایید می‌کند که ترکیه و جمهوری آذربایجان در مواجهه با هرگونه تهدید خارجی با هم همکاری خواهند کرد.

اولین سفر رئیس‌جمهور ترکیه به جمهوری آذربایجان، دسامبر ۲۰۲۰ انجام شد و او به عنوان میهمان ویژه در رزمایش نظامی باکو به مناسبت پیروزی در جنگ قره باغ سخنرانی کرده بود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان