تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

سنجاب‌های ایرانی محافظان زاگرس

سنجاب‌ها باغبان زاگرس هستند و همانطور که در فیلم می‌بینید، با زیر خاک کردن بذر درختانی، چون بلوط نقش بسیار مهمی پویایی جنگل‌های زاگرس دارند.

سنجاب‌های زاگرسی
رویداد۲۴ سنجاب‌ها باغبان زاگرس هستند و به هیچ وجه نباید به هوای آزاد کردن سنجاب، آن‌ها را از متخلف خریداری کرد، چرا که آن متخلف می‌رود و سنجاب‌های دیگر را از جنگل جدا می‌کنند. از طرفی سنجابی که مدتی خارج از جنگل بوده شانس بسیار کمی برای زنده ماندن در طبیعت، پس از رهاسازی را دارد.

در کشور ما جانوری به نام سنجاب اروپایی نداریم، چه در طبیعت و چه در بازار قاچاق حیات وحش. همه‌ی آن‌ها سنجاب‌های زاگرسی هستند.

سنجاب‌ها بومی زاگرس هستند و مطلقا باید در جنگل‌های زاگرس رهاسازی شوند. رها کردن آن‌ها در تهران و حومه و یا جنگل‌های هیرکانی بسیار خطا و خطرناک است. چرا که برای این جنگل‌ها گونه‌ی غیر بومی محسوب می‌شود و نسل گونه‌های بومی این جنگل‌ها را به خطر می‌اندازد.

یادمان نرود که قاچاقچیان حیات وحش، با سوزاندن جنگل ها، سنجاب‌ها را پیدا می‌کنند (البته آن‌هایی که از آتش جان سالم به در بردند)، توله‌ها را از مادر جدا می‌کنند و آن‌ها را در بازار‌های تهران و اهواز و اصفهان و... می‌فروشند.

پس با نخریدن سنجاب، هم جلوی آتش سوزی جنگل‌ها را بگیریم و هم با حفظ این گونه‌ی مهم، به رشد درختان جدید کمک کنیم. در تصاویر روز عکس‌هایی از سنجاب‌های ایرانی که محافظان زاگرس هستند را ببینید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان