تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

تخت‌روانچی: محدودیت دسترسی ایران به تجهیزات پاکسازی مین لغو شود

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی سازمان ملل، گفت: ما خواستار لغو کامل و فوری همه محدودیت‌های مربوط به دسترسی به تجهیزات پاکسازی مین هستیم تا کشور‌هایی مثل ایران بتوانند به طور موثر از جمعیت غیرنظامی خود در برابر خطرات روزانه ناشی از انفجار مین‌ها و بقایای مواد منفجره جنگ محافظت کنند.

تخت‌روانچی: محدودیت دسترسی ایران به تجهیزات پاکسازی مین لغو شود

رویداد۲۴ متن سخنان روانچی به شرح زیر است:

«جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو، همچنان بر این اصل مورد توافق جهانی تأکید می‌کند که فضای ماورای جو، میراث و مایملک مشترک برای همه بشریت است و منحصراً باید برای مقاصد صلح آمیز و به نفع نسل‌های کنونی و آینده همه مردم کاوش و استفاده قرار گیرد. همچنین این قلمرو برای اکتشاف، استفاده و دسترسی همه کشور‌ها بر اساس برابری و با احترام کامل به اصل عدم تملک هیچ بخشی از آن آزاد خواهد بود. ترویج همکاری‌های بدون تبعیض در فعالیت‌های فضای ماورای جو و همچنین عدم مداخله در فعالیت‌های دولت‌ها در کاوش و استفاده از فضا برای اهداف صلح آمیز نیز باید به طور کامل رعایت شود.

جمهوری اسلامی ایران برای نقش و جایگاه کمیته علمی سازمان ملل متحد در مورد اثرات تشعشعات هسته‌ای (UNSCEAR) اهمیت زیادی قائل است. ما معتقدیم تمامی کشور‌های عضو سازمان ملل متحد می‌بایست متعهد به همکاری با آن باشند. در مقابل، کمیته مذکور نیز بایستی بتواند از کمک‌ها و دانش همه کشور‌ها به هر طریق ممکن، از جمله از طریق مشارکت آن‌ها در کار کمیته، بهره‌مند شود. در این راستا، ما از توصیه کمیته آثار تشعشعات هسته‌ای به مجمع مبنی بر اینکه چهار کشور ناظر معیار‌های علمی لازم جهت کسب عضویت کامل کمیته را کسب کرده اند، استقبال می‌کنیم. ما انتظار داریم که اعضای ناظر فعلی که از سه منطقه جغرافیایی مختلف هستند به عنوان اعضای اصلی در کار کمیته با بهترین دانشمندان خود منطقه خود را نمایندگی کنند.

ما از اداره خدمات مقابله با مین سازمان ملل (UNMAS) به خاطر نقش مهم آن در کمک به کشور‌های سراسر جهان که از مین‌ها و بقایای انفجاری جنگ تاثیرپذیرفته اند، تمجید می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با بیشترین اراضی آلوده به مین و بقایای مواد منفجره در جهان، با اقدامات قهری غیرقانونی و مضر یکجانبه مواجه است که تلاش‌ها برای انجام عملیات موفقیت آمیز پاکسازی میادین مین را به شدت مختل می‌کند. این اقدامات مانع از دسترسی ایران به تجهیزات، فناوری و منابع مالی پاکسازی مین شده است که جمعیت غیرنظامی محل در معرض پیامد‌های آن قرار می‌گیرند؛ لذا ما خواستار لغو کامل و فوری همه این محدودیت‌ها هستیم تا کشور‌های هدف، از جمله ایران بتواند به طور موثر از جمعیت غیرنظامی خود در برابر خطرات روزانه ناشی از انفجار مین‌ها و بقایای مواد منفجره جنگ محافظت کنند. ما از نهاد‌های مربوطه سازمان ملل، به ویژه UNMAS می‌خواهیم به کمک‌های خود به کشور‌های آسیب دیده و تسهیل دسترسی کامل آن‌ها به تجهیزات ادامه دهند.

روانچی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما مجدداً بر ضرورت حمایت از مأموریت «کمیته ویژه برای تحقیق در مورد اقدامات رژیم اسرائیل که بر حقوق بشر مردم فلسطین و سایر اعراب سرزمین‌های اشغالی تأثیر می‌گذارد» که به افزایش آگاهی در مورد فعالیت‌های غیرقانونی این رژیم و همچنین بسیج اقدامات بین‌المللی لازم در راستای پایان دادن به نقض حقوق اساسی مردم فلسطین کمک می‌کند، تاکید می‌کنیم.

نزدیک به هفت دهه است که مساله فلسطین، چالش برانگیزترین نگرانی بین المللی بوده است. سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی، غیرانسانی و توسعه‌طلبانه رژیم اسرائیل که همچنان برخلاف قوانین بین‌المللی ادامه دارد، علاوه بر محرومیت فلسطینی‌ها از اولیه‌ترین حقوق خود، منجر به وخامت شرایط زندگی مردم فلسطین نیز شده است. من حمایت کامل و غیرقابل خدشه دولت خود را از مردم فلسطین در مقاومت مشروع آن‌ها در برابر اشغالگری و تلاش در استفاده از حقوق مسلم خود در تعیین سرنوشت خود از جمله پایه گذاری یک کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف اعلام می‌کنم.

ما جولان را بخشی جدایی ناپذیر از سوریه می‌دانیم. ایران مجددا تاکید می‌کند تمامی سیاست‌های تبعیض‌آمیز و غیرقانونی در قبال مردم سوریه، حضور پایگاه‌های ارتش اسرائیل در مناطق غیرنظامی سوریه و اطراف آن و همچنین شهرک سازی و توسعه آن در آنجا نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل و کنوانسیون چهارم ژنو است.

جمهوری اسلامی ایران در راستای قطعنامه ۱۵۱۴ سازمان ملل متحد در خصوص اعطای استقلال واستعمار زدایی کشورها، بر حق تعیین سرنوشت مردم صحرا تاکید می‌کند. ما حمایت خود را از مذاکرات جاری با هدف دستیابی به راه حل سیاسی عادلانه، پایدار و قابل قبول دوجانبه که زمینه تعیین سرنوشت مردم صحرای غربی را فراهم می‌کند حمایت می‌کنیم.

ما بر اهمیت تعهد طرفین برای ادامه این روند در چارچوب مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل، بدون پیش شرط و با حسن نیت، مطابق با اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید می‌کنیم.

هیات من با درک اهمیت کمیته اطلاعات به عنوان اصلی‌ترین نهاد سیاست گذاری بین دولتی برای ارائه راهنمایی در مورد سیاست‌های سازمان ملل در زمینه ارتباطات و اطلاعات عمومی، اهمیت زیادی برای کار و عملکرد دپارتمان ارتباطات جهانی (DGC) قائل است. هیات من ضمن استقبال از پوشش اقدامات مربوط به بحران کووید-۱۹ توسط دپارتمان مذکور، از آن می‌خواهد که به افزایش آگاهی و انتشار اطلاعات در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر ظرفیت کشور‌های آسیب دیده جهت مقابله موثر با پاندمی کرونا ادامه دهد

هیات ایران، ضمن حمایت از چندزبانی که به دستیابی به اهداف سازمان ملل متحد که در ماده ۱ منشور سازمان ملل آمده است کمک می‌کند، معتقد است علاوه بر شش زبان رسمی سازمان ملل، اطلاعات بایستی به زبان‌های دیگر از جمله فارسی که ده‌ها میلیون نفر با آن صحبت می‌کنند و به عنوان ریشه یک فرهنگ و تمدن بزرگ شناخته می‌شود نیز منتشر شود.

جمهوری اسلامی ایران همچنان بر اهمیت عملیات حافظ صلح سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید می‌کند. ایران از جمله کشور‌هایی بود که اعلامیه تعهدات مشترک اقدام برای حفظ صلح سازمان ملل را تایید کرد و انتظار دارد که این نقشه راه بلندپروازانه با نتایج عملی مستحکم دنبال شود.

ما معتقدیم رعایت اهداف و اصول حفظ صلح، یعنی رضایت طرفین، عدم توسل به زور جز در دفاع از خود و بی طرفی، بسیار مهم است. ما قویاً معتقدیم که احترام به اصول برابری حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی همه کشور‌ها و عدم مداخله در اموری که اساساً در صلاحیت داخلی آنهاست نیز باید در این زمینه مورد حمایت قرار گیرد.

ضمن تکرار تعهد و حمایت قاطع خود از عملیات حفظ صلح سازمان ملل به عنوان فعالیت شاخص این سازمان، دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد سهم خود در عملیات حفظ صلح را از نظر لجستیکی و نظامی و با استقرار نیروها، ناظران نظامی، پلیس و غیرنظامیان افزایش دهد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجید تخت روانچی
نظرات شما
پیشخوان