تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
خبر رویداد‌۲۴ تایید شد؛

اتمام موجودی واکسن کرونا در ایران/ هلال احمر: از ۱۵ آبان واکسن نداریم

صبح روز یکشنبه سخنگوی هلال احمر ایران خبر هفته گذشته رویداد۲۴ را تایید کرد و اعلام کرد با اتمام محموله ۶۰ میلیون دوزی سینوفارم، واکسن‌های وارداتی ایران به پایان رسیده و از مدت‌ها پیش هم ثبت سفارش واکسن متوقف شده است.

موجودی واکسن کرونا ایران

رویداد۲۴ هفته گذشته روز سوم آبانماه در گزارشی که رویداد۲۴ منتشر کرده بود، برای نخستین بار خبری مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واکسن کرونا در دولت رئیسی خبر داده بود. این دستور توسط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صادر شده است.

بر اساس گزارش رویداد۲۴، ممنوعیت ثبت سفارش از دو ماه قبل به این معنی است که ذخیره واکسن وارداتی به زودی تمام می‌شود و در صورت نیاز به واکسن دوز سوم ایران تمهیداتی در نظر نگرفته و ظاهرا به دنبال تامین نیاز کشور از طریق تولید داخلی واکسن کروناست.

همتی مدیر شرکت سها کیش وابسته به سازمان هلال احمر که کار واردات واکسن سینوفارم را انجام می‌داد، گفته بود «مجوز واردات سینوفارم هم از قبل بوده و قرار بوده تا ۶۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم وارد کنیم. از این مقدار هنوز چند میلیون دوز باقیمانده است. اینکه آیا بعد از پایان این ۶۰ میلیون دوز توافق قبلی باز هم اجازه واردات سینوفارم داده می‌شود یا خیر مشخص نیست، اما درخواست‌های ما از مهر ماه تا الان با مخالفت روبرو شده است. این یعنی اگر سینوفارم‌هایی که از قبل ثبت سفارش شده‌اند تمام شوند، کشور دیگر بانک واکسن نخواهد داشت.»


بیشتر بخوانید: ثبت سفارش واکسن کرونا در دولت رئیسی متوقف شد/ ۱۵ آبان موجودی واکسن‌ تمام می‌شود +اسناد


حالا یک هفته پس از انتشار گزارش رویداد۲۴ محمدحسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال‌احمر صبح امروز رسما از ورود آخرین محموله تعهدی واکسن کرونا توسط این نهاد به کشور خبر داد و گفته آخرین تعهد ما این بود که در اکتبر ۶۰ میلیون دز وارد کنیم و امروز (یکشنبه) آخرین محموله تعهدی واکسن کرونا تهیه شده توسط هلال احمر برای واکسیناسیون هموطنان وارد کشور شد. سخنگوی هلال احمر تایید کرده که این سازمان سفارش جدیدی ثبت نکرده و سفارش جدیدبر اساس اعلام نیاز و با تصویب ستاد ملی کرونا ثبت خواهد شد.

در آن گزارش توضیح داده شده بود که یکی از دلایل ثبت سفارش، مخالفت سازمان غذا و دارو و همچنین برنامه استفاده از واکسن‌های شرکت برکت بوده که قرار بود تابستان امسال به استفاده عمومی برسد، اما چنین اتفاقی نیفتاد. نکته جالب اینکه دو روز گذشته بدانید بهرام دارایی معاون توسعه کسب و کار گروه دارویی برکت به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شده است! به این ترتیب شرکت برکت علاوه بر محمد مخبر یک تصمیم‌گیرنده بزرگ در دولت خواهد داشت و مهمتر اینکه مجوز واردات واکسن اکنون در دست کسی است که قبلا معاون شرکت برکت بوده است.

عدم ثبت سفارش واردات واکسن کرونا چه تبعاتی دارد؟

مرحله دریافت معرفی‌نامه، ثبت سفارش و در نهایت واردات واکسن فرآیندی زمان‌بر است. شرکت‌های تولیدکننده واکسن از همه شرکت‌های خریدار درخواست معرفی‌نامه و سپس طی مراحل اداری و تجاری خرید واکسن را دارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۵ آبان اخرین محموله سینوفارم وارد کشور می‌شود و بعد از آن واکسیناسیون برای دوز سوم یا پیک‌های بعدی کرونا بار دیگر منوط به موفقیت تولید داخلی است. عدم ارائه معرفی‌نامه از اول مهرماه نشان می‌دهد ایران بار دیگر قرار است همه تخم مرغ‌هایش را در سبد تولید داخل بگذارد.

به بیان دیگر با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند ثبت سفارش واردات واکسن، دولت می‌توانست مراحل اداری آن را انجام دهد تا در صورت بروز بحران (چنانچه عین اللهی وزیر بهداشت نیز اعلام کرده در آبان با پیک ششم کرونا روبرو خواهیم بود) به سرعت بتوانند واردات واکسن را انجام بدهند، اما با این شیوه طبیعی است زمانی که کشور در بحران به سر می‌برد، تازه باید مراحل ثبت سفارش انجام شود و این بدترین نوع مدیریتی است که می‌توان در مواجهه با یک بحران داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مهدی
|
United States of America
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
2
چه با افتخار اعلام می‌کنند. مثل اعلام هواشناسی، با خیال راحت اعلام میکنند، در چند ماه آینده خبری از سیل، طوفان، ووووو نخواهد بود . بروید دنبال کارتان.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
0
یاد آن شعر افتادم که می گفت بمیرید بمیرید..........‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
3
آخه آدمای نفهم پس اونایی که دوز اول آسترازنکا زدن و توی نیمه دوم آبان باید دوز دوم رو بزنن چه کار باید بکنن؟
یعنی یه آدم با عقل تو این جماعت نیست که آمار واکسیناسیون رو بطور دقیق چک کنه؟
نظرات شما
پیشخوان