تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

تقویت ریه‌ها بعد از کرونا

سعی کنید هم در خانه و هم در بیرون از خانه در معرض آلاینده‌ها قرار نگیرید، هر وقت هوای بیرون آلوده است در خانه ورزش کنید تا از ریه‌هایتان درست زمانی که به سلامت آن‌ها به شدت نیاز دارید، مراقبت کرده باشید.

تقویت ریه‌ها بعد از کرونا

رویداد۲۴ یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: طبق توصیه پزشکان و کارشناسان، عمل کردن به توصیه‌های سلامتی به شما کمک می‌کند بعد از درمان کرونا، سلامت و عملکرد ریه‌های خود را کنترل کنید.

علی امیری در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر تمام دنیا درگیر جدال با ویروس ترسناک و به شدت واگیردار کروناست، سؤالی که احتمالاً به ذهن خیلی از افراد خطور می‌کند این است که چگونه از سلامت ریه‌هایمان و عملکرد آن پشتیبانی کنیم؟ این دسته از افراد چگونه می‌توانند مطمئن باشند که عملکرد ریه‌هایشان به حالت قبل برگشته است؟

وی ادامه داد: فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی تند، دوی آهسته، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند سرعت تنفس‌تان را بالا ببرند و شما را وادار به تنفس عمیق کرده و ریه‌هایتان را پاکسازی کنند.

امیری با اشاره به این‌که استعمال سیگار و دوباره سراغ رژیم غذایی ناسالم رفتن می‌تواند هم ریه‌ها و هم سیستم ایمنی را دچار ضعف کند و باعث شود فرد بهبود یافته از کرونا، دوباره مبتلا شود، عنوان کرد: عمل کردن به توصیه‌های سلامتی به شما کمک می‌کند بعد از درمان کرونا، عملکرد ریه‌های خود را کنترل کنید.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: چه خودتان سیگار بکشید و چه در معرض دود سیگار قرار بگیرید، یکی‌از بزرگ‌ترین ریسک فاکتور‌های ابتلا به عفونت ریه را دارید، سیگار کشیدن هیچ سودی ندارد که برای اجتناب از آن تردید کنید، خصوصاً در شرایط کنونی، بنابراین اگر ریه‌هایی سالم می‌خواهید باید به هر صورت از دود سیگار دوری کنید.

وی ادامه داد: در دنیای بیرون آلاینده‌هایی وجود دارد که می‌توانند به ریه‌هایتان به طرز وحشتناکی آسیب بزنند و شما را به یک عامل انتقال ویروس کرونا تبدیل کنند، بنابراین سعی کنید هم در خانه و هم در بیرون از خانه در معرض آلاینده‌ها قرار نگیرید، هر وقت هوای بیرون آلوده است در خانه ورزش کنید تا از ریه‌هایتان درست زمانی که به سلامت آن‌ها به شدت نیاز دارید، مراقبت کرده باشید.

امیری با اشاره به این‌که خانه شما امن‌ترین مکان محافظت شده‌ای است که در این پاندمی می‌توانید داشته باشید، افزود: بهتر است در خانه بمانید و با تمیز کردن مرتب خانه و نگهداری گیاهان آپارتمانی، محیطی سالم و آرامش‌بخش برای خود داشته باشید، گیاهانی مانند آلوئه ورا و بامبو از دسته گیاهانی هستند که می‌توانند هوای داخل را تصفیه کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: افرادی که مشاغل پُرریسک دارند و در معرض مواد شیمیایی و آلاینده‌ها قرار می‌گیرند باید از ماسک‌های محافظتی استفاده کرده و به طور مرتب و دوره‌ای از نظر سلامتی چکاپ شوند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که به طور کل عادت کنید که استرس‌های زیاد را در زندگی از خود دور کنید و هر شب به اندازه کافی بخوابید تا به بدنتان و عملکردهایش از جمله عملکرد ریه‌ها کمک کنید، تصریح کرد: سیستم دفاعی طبیعی بدن، مکانیسمی دارد که از ریه‌ها در برابر میکروب‌ها و آلودگی‌ها محافظت می‌کند و تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی همراه با تغذیه سالم و استراحت و دور ماندن از استرس‌های زیاد و مداوم، حامی این مکانیسم طبیعی و خدادادی است.

وی با اشاره به این‌که یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت ریه‌ها دارد، اظهار کرد: رژیم‌های غذایی کم‌چرب و پُر از سبزیجات، مرکبات و مایعات فراوان، برای تقویت سیستم ایمنی و تنفسی توصیه می‌شود.

امیری تأکید کرد: استنشاق بخار دو بار در روز نیز برای کاهش التهاب راه‌های هوایی توصیه می‌شود.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اهمیت ورزش کردن، عنوان کرد: همان ورزش‌هایی که به سلامت قلب کمک می‌کنند برای ریه‌هایتان نیز مفید هستند، فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی تند، دوی آهسته، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند سرعت تنفس‌تان را بالا ببرند و شما را وادار به تنفس عمیق کرده و ریه‌هایتان را پاکسازی کنند.

وی با اشاره به این‌که افرادی که در تنفس مشکل دارند می‌توانند تنفس شکمی یا دیافراگمی را امتحان کنند، تصریح کرد: به این گونه که بنشینید، یکی‌از دست‌ها را روی سینه و دیگری را روی شکمتان بگذارید، یک نفس عمیق با بینی بگیرید و احساس کنید که شکمتان حرکت می‌کند و به سمت بالا می‌آید، نه سینه‌تان، سپس به آرامی و در حالی که لب‌هایتان به هم فشرده‌اند، جوری که انگار سوت می‌زنید، هوا را بیرون داده و بازدم را انجام دهید، باید احساس کنید شکمتان دوباره پایین می‌رود و به وضعیت اول برمی‌گردد، این کار را چند بار به آرامی و با تمرکز تکرار کنید، این تکنیک تنفس عمیق برای کاهش استرس نیز بسیار مفید است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان