تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

گلایه شدید معلمان؛ طرح رتبه‌بندی پیچیده نیست که انقدر طول بکشد!

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه متولی حوزه «نوجوان» آموزش و پرورش است، گفت: اگر نخ تسبیح تربیت ما دچار تشتت شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه می‌شویم.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره جایگاه نوجوانی در کشور، اظهار کرد: متولی حوزه نوجوان مشخصا ساختار رسمی نظام تعلیم و تربیت کشور یعنی آموزش و پرورش است و معتقدم اینکه ساختار یا جایگاه جدیدی برای تولی‌گری حوزه نوجوان ایجاد شود، از اساس اشتباه است بلکه ساختار فعلی باید کارآمد شود.

وی ادامه داد: معتقدم شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در حوزه دانش‌آموز که رئیس‌جمهور، رئیس این شوراست، ساختار کاملا با اختیار و با ظرفیت است که بتواند این حوزه را پوشش دهد.

تاریخی با اشاره به اینکه مهدهای کودک هم نهادهای مختلف در آن حضور داشتند با آموزش و پرورش تجمیع شد، گفت: موضوع تربیت حتما زمان‌بر است و باید برخوردار از یک نخ تسبیح مشترک باشد؛ اگر نخ تسبیح تربیت ما دچار تشتت شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه می‌شویم. 

وی اضافه کرد: شاهد هستید که نحله‌های متنوع و متکثری در موضوع و مفاهیم تربیت وجود دارد که اگر در ساختار فرایند اجرایی و عملیاتی‌اش این تشتت اتفاق بیفتد، به نظر می‌رسد که موجب می‌شود نسل آینده ما دچار تعارض شود پس لزوما متمرکز شدن این مسأله در یک جایی که بتواند راهبری متمرکز انجام دهد، نه تنها ایراد نیست بلکه نشان دهنده عقل عاقله هست که تأمل از پایین به بالا انجام می‌دهد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه نکته دوم کارآمدی عناصر و اجزایی است که ذیل موضوع کار می‌کنند، افزود: اشکالی که در حال حاضر وجود دارد این است که نگاه به آموزش و پرورش، نگاه دستگاه‌ هزینه‌بر و اضافه است؛ تا وقتی که این نگاه نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد، هر اتفاقی که بیفتد، باز دوباره همین آسیب‌ها را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عمده اولویت سیاستگذاران ما مقوله معیشت معلمان است که مسأله مهمی است، گفت: اگر معلم، یک فراغت فکری در حوزه معیشت و تأمین مایحتاج زندگی نداشته باشد، چه طور می‌توان از او توقع داشت که هنگام تدریس و در مواجهه با دانش‌آموز بتواند کار جدی و عمیق انجام دهد؟


بیشتر بخوانید: میانگین حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی/ محدویت‌های مالی و ۴۵ هزار معلمی که کارمند شدند


تاریخی ادامه داد: معلمان از بی عدالتی و تبعیض با سایر کارمندان دولت گلایه دارند و گاهی در رتبه‌بندی این تصویر به اشتباه شکل گرفته است که معلمان به دنبال افزایش حقوق هستند؛ در حالی که اصل مسأله، برقراری عدالت در پرداخت‌هاست.

وی اضافه کرد: نگاهمان این نباشد که این دستگاه هزینه‌بر است؛ به طور حتم دستگاهی که یک میلیون نفر عائله دارد، هزینه‌هایش اجتناب‌ناپذیر و بالاتر از دیگر دستگاه‌های اجرایی است. اینکه منابعش وجود ندارد، حرفه گزافه‌ای است؛ منابع در کشور وجود دارد اما دغدغه‌اش نیست.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: اینکه مطرح شود معلمان سه، چهار ماه در سال تعطیل هستند، ایام عید نوروز هم تعطیل هستند و کلاً 6، 7 ماه کار نمی‌کنند، واقعا در حق کسی که معلم هست، بی‌انصافیست. کار معلم تنها در ساعات حضور در مدرسه نیست و نقش‌آفرینی‌اش معلم فقط محدود به سر کلاس نیست.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده، در حالی که این‌قدر پیچیده نیست که بخواهد تا این اندازه طول بکشد، ادامه داد: تا وقتی بخواهیم این طور جلو برویم، مسأله «دانش‌آموز» در اولویت قرار نمی‌گیرد. این امر همت همگانی می‌طلبد و اگر حل شود، کشور فرصت تمرکز روی فرایند تربیتی را پیدا کند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به فرارسیدن هفته نوجوان گفت: حال با درنظر گرفتن این شرایط باید دید مواجهه با دانش‌آموز چگونه است. چرا سندتحول بنیادین پس از ۱۰ سال هنوز اجرا نشده است؟ میزان کارآمدی محتوای کتب درسی چقدر است؟ نسبت مهدکودک با دبستان و دبیرستان چیست؟ آیا ساختار پرورشی مطلوب است؟ از این موضوعات غفلت می‌شود که البته به معنای ناکارآمدی عرض و طول نیست، بلکه همین ساختار فعلی می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد به شرط اینکه همین ساختار مورد توجه باشد، نه مسائل جنبی و حاشیه‌ای که گرفتار آن شده‌ایم.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان