تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور/ چند درصد واکسن‌زده‌ها بستری شدند؟

نقشه رنگ‌بندی کرونایی ایران،‌ از افزایش تعداد شهرهای قرمز در پی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حکایت دارد؛ روند واکسیناسیون کرونا نیز در کشور رو به افزایش است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ نقشه رنگ‌بندی کرونایی ایران،‌ از افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور حکایت دارد. هفت شهر جدید به فهرست شهرهای قرمز اضافه شدند و در حال حاضر 23 شهرستان قرمز، 112 شهرستان نارنجی، 221 شهرستان زرد، و 86 شهرستان در وضعیت آبی هستند.

کدام شهرها قرمز هستند؟

جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پیرانشهر، چایپاره (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، چرداول، دره‌شهر (ایلام)، کیار (چهارمحال و بختیاری)، قائنات (خراسان جنوبی)، خلیل آباد، سبزوار، کاشمر (خراسان رضوی)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، سرچهان، ممسنی (فارس)، آبیک (قزوین)، بانه، دیواندره، مریوان (کردستان)، شهربابک (کرمان)، پاوه، روانسر، سرپل ذهاب (کرمانشاه)، پلدختر (لرستان)، مهریز (یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

 شهرهای قرمز کرونایی

چرا تعداد شهرهای قرمز افزایش یافته است؟

شرایط در بسیاری از نقاط کشور ناپایدار است. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حضور در فضاهای سرپوشیده عمومی به خصوص رستوران‌ها و تالارها و وسایل نقلیه عمومی، عدم تعویض مناسب هوا در کلاس‌های آموزشی می‌تواند باعث افزایش تعداد مبتلایان و شهرهای قرمز شود.

آمار واکسیناسیون کرونا در ایران

تاکنون 53 میلیون و 102 هزار و 837 نفر دوز اول، 36 میلیون و 54 هزار و 893 نفر دوز دوم و 97 هزار و 481 نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 89 میلیون و 255 هزار و 211 دوز رسیده است.

تا نهم آبان‌ماه،‌ 63 درصد جمعیت کشور دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و 42 درصد جمعیت هدف نیز به طور کامل واکسینه شده‌اند. جدول زیر آمار واکسیناسیون نهم آبان را نشان می‌دهد.

افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور/ چند درصد مردم واکسن کرونا زده‌اند؟ + نقشه و نمودار

79 درصد افراد بالای 12 سال نیز حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت شکننده کرونا در پایتخت

براساس اعلام فرمانده مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت به 48 تا 66 درصد رسیده است.

نمودار بستری به ازای جمعیت در شهر تهران مطابق نمودار زیر و دارای روند کاهشی است؛‌ به گفته زالی وضعیت کرونا در تهران به شدت شکننده و ناپایدار تلقی می‌شود.

افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور/ چند درصد مردم واکسن کرونا زده‌اند؟ + نقشه و نمودار

به گفته مسئولین وزارت بهداشت هنوز وارد پیک ششم نشده‌ایم اما هرگونه سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند منجر به بروز موج جدیدی از بیماری شود.

براساس اعلام وزارت بهداشت ممکن است با واکسیناسیون باز هم شاهد ابتلا با فرم‌های خفیف و متوسط باشیم؛ البته رعایت پروتکل‌ها در کنار واکسیناسیون، ضروری و لازم است اما ابتلا به فرم‌های خفیف و متوسط، جای نگرانی ندارد و باید با واکسیناسیون، مرگ و میر بیماران و تعداد بیماران بدحال را به حداقل برسانیم.

چند درصد واکسن‌زده‌ها بستری شدند؟

قاسم جان‌بابایی،‌ معاون درمان وزارت بهداشت گفته است: مطالعه‌ای در حال انجام است که مشخص کند چند درصد از بستری‌های بخش‌های مراقبت‌های ویژه، واکسن تزریق نکرده‌اند اما تنها حدود 4 تا 5 درصد از افرادی که بستری شده و دچار فرم شدید بیماری شده‌اند، واکسن تزریق کرده بودند و بیش از 95 درصد از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، واکسن تزریق نکرده بودند.

قرنطینه هوشمند اجرا می‌شود

مصطفی قانعی،‌ عضو کمیته علمی کشوری کووید19 اعلام کرده است که با مصوبه اخیر ستاد، در آینده دیگر شاهد تعطیلی‌های گسترده نخواهیم بود و تعطیلی‌ها منحصر به بخش‌هایی می‌شود که تست مثبت کرونا وجود دارد و یا واکسن تزریق نکرده‌اند و مابقی می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان