تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۱۴ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
فریدون عباسی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

قرار نیست زندگی مردم نابود شود تا درآمد دولت بالا برود/ هیچ بخش اقتصاد ایران سنخیتی با دنیا ندارد

عباسی می‌گوید: تنها در صورتی باید قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود که دستمزد نیروی کار هم مطابق فوب خلیج فارس باشد و بیمه و خدمات اجتماعی واقعی به مردم ارائه گردد تا رفاه نسبی در جامعه دیده شود.

افزایش قیمت بنزین

رویداد۲۴ محمد آیتی: سال‌هاست از سوی مسئولان کشور مطرح شده و می‌شود که قیمت حامل‌های انرژی در کشور بسیار پایین است و این رویکرد، هم باعث افزایش بی‌رویه مصرف شده و هم منجر به این شده که بخشی زیادی از درآمد دولت در این بخش تحت عنوان یارانه صرف شود.

حال که چند ماهی بیشتر به بررسی بودجه ۱۴۰۱ باقی نمانده، این نگرانی در بین مردم ایجاد شده که آیا قیمت حامل‌های انرژی و مخصوصاً بنزین گران خواهد شد یا نه؟ فارغ از اینکه اراده و تصمیم دولت و مجلس در این باره چه باشد ضرورت دارد یک بار دیگر تصمیم دولت در دو سال پیش که منجر به اتفاقات غم‌انگیز آبان ۹۸ شد بررسی شود تا مجدداً شاهد آن حوادث و شوک‌ها به جامعه نباشیم، هرچند که رییس جمهور چندی پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود کاری نخواهیم کرد که به مردم شوک وارد شود، حال باید به انتظار نشست و دید این وعده در طول چهار سال و مخصوصاً بودجه سال ۱۴۰۱ به واقعیت تبدیل خواهد شد یا خیر؟

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم معتقد است تا زمانی که نظام حقوق و دستمزد در کشور اصلاح و ارزش پول ملی حفظ نشود، هرگونه اظهارنظری در این باره شعار است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: عده‌ای از مسئولان مرتب می‌گویند قیمت حامل‌های انرژی در کشور ارزان است،اما باید از آن‌ها پرسید مگر قیمت نیروی کار در ایران بالاست؟ آیا نیروی کار در ایران در شأن یک کشور متوسط دنیا درآمد دارد؟ آیا قیمت مسکن در ایران سنخیتی با قیمت‌های دیگر نقاط دنیا دارد؟ بین سال ۹۸ تا ۹۹، قیمت مسکن ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و در طول ۱۰ سال، قیمت زمین در خارج از مناطق شهری ۱۱ برابر رشد کرده است. کجای این اتفاقات طبیعی است و کجای اقتصاد ایران سنخیتی با دنیا دارد که حالا حرف از واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی می‌زنند؟

نماینده کازرون تصریح کرد: مدت‌هاست اصل معیشت مردم به خطر افتاده است و از یک طرف، حقوق‌های پایین و از سوی دیگر، افزایش عجیب و غریب قیمت مسکن، غذا و... مردم را دچار سردرگمی کرده است. در جایی حضرت علی (ع) می‌گوید در کوفه کسی نیست که مسکن نداشته باشد، شب گرسنه بخوابد و آب سالم در دسترسش نباشد. آیا اکنون وضعیت مطابق آن الگو هست؟ آیا امروز جوانان می‌توانند به راحتی صاحب شغل شوند، مسکن بخرند، ازدواج بکنند و بچه‌دار شوند؟ این‌ها ضروریات افراد است، اما خبری از اجرایش نیست.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: تنها در صورتی باید قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود که دستمزد نیروی کار هم مطابق فوب خلیج فارس باشد و بیمه و خدمات اجتماعی واقعی به مردم ارائه گردد تا رفاه نسبی در جامعه دیده شود. تا این اتفاقات نیفتد، نمی‌توان منت ارزان بودن حامل‌های انرژی را بر سر مردم گذاشت.

عباسی افزود: زمانی می‌گفتند قبل از اینکه روی به اجرا بیاورید، طرح را روی کاغذ پیاده کنید، اکنون باید گفت در کامپیوتر بیاورید تا اثرات آن تصمیم در تمام حوزه‌ها با خروجی مشخص شود. هر تصمیم اقتصادی فقط حوزه اقتصاد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه می‌تواند اثرات خود را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و... هم بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم خوب مصرف نمی‌کنند بخش عمده آن، متوجه مسئولان است. ریاضت که فقط برای مردم نیست باید برای مسئولان هم باشد، یعنی وقتی بخاری و کولر مردم پرمصرف است، بانک‌ها باید تسهیلات بدهند تا مردم راحت بتوانند نیاز خود را تامین کنند.

عضو کمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاً قابل قبول نیست مرتب در خصوص قیمت‌های انرژی اظهارنظر کرد و به مردم شوک داد تا ندانند آینده چه می‌شود. قرار نیست زندگی مردم نابود شود که درآمد دولت بالا برود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
0
2
خجالت نکش و مرد باش و اصل داستان را بگو :

خرابی اقتصاد معلول است عمو
جواد
|
Canada
|
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
1
فریدون عباسی:رییس جمهور چندی پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود کاری نخواهیم کرد که به مردم شوک وارد شود.
آقای رئیسی یکی از سه نفری بود«رئیس مجلس ،رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور خندان »،که شُک آبان ۹۸را وارد کردند.(البته آن هم حیله و تقصیر اسرائیل جانی وغاصب و آمریکای قاتل بود که خون جوانان ما می چکداز چنگ تو.).
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان