تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

روایت‌های متناقض از توقیف یک نفتکش/ در دریای عمان چه خبر بود؟

برخی رسانه‌ها گزارش های متناقضی از آنچه در دریای عمان درباره نجات یک نفتکش از سوی ایران ارائه شده، مطرح کردند.

توقیف نفت کش

رویداد۲۴ در آستانه سیزدهم آبان و ساعاتی پیش از اعلام زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران از انتشار خبر فوری و مهمی خبر داد و اعلام کرد که در عملیاتی عجیب در دریای عمان ایران توانسته به راهزنی دریایی آمریکا پاسخ دهد. این خبر به همراه فیلم‌های منتشر شده از آن سوالات و ابهامات و واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

روایت‌های متناقض از حادثه دریای عمان

روابط عمومی کل سپاه پاسداران ظهر روز گذشته در اطلاعیه‌ای از اقدام نیروی دریایی سپاه برای ناکام گذاشتن عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست امریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفت کش دیگر، آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده آن را تصرف و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.» در این اطلاعیه تاکید شده است که «نیرو‌های ارتش تروریست امریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.»

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه، اما روایت دیگری از آنچه در دریای عمان رخ داده بود را روایت کرده است. وی در سخنانی در مراسم ۱۳ آبان کرج با اشاره به موضوع توقیف یک نفتکش در دریای عمان گفت: «آن‌ها آمده بودند از سارقان نفت ایران حمایت و آن‌ها را اسکورت کنند. وی توضیح داد: با توقیف این نفتکش، نیرو‌های آن‌ها پشت سلاح‌هایشان خشکشان زده بود و حتی پلک هم نمی‌زدند و فرزندان این مرز و بوم را نظاره می‌کردند.

واکنش آمریکا به توقیف یک نفت کش

خبر توقیف یک نفت کش در دریای عمان و رویارویی نیرو‌های سپاه و ارتش آمریکا با واکنش واشنگتن همراه شد. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با رسانه‌ها خبر توقیف یک فروند نفتکش توسط ایران را تایید کرد. وی عنوان کرد که ایران هفته گذشته یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده است، اما هیچ تقابلی میان نیرو‌های آمریکایی و سپاه پاسداران رخ نداده است.

این مقام آمریکایی گفت: ما ادعا‌های ایران درخصوص اینکه از پس گرفتن کشتی توسط ما جلوگیری کردند را رد می‌کنیم. خلاصه مطلب این است که این اتفاق هفته پیش رخ داد و نیرو‌های دریایی آمریکا ناظر توقیف نفتکش توسط نیرو‌های دریایی ایران بودند.


بیشتر بخوانید: جزئیات برخورد نیروی دریایی سپاه با ناو‌های آمریکایی


ناوگان پنجم دریایی آمریکا، اما از ارائه اطلاعاتی در این باره خودداری کرد و در پاسخ به پیگیری رویترز در این باره اعلام کرد که از گزارش‌های درخصوص این حادثه اطلاع دارد، ولی درحال حاضر اطلاعاتی برای ارائه کردن ندارد.

مذاکره ویتنام با ایران درباره نفت کش توقیف شده

نفت کش توقیف شده از سوی ایران پرچم ویتنام داشته و بر همین اساس وزارت خارجه ویتنام اعلام کرد برای پیگیری وضعیت نفتکش خود که هفته گذشته توقیف و به آب‌های ایران منتقل شد، با سفارت جمهوری اسلامی در هانوی تماس گرفته و سفارت ویتنام در تهران نیز با مقامات دولت گفتگو کرده تا مساله را حل و فصل کرده و از رفتار انسانی با شهروندان خود اطمینان یابد.

روایت‌های متفاوت از یک واقعه موجب سردرگمی و طرح سوالات متعددی در این باره شده است. انطور که سپاه گزارش داده این نفت کش متعلق به آمریکا است و عملیات انتقال نفت در دریای عمان صورت گرفته است در حالی که منابع دیگری در سپاه و همینطور آمریکا اعلام کردند که ایران تنها دست به توقیف یک نفت کش زده است و هیچ رویایی میان نیرو‌های ایرانی و آمریکایی رخ نداده.

عدم افشای جزئیات حادثه دریای عمان به دلیل مذاکرات وین

دو مقام مطلع آمریکایی به خبرگزاری آسوشتیدپرس اطلاع دادند که ایران در ماه گذشته میلادی یک نفتکش با پرچم ویتنام را توقیف کرده است و این نفتکش در بندرعباس نگهداری می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس هدف از توقیف این نفتکش مشخص نیست. داده‌های مرتبط ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهند که این نفتکش در روز سه‌شنبه در بندر عباس بوده است.

این دو مقام به شرط فاش نشدن نام‌شان این ادعا‌ها رو مطرح کردند چراکه این اطلاعات به دلیل تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات وین جهت احیای برجام عمومی نشده بود.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در این باره نوشت: مقامات آمریکا و ایران درباره توقیف یک کشتی که ماه گذشته توقیف شده بود، اظهارات متناقضی داشته‌اند. برخی گزارش‌ها مطرح کرده‌اند این همان نفت‌کشی بوده است که آمریکا سال گذشته توقیف کرده بود. پنتاگون آن را انکار می‌کند.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید، مقامات ایرانی و آمریکایی هر دو روز چهارشنبه گفتند ایران ماه گذشته یک نفت‌کش را پس از تقابلی با نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان توقیف کرده بود، اما هر دو طرف گزارش‌های بسیار متفاوتی از مالکیت این نفتکش و این که واقعا چه اتفاقی افتاده بود ارائه داده‌اند.

در ادامه گزارش این روزنامه به ادعای یکی از این مقامات ناشناس درباره توقیف این نفت‌کش پرداخته شده و آمده است: یکی از این مقامات گفت ناوشکن آمریکایی سالیوان سر رسید تا این توقیف را رصد کند، اما هیچ اقدامی انجام نداد و از سوی قایق‌های تندروی ایران تهدید نشد.

گزارش نیویورک تایمز همچنین مطرح کرد: جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهارات ایران را مبنی بر این که آمریکا این کشتی تجاری را توقیف کرده بود، رد کرده و از اعلام این که مالکیت این کشتی برای کدام کشور بوده است، خودداری کرد.

این روزنامه ادامه داد: گزارش‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی روایت دیگری از ماجرا داشتند. در برخی از این گزارش‌ها آمده است، این نفت‌کش توقیف شده یکی از چهار نفت‌کشی بوده است که نفت ایران را به ونزوئلا می‌برد و آگوست سال پیش توسط نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس توقیف شده بود. مقامات ایرانی گفته‌اند، از آن موقع منتظر بوده‌اند این نفت‌کش به نزدیکی سواحلشان برسد تا آن را باز پس گیرند.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: یک سخنگوی پنتاگون این ادعا را که این نفت‌کش همان نفت‌کشی بوده است که سال گذشته توسط آمریکا توقیف شده بود، رد کرد. او در یک ایمیل گفت، «این کشتی که ۲۴ اکتبر توسط نیرو‌های ایرانی توقیف شده، همان نفت‌کشی نبوده است که هشت ماه پیش در بحث معاملات نفتی ایران - ونزوئلا مطرح بود.»

این روزنامه همچنین درباره ادعای مالکیت ویتنامی این کشتی آورده است: شخصی که در سفارت ویتنام در واشنگتن تماسی تلفنی را در این باره جواب داد، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. یک مقام آمریکایی نیز گفته است، آمریکا به خاطر حساسیت‌های دیپلماتیک حال حاضری که در روابطش با ایران وجود دارد، گزارش این رخداد را به طور رسمی منتشر نکرده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
0
0
تقوی تقوی در انتقال اخبار چند روز دیگر اصل ماجرا رو میشود دروغ چرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
0
حقیقت چیست الله واعلم...
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان