تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۴ آبان ۱۴۰۰

تزریق دوز سوم برای افراد بالای ۶۰ سال/ در بازگشایی مدارس واکسیناسیون دانش‌آموزان اصل نیست

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در اولویت قرار دارد، گفت: در بازگشایی مدارس واکسیناسیون دانش آموزان اصل نیست.

تزریق دوز سوم برای افراد بالای ۶۰ سال/ در بازگشایی مدارس واکسیناسیون دانش‌آموزان اصل نیست

رویداد۲۴  قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: در برخی از استان‌ها تعداد مراجعان به مراکز درمانی در برخی روز‌ها نوسان دارد که این قابل انتظار است، زیرا پیک پنجم از استان‌های جنوب شرقی آغاز شد و استان‌های غربی دیرتر وارد این پیک شدند.

وی گفت: اکنون در استان‌های غربی مراجعات کم و زیاد می‌شود و در استان سمنان نیز مراجعات سرپایی است و به بستری نمی‌انجامد.

جان بابایی ادامه داد: دلیل ثابت ماندن تعداد فوتی‌ها نیز ورود دیرتر برخی استان‌ها به پیک پنجم بود و اکنون در این استان‌ها مریض بد حال داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اکنون روسیه، اوکراین و ترکیه سخت‌ترین روز‌ها را از نظر تعداد مرگ و میر و میزان بستری می‌گذرانند.

وی افزود: اگر بیش از ۸۰ درصد جامعه واکسن بزنند و دوز‌های بعدی نیز تزریق شود حلقه بیماری در کشور شکسته خواهد شد.

جان بابایی ادامه داد: جمعیت را باید طوری ایمن کنیم که ۲۳ درصدی که واکسن نزده‌اند موجب آسیب به ایمنی جامعه نشود و بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی گفت: دلیل اینکه در آمریکا دوباره بر تعداد بستری‌ها و مرگ و میر آن‌ها افزوده شده جمعیتی بود که واکسن نزده بودند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: باید در گروه حساس جامعه نسبت به بیماری کرونا ایمنی بیشتری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: شاید نتوانیم تعداد مبتلایان را کاهش دهیم، اما نگرانی ما موارد سرپایی نیست بلکه همه تلاش ما صفر شدن تعداد مرگ و میر است.

جان بابایی اضافه کرد: بیشترین واکسنی که در کشور تزریق شده از نوع ویروس کشته شده است.

وی افزود: البته انواع دیگری از واکسن نیز در کشور تزریق شد که برخی واردات آن یا قطع شد یا با تأخیر به ما دادند.

جان بابایی با بیان اینکه از مرداد به طور میانگین روزانه یک میلیون دوز واکسن تزریق کرده‌ایم، گفت: اکنون ضروری است که به سمت تزریق دوز سوم حرکت کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: همه کادر بهداشت و درمان، افراد بالای ۶۰ سال و گروه‌های حساس هر نوع واکسنی که دریافت کرده‌اند باید دوز سوم را نیز تزریق کنند.

جان بابایی گفت: اگر از تزریق دوز دوم آن‌ها شش ماه گذشته باشد دوز سوم به عنوان دوز یادآور در سامانه ثبت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کمیته کارشناسی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد دوز سوم به افراد بالای ۶۰ سال تزریق شود که اگر کمتر از ۶ ماه از دوز دوم آن‌ها گذشته باشد میزان آنتی ژن تزریقی مانند دوز اول و دوم است، اما اگر بیش از ۶ ماه از دوز دوم آن‌ها گذشته باشد میزان واکسن یادآور کمتر از دوز اول و دوم است.

جان بابایی گفت: توصیه می‌کنیم اگر واکسن دوز اول و دوم را از نوع ویروس کشته شده تزریق کرده‌اند دوز سوم نیز از همان نوع باشد، اما می‌توانند دوز سوم واکسن را به صورت دلخواه از هر واکسنی که می‌خواهند انتخاب کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دوز سوم را می‌توان هم از نوع ویروس کشته شده و هم از نوع پروتئینی تزریق کرد.

وی افزود: ذخیره واکسن بسیار خوبی داریم و واکسن‌های تولید داخل ایمنی خوبی را ایجاد کرده‌اند و ذخیره واکسن برکت نیز بسیار مناسب است.

جان بابایی با بیان اینکه اکنون واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در اولویت قرار دارد گفت: در بازگشایی مدارس واکسیناسیون دانش آموزان اصل نیست و اگر دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال را واکسینه می‌کنیم هدف ما قطع چرخه ابتلاء است.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس به دلیل مشکلات اجتماعی که تعطیلی مدارس ایجاد می‌کند ضروری است، افزود: مدرسه محل مناسبی برای تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان و اولیای آن‌ها است.

جان بابایی ادامه داد: فاصله گذاری و رعایت بهداشت فردی در مدارس اصل است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان