تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰

پاسخ به چند پرسش درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت توضیحاتی درباره نحوه دریافت دز سوم واکسن کرونا ارائه کرد.

تزریق دُز سوم واکسن کرونا

رویداد۲۴ دکتر محسن زهرایی درباره شرایط تزریق دز سوم واکسن به افراد بالای ۶۰ سال و فراخوان داده شده در این باره، گفت: افراد بالای ۶۰ سالی که در نوبت اول و دوم واکسن غیرفعال شده کووایران برکت و سینوفارم دریافت کردند و چهار ماه از تزریق دز دومشان گذشته باشد، مشمول این طرح هستند و پس از مراجعه به مراکز مجددا همان نوع واکسن را در دز سوم دریافت خواهند کرد.

وی گفت: فعلا برای سایر پلتفرم‌های واکسن‌ها (پروتئین نوترکیب، آدنوویروس و...) دستورالعمل تزریق دوز سوم نداریم و هر زمان لازم باشد دستورالعمل در این زمینه هم ابلاغ خواهد شد.

زهرایی افزود: واجدین شرایط همانند دریافت دز دوم واکسن می‌توانند با در دست داشتن کارت واکسن و مدارک شناسایی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند ( ترجیحا مرکزی که دز یک و دو را تزریق کردند) و نوبت سوم را هم دریافت کنند.

زهرایی با تاکید بر اینکه دز یادآور واکسن با دز سوم متفاوت است، بیان کرد: دز سوم هم مانند دز دوم جزئی از فرایند واکسیناسیون است و مشخص شده است که این واکسن‌ها برای اینکه حداکثر اثربخشی را داشته باشند، باید دز سومشان هم در گروه یاد شده تزریق شود.


بیشتر بخوانید: فاوت دُز سوم با دُز یادآوری واکسن کرونا چیست؟ +فیلم


وی ادامه داد: اما دز بوستر یا یادآور اکنون برای کادر درمان و کارکنان مراکز تجمعی مانند کارکنان آسایشگاه‌های سالمندان بدون محدودیت سنی و شش ماه پس از دریافت دز دوم تزریق می‌شود و این افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن نوع واکسن تزریق شده در نوبت اول و دوم، واکسن بوستر را انتخاب کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۱۳۰ هزارنفر دز سوم‌ واکسن کرونا را دریافت کردند.

او درخصوص تزریق دز سوم واکسن به سالمندان، معلولین و جانبازان ساکن در آسایشگاه‌ها، گفت: در این زمینه هم مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته است و با هماهنگی بهزیستی در حال انجام است. 

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن پاستوکووک پلاس، اظهار کرد: دز سوم این واکسن فقط برای گروه سنی بالای ۱۸ نیاز است و کسانی که نوبت اول و دوم پاستوکووک را دریافت کنند دوز سوم آن را هم دریافت می کنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان