تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

تلاش برای ترور نخست وزیر عراق؛ «نمایش» یا «فتنه جدید»؟

مسئول امنیتی «کتائب حزب‌الله عراق» به خبر سوء‌قصد به جان «مصطفی الکاظمی» واکنش متفاوتی نشان داد. ابوعلی العسکری این حمله را نمایشی خواند.

تلاش برای ترور نخست وزیر عراق؛ «نمایش» یا «فتنه جدید»؟

رویداد۲۴  سوء قصد به جان نخست وزیر عراق با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بوده است. بسیاری از مقامات عراقی این حمله را محکوم کرده‌اند، اما برخی نیز می‌گویند این حمله مشکوک و نمایشی است.

به گزارش فرارو، شب گذشته حمله‌ای به اقامتگاه نخست وزیر عراق در منطقه سبز بغداد صورت گرفت که او از این حمله جان سالم به در برد. دولت عراق در این رابطه بیانیه‌ای صادر کرد و حمله را تائید کرد.

بر اساس گزارش‌ها در این حمله ۲ فروند پهپاد به پرواز در آمده بودند که یکی انفجاری و دیگری در حال تصویر برداری بوده است. پهپاد انفجاری اقامتگاه نخست وزیر را هدف قرار می‌دهد.

مصطفی کاظمی در اولین واکنش پس از حمله به اقامتگاه وی گفت: «من رستگاری عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند. استواری و عزم نیرو‌های امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم نمی‌لرزد. الحمدلله در میان مردمم و حالم خوب است و همه را به خاطر عراق به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنم»

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق هم طی بیانیه‌ای ضمن تروریستی توصیف کردن سوء قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور، این اقدام را تعرض و جنایتی محکوم شده خواند.

او همچنین بر ضرورت اتخاذ وحدت موضع در رویارویی با افرادی که برای از بین بردن امنیت عراق و مردم آن در کمین هستند، تاکید کرد. برهم صالح اعلام کرد: امکان ندارد که هرج و مرج و کودتا در نظام قانونی عراق را بپذیریم.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در واکنش به اتفاق رخ داده گفت: «نیرو‌های امنیتی باید زمام امور را در دست گیرند تا وضعیت عراق بهبود یابد.» صدر همچنین بر لزوم توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق تأکید کرده است.

صدر سو قصد به جان مصطفی الکاظمی را هدف قرار دادن عراق و ملت عراق عنوان کرده است.

سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز با انتشار بیانیه‌ای تلاش برای ترور نخست‌وزیر را تقبیح و محکوم کرد و افزود که این اقدام می‌تواند به بحرانی شدن مواضع و به خطر افتادن اقتدار حکومت و آسیب دیدن وجهه عراق در برابر افکار عمومی بینجامد وهدف قرار دادن عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تحولی پرمخاطره است که اگر از جانب عقلا مدیریت نشود به حوادث خطرناک‌تری خواهد انجامید و همه دستاورد‌های امنیتی و سیاسی و اقتصادی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان نیز در سخنانی تأکید کرد که حمله پهپادی به منطقه سبز، صلح و ثبات عراق را به مخاطره می‌اندازد. علیرغم حمله پهپادی انجام شده به نظر می‌رسد که اوضاع امنیتی در منطقه سبز باثبات است.

با این حال مسئول امنیتی «کتائب حزب‌الله عراق» از گروه‌های حشد الشعبی به خبر سوء‌قصد به جان «مصطفی الکاظمی» واکنش متفاوتی نشان داد. ابوعلی العسکری این حمله را نمایشی خواند.

او نوشت: «ایفای نقش قربانی [بودن]از شیوه‌های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند [ضرر کند]».


بیشتر بخوانید: چرا حمله به منزل الکاظمی و تلاش برای ترور او مشکوک است؟


العسکری نوشت: «اگر کسی بخواهد به این "موجود فیس‌بوکی" آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر بسیاری برای رسیدن به آن وجود دارد».

این تحول پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن صورت گرفته است، به‌ویژه اینکه روز جمعه درگیری‌هایی میان نیرو‌های امنیتی و برخی از معترضان در بغداد رو داد که دستکم سه کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت.

برخی گروه‌های سیاسی از جمله ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری معتقدند در انتخابات تقلب گسترده رخ داده است.

واکنش ایران و آمریکا

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم به تلاش برای ترور نخست وزیر عراق واکنش نشان داد.

شمخانی در توئیتی در واکنش به سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی نوشت: "سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم ⁧‫عراق‬⁩ نداشته‌اند. "

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما گزارش‌ها مبنی بر حمله پهپادی به مقر نخست وزیر عراق را دنبال می‌کنیم.

او افزود: این اقدام «تروریستی» آشکار که ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم، در قلب کشور عراق بوده است.

این حمله مشکوک است

«نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در تحلیلی حمله صورت گرفته به اقامتگاه مصطفی کاظمی را "مشکوک" ارزیابی کرده است.

نورنیوز نوشت: «در حالی که کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی رخداد‌های خونین روز جمعه در بغداد تشکیل شده و در تلاش برای شناسایی آمرین و عاملین کشتار معترضان است، رخداد حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق به‌طور قطع موجب به حاشیه رفتن وقایع روز جمعه و نادیده انگاشتن مطالبات معترضان به نتیجه انتخابات خواهد شد و نمی‌تواند منفعتی برای آنان به‌دنبال داشته باشد.»

این سایت افزود: "واکنش سریع برخی عناصر، رسانه‌ها و گروه‌های غرب‌گرا به رخداد حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام، موضوع دیگری است که ابهامات این رخداد مشکوک را بیشتر می‌کند، به‌ویژه اینکه اظهارات و اظهارنظر‌هایی از این دست در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است. "

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نخست وزیر عراق ، عراق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
0
پهباد را بقالی نمی فروشند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان