تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

از انتخابات پارلمانی تا حمله پهپادی/ چه کسی پشت عملیات ترور مصطفی الکاظمی است؟

پس از این حمله تروریستی علیه مصطفی الکاظمی دفتر نخست وزیری عراق ویدئویی منتشر کرد که در آن الکاظمی اعلام می‌کند که خانه‌اش از سوی دشمنان ترسو هدف قرار گرفته و وی و همراهانش در سلامت هستند. وی افزود که موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین قادر به کشور سازی نیستند.

ترور مصطفی الکاظمی

رویداد۲۴ پهپاد مملو از مواد منفجره شامگاه گذشته مقر اقامت نخست وزیر عراق در منطقه سبز بغداد را هدف قرار داد. مصطفی الکاظمی از این عملیات ترور جان سالم به در برده است. الکاظمی یکی از گزینه های اصلی تصدی نخست وزیری در دولت جدید عراق است. اما چه کسانی در پشت پرده این حمله در شرایط بحرانی عراق قرار دارند؟

روزنامه العرب چاپ لندن در این باره نوشت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از عملیات ترور خود به وسیله هواپیما‌های بدون سرنشینی که مقر اقامتش در منطقه سبز بغداد را هدف قرار داده بودند، جان سالم به در برد. تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. کاظمی در واکنش به این حمله همه طرف‌ها را به آرامش و خویشتن داری دعوت کرد.

به گفته یک مقام امنیتی در این حمله که شامگاه امروز یکشنبه روی داد، دو نفر از محافظان نخست وزیر عراق زخمی شدند. این حمله در شرایطی صورت گرفت که کشور عراق شاهد تنش‌های سیاسی شدید پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور است که با کاهش تعداد کرسی‌های احزاب وابسته به حشدالشعبی نزدیک به ایران همراه بود.


بیشتر بخوانید: عراق پس از انتخابات پارلمانی/ جریان مقتدی صدر چه کسی را برای نخست وزیری انتخاب می‌کند؟


یک مقام بلندپایه عراقی اعلام کرد که نخست وزیر عراق هدف تلاش ناکام برای ترور قرار گرفت. هیچ آسیبی به نخست وزیر نرسیده و در سلامت است. پس از این حمله، دفتر نخست وزیری عراق ویدئویی منتشر کرد که در آن الکاظمی اعلام می‌کند که «خانه‌اش از سوی دشمنان ترسو هدف قرار گرفته و من و هرآن کسی که با من کار می‌کنند در سلامت هستند.» وی افزود که موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین قادر به کشور سازی نیستند.

تصاویری از منزل نخست وزیر عراق پس از حمله پهپادی

عراق

حمله تروریستی در عراق

چه کسی در پشت پرده حمله به مصطفی الکاظمی قرار دارد؟

از دو هفته پیش تاکنون منطقه سبز بغداد که محل قرار گرفتن سفارت آمریکا نیز هست، شاهد اعتراضات و اعتصابات هواداران گروه‌های وابسته به ایران بود که نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور معترض بودند. این اعتراضات روز جمعه گذشته به درگیری با نیرو‌های امنیتی کشیده شد و در جریان این درگیری‌ها حداقل یک نفر کشته شد.

العرب در ادامه می‌نویسد که واشنگتن احزاب و گروه‌های وابسته به ایران را مسئول عملیات ترور نخست وزیر عراق معرفی می‌کند.

از سوی دیگر مسئول امنیتی کتائب حزب الله این حمله را نمایشی خواند. ابوعلی العسکری در توییتی در این باره نوشت: ایفای نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته است. بنا بر اطلاعات موثق ما؛ در عراق هیچ‌کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قرار دادن منزل نخست‌وزیر، یک پهپاد ضرر کند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز این حمله را فتنه جدیدی خواند که از اتاق‌های فکر خارجی نشات می‌گیرد.

پس از استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت عراق پس از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ که به کشته شدن بیش از ۶۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ هزار نفر انجامید، مصطفی الکاظمی قدرت را در عراق به دست گرفت.

وزارت کشور عراق جزئیات بیشتری از عملیات ترور مصطفی الکاظمی منتشر و اعلام کرد که این عملیات با استفاده از سه پهباد انجام شده است. به گفته وزارت کشور عراق، نیرو‌های امنیتی این کشور توانستند دو هواپیما از سه هواپیما را ساقط کنند و یک هواپیمای بدون سرنشین باقی مانده اقدام به حمله به مقر سکونت نخست وزیر عراق کرده است.

دیپلمات‌های حاضر در منطقه سبز بغداد اعلام کردند که صدای چندین انفجار و شلیک گلوله را هنگام حمله شنیده اند.

آمریکا نیز این  حمله را «عمل تروریستی واضح» خواند و آن را محکوم کرد و برای کمک به دولت عراق برای انجام تحقیقات در این زمینه ابراز آمادگی کرد. ندپرایس سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که با نیرو‌های امنیتی عراق در ارتباط هستیم و ازاینکه به نخست وزیر عراق آسیبی نرسیده است خوشحالیم.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز با محکوم کردن هدف قرار دادن نخست وزیر عراق از ادامه حمایت ایران از برقراری ثبات، امنیت و آرامش در عراق تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه مسئولیت این حمله را متوجه کسانی که در دو دهه گذشته به عراق تعرض کردند دانست و گفت: این گونه حوادث را در راستای منافع طرف‌هایی است که طی ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده‌اند.

از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق نیرو‌های نزدیک به ایران به طور کامل نتایج انتخابات را رد کردند. ائتلاف شیعه نزدیک به حشدالشعبی شکست سنگینی را در این انتخابات متحمل شد و سه چهارم از کرسی‌های خود را از دست داد. رهبران این ائتلاف تاکنون بار‌ها نتایج را رد کردند و خواستار بازشماری آرا شدند.

تحلیلگران بر این باور هستند که نتایج انتخابات عراق برای ائتلاف فتح و حشد الشعبی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به پارلمان عراق راه یافتند و در میدان توانسته بودند در کنار نیرو‌های نظامی دولت عراق علیه داعش موفقیت‌هایی را کسب کنند، به شکست در عمل به وعده‌های خود به مردم و عدم تحقق درخواست‌ها و مطالبات آن‌ها تفسیر می‌شود.

احمد زیدآبادی روزنامه نگار و تحلیلگر نیز ترور الکاظمی را بحران بالقوه ای برای ایران دانست و نوشت: تلاش نافرجام برای ترورِ مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از روندِ رو به وخامتِ شرایط امنیتی کشور همسایه بعد از انتخابات پارلمانی آن کشور حکایت دارد. در واقع مهمتر از اصلِ ماجرای ترور، استفاده از پهپاد انتحاری برای قتل نخست وزیر است. این سلاح در اختیار طرف‌های محدودی است و بنابراین، انگشت اتهام هم به سوی همان‌ها نشانه خواهد رفت.

وی نوشت: این در حالی است که در هفته‌های اخیر روابط حشدالشعبی و گروه‌های سیاسی وابسته به آن با دولت کاظمی بسیار متشنج شده است. سران حشد‌الشعبی که در انتخابات پارلمانی با ناکامی بزرگی روبرو شده‌اند، دولت کاظمی را به تقلب متهم می‌کنند و برای اعتراض به نتیجۀ انتخابات هواداران خود را به خیابان‌های بغداد سرازیر کرده‌اند. اعتراض‌ها اخیراً مسالمت‌آمیز پیش نرفته و شماری کشته و زخمی به جا گذاشته است.

زیدآبادی نوشت: حشد‌الشعبی که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، ظاهراً به پهپاد‌های انتحاری نیز مسلح است. از این رو احتمال اینکه انگشت اتهامِ دخالت در ترور نخست وزیر عراق به سمت آن نشانه رود، کم نیست. طبعاً هنگامی که پای حشدالشعبی در حادثه‌ای به میان آید، جمهوری اسلامی نیز به عنوان حامی اصلی آن، به دخالت در ماجرا متهم می‌شود. قاعدتاً برای تعیین هویت مهاجمان، تحقیقاتی صورت خواهد گرفت. اگر به فرض نتیجۀ تحقیقات، حاکی از دخالت حشد‌الشعبی یا واحد خاصی از آن را در عملیات ترور نافرجام کاظمی باشد، در آن صورت آیا دولت عراق موضوع را علنی و رسانه‌ای خواهد کرد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مصطفی الکاظمی ، عراق
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان