تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

حضور ایران در دور بعدی مذکرات روند آستانه درباره سوریه

هفدهمین نشست مذاکرات روند آستانه درباره سوریه مورخ ۲۰ دسامبر در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان قرار است برگزار شود.

حضور ایران در دور بعدی مذکرات روند آستانه درباره سوریه
رویداد۲۴ دو دیپلمات ارشد روسیه و قزاقستان از برگزاری محتمل مذاکرات روند آستانه در ماه آتی در شهر نور سلطان در قزاقستان با مشارکت ایران، سوریه و ترکیه خبر دادند.

 نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزارت امور خارجه این کشور روز چهارشنبه گفت که هفدهمین نشست مذاکرات روند آستانه درباره سوریه باید مورخ ۲۰ دسامبر در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری سوری «سانا» «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی گفت که روسیه امیدوار است این نشست در تاریخ فوق برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد که قرار نیست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در این نشست شرکت کند.

«مختار تیلوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که نشست وزرای خارجه کشور‌های ضامن مذاکرات آستانه در مورد سوریه، با حضور روسیه، ترکیه و ایران ممکن است ماه آینده برگزار شود. وزارت خارجه ایران تاکنون واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده است.

وضعیت اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و اپیدمیولوژیک سوریه، کمک‌های بشردوستانه بین المللی به این کشور، چشم انداز از سرگیری فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه در «ژنو»، اقدامات مربوط به ایجاد اعتماد و از جمله تبادل اسرا، آزادی گروگان‌ها و جستجوی افراد افراد مفقودالاثر از محور‌های اصلی این مذاکرات عنوان شده است.

در روز‌های هفتم و هشتم ژوئیه سال جاری شهر نورسلطان میزبان شانزدهمین نشست بین‌المللی سوریه در قالب آستانه بود که در آن هیات‌هایی به نمایندگی از روسیه، ایران و ترکیه، دولت سوریه و معارضان سوریه شرکت کردند.

بحران سوریه یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های بین‌المللی بوده که بازیگران مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آن ایفای نقش می‌کنند. از طرفی رشد و تکثیر گروه‌های تروریستی در غرب آسیا و ایجاد درگیری در این منطقه موجب شده که بحران سوریه با فجایع انسانی و تحولات سیاسی نو به نو همراه باشد.

بر این اساس کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران همواره در صدد خاتمه دادن به این بحران بوده‌اند. نشست‌های متعددی نیز در همین رابطه در ژنو و آستانه تشکیل شد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سوریه
نظرات شما
پیشخوان