تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

تغییر تاکتیک ایران در مذاکرات وین/ قهرمانپور: تیم جدید مذاکره کننده به دنبال برند‌‌‌‌‌سازی جدید از خودش است

یک کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: «اگر ایران بخواهد متن برجام را تغییر دهد و تبدیل به یک متن دیگر کند، قائدتا امریکایی‌ها و اروپاییان هم مطالباتی دارند و آنها هم خواهان اعمال تغییرات و محدودیت‌های بیشتری برای ایران هستند.»

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ رحمان قهرمان‌پور در پاسخ به پرسشی درمورد اینکه باقری درخواست فرانسه برای از سرگیری مذاکرات از نقطه‌ای متوقف شده بود را تلویحی رد کرده، اظهار داشت: «با استقرار تیم جدید مذاکرات جدید هسته‌ای، تقریبا دارد معلوم می‌شود که رویکرد تیم جدید مذاکراتی چیست. اظهارات دیروز آقایان باقری و خطیب‌زاده نشان می‌دهد که تیم مذاکراتی جدید به قول متخصصان برند‌سازی، به دنبال برند جدیدی از خودش است به این معنا که می‌خواهد مسیر گذشته را کنار بگذارد و حتی حرف از احیای برجام نمی‌زند چرا‌که می‌خواهد چیزی در دست داشته باشد که میراث خود باشد و ادامه‌ی راه گذشته نباشد.»

وی در این باره افزود: «این چیزی بود که در ابتدای امر آقای امیر‌عبداللهیان به نوعی آن را رد کرده بود چرا که ایشان گفته بود مذاکرات از جایی شروع خواهد شد که متوقف شده ولی اظهارات یکی دو هفته اخیر نشان می‌دهد که تیم مذاکره کننده‌ی جدید نمی‌خواهد مسیر گذشته را ادامه دهد و زیر سایه دولت قبلی باشد و برای احیای برجامی که دولت قبلی آن را به نتیجه رسانده، تلاش کند. اما مسئله این است که آن مسیر جدیدی که دولت می‌خواهد درست کند، چیست. بنابراین در این مورد ابهام وجود دارد که دولت دقیقا به دنبال چه هست. مسئله این است که آیا دولت دنبال آن بحثی است که امریکایی‌ها در مورد برجام مطرح کردند؟ فرض کنیم که دولت دنبال احیای برجام هم نباشد، آن‌وقت دنبال چه هست؟»


بیشتر بخوانید: چرا ابراهیم رئیسی بیشتر از حسن روحانی به توافق با آمریکا نیازمند است؟


این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که اگر دولت به دنبال احیای برجام نباشد، چه گزینه‌های دیگری پیشرو دارد، عنوان کرد: «دو گزینه بیشتر نیست؛ یا اینکه تیم مذاکره‌کننده جدید بگوید من مذاکراتی که در گذشته انجام شده و برجام را قبول ندارم و دوباره از صفر شروع کنیم. می‌دانیم اگر چنین اتفاقی بیافتد، با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فرانسه، انتخابات کنگره امریکا و تغییر دولت در المان، بعید به نظر می‌رسد که این مسیر در یکی دو سال آینده به نتیجه خاصی منجر شود و یک توافق جدیدی جدا از برجام به سرانجامی برسد.»

قهرمان‌پور درباره مسیر دوم دولت گفت: «مسیر دومی که پیش روست، این است که تیم مذاکره‌کننده بگوید ما متن برجام را ا تغییر دهیم و مثلا بند خروج بیاوریم که امریکا حق خروج ندارد یا از این دست موارد. اما نکته این است که اگر ایران بخواهد متن برجام را تغییر دهد و تبدیل به یک متن دیگر کند، قاعدتا امریکایی‌ها و اروپاییان هم مطالباتی دارند و آنها هم خواهان اعمال تغییرات و محدودیت‌های بیشتری برای ایران هستند. کما اینکه رابرت مالی و جک سالیوان بار‌ها تاکید کردند که اگر ایران امتیازات بیشتر می‌خواهد باید تعهدات بیشتری را هم بپذیرد. بند‌های معروف به غروب یا پایان برجام، بندهایی است که در خود امریکا هم منتقدانی دارد و آنوقت ممکن است که امریکایی‌ها‌ این بندها را ترجیح دهند.»

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلاتی که هر دو گزینه دارد، ابهام در مورد اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد بیشتر شده، تاکید کرد: «باید منتظر باشیم و ببینیم راه حل تیم مذاکراتی چیست یعنی اگر می‌گویند بحث مذاکرات هسته‌ای را نداریم درباره چه صحبت می‌کنند. البته اینجا یک مسئله‌ای که وجود دارد، تفسیر واژه‌ها‌ست. زمانی هم در دوره بعد از سال 85، آقای احمدی نژاد می‌گفت مسئله هسته‌ای تمام شده با این تفاسیر می‌توان گفت اینها تفسیر واژه‌هاست و در واقعیت امر چیزی را تغییر نمی‌دهد. اینکه ایران بنشیند در مذاکرات وین و بگوید ما مذاکرات هسته‌ای نکردیم و در مورد خروج امریکا در حال مذاکره‌ایم، صورت مسئله را تغییر نمی‌دهد. بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم که دولت فعلی اگر می‌خواهد مسیر جدید و متفاوت از دولت قبلی انتخاب کند، این مسیری که ترسیم کرده است، چیست.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان