تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰

واکنش وزارت بهداشت به طرح ادغام وزارت بهداشت و وزارت علوم/ الگویی دارند، به ما هم بگویند استفاده کنیم

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با تاکید بر اینکه دانشگاه های وزارت علوم از توسعه آموزش علوم پزشکی الگو برداری کنند، ‌گفت: اگر وزیر علوم عنوان می‌کند باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، باید دید آیا توانسته‌اند بین بیولوژی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده ارتباط برقرار کنند؟ اگر الگویی وجود دارد به ما هم بگویند تا استفاده کنیم.

واکنش وزارت بهداشت به طرح ادغام وزارت بهداشت و وزارت علوم | الگویی دارند، به ما هم بگویند استفاده کنیم

رویداد۲۴  دکتر غلامرضا حسن‌زاده دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی اظهار کرد: از سال ۱۳۶۴ با هدف کارآمدتر کردن سیستم بهداشتی و درمانی کشور و اثربخشی بیشتر در آموزش پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و نقطه قوت وزارت بهداشت، چیدمان عرصه‌های آموزشی، نظام ارزشیابی و اعتباربخشی و پویایی آموزش پزشکی بوده است.

وی افزود: تجربه کشور در مدیریت کووید۱۹ و تلاش مجاهدانه کادر بهداشتی و درمانی کشور بیانگر این است که سیستم بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی کشور، کارآمد بوده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نمونه بارز دانشگاه‌های نسل نوین هستند که هم بین المللی سازی و هم تقاضا محوری را در دستور کار خود دارند. همچنین در بحران کووید۱۹ نیز این دانشگاه‌ها نشان دادند که پاسخگویی اجتماعی دقیقی را می‌توانند داشته باشند و تعطیلی آن‌ها مشکل ساز است. در حالی که برخی مراکز آموزشی در کشور در طول این مدت تعطیل یا غیرحضوری بودند بدون اینکه خللی در روند عمومی جامعه ایجاد شده باشد.

دکتر حسن زاده گفت: اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی در بحران کووید۱۹ کار نمی‌کردند مشخص نبود چه فاجعه‌ای رخ می‌داد بنابراین سیستم آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی کشور توانسته پاسخگویی اجتماعی داشته باشد و کارآمدی خودش را نشان دهد البته ممکن است اشکالاتی در سیستم آموزشی وجود داشته باشد که باید روی آن‌ها کار کنیم و در صورت نیاز بازنگری‌های لازم را انجام دهیم. وقتی سیستمی را داریم که بار‌ها از سوی مراجع بین المللی به دلیل دیده شدن عرصه آموزش و خدمات در یک وزارتخانه، مورد تقدیر قرار گرفته به نظر می‌رسد که برگشت به عقب، هزینه‌های زیادی دارد با این استدلال که می‌خواهیم کارایی و بهره وری یک سیستم را فدای رتبه بندی کنیم.

وی تاکید کرد: ممکن است برای رتبه بندی دانشگاه‌ها دلایل متعددی وجود داشته باشد، اما رتبه بندی به تنهایی نباید ملاک سیستم آموزشی و پژوهشی کشور باشد، بلکه باید کارآمدی، سرآمدی و مرجعیت علمی را مورد توجه قرار دهیم. یکی از اقدامات وزارت بهداشت در سال‌های اخیر، هم گرایی علوم و فناوری است، اما آیا وزارت علوم توانسته بین رشته‌های مختلف خودش، همگرایی را ایجاد کند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی ادامه داد: اگر وزیر علوم عنوان می‌کند که باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، باید دید آیا توانسته اند بین بیولوژی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده و قبلا تحت عنوان دانشکده علوم فعالیت می‌کردند، ارتباط برقرار کنند؟ آیا دانشکده دامپزشکی با شیمی، فیزیک و بیولوژی ارتباط نزدیکی پیدا کرده اند؟ اگر الگویی وجود دارد به ما هم بگویند تا از آن الگو‌ها استفاده کنیم.

دکتر حسن‌زاده گفت: ما تجربه ادغام را در تولیدات علمی داشته ایم. اصلا رتبه‌بندی، ملاک مناسبی برای بهره وری بالاتر و کارآمد بودن یک دانشگاه نیست. وجود مراکز توسعه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی که انتظار می‌رود دانشگاه‌های وزارت علوم هم از آن بهره گیرند و الگوبرداری کنند، توانسته روی کیفیت آموزش پزشکی تاثیرگذار باشد و آموزش پاسخگو، عدالت آموزشی و همگرایی و سرآمد شدن در علوم مختلف را به همراه داشته باشد.

گفتنی است، اظهارنظر روز گذشته زلفی‌گل، وزیر علوم درباره لزوم ادغام هرچه سریع‌تر دو وزارتخانه علوم و بهداشت، واکنش مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کشور را در پی داشته است. وزیر علوم دیروز گفت: «دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزاتخانه علوم هرچه زودتر با هم ادغام شوند، جلوی ضرر‌های بیشتر گرفته خواهد شد.»

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزارت بهداشت
نظرات شما
پیشخوان