تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۶ آبان ۱۴۰۰

ادعای رسانه نزدیک به ریاض/ اشتیاق ایران برای گفتگو با عربستان کاهش یافته

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که مذاکرات بین ریاض و تهران پیشرفتی نکرده است. وی در یک گفتگوی مطبوعاتی افزود: منتظریم تا اراده عربستان برای مذاکره را احساس کنیم. خطیب زاده همچنین تصریح کرد که ایران هرگز با دولت‌های همسایه در مورد توافق هسته‌ای مذاکره نمی‌کند.

ادعای رسانه نزدیک به ریاض/ اشتیاق ایران برای گفتگو با عربستان کاهش یافته

رویداد۲۴ العرب، نزدیک به عربستان سعودی مدعی شد: اشتیاق مسئولان ایرانی برای گفتگو با عربستان کاهش یافته است، این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، اخباری مبنی بر انجام دیدار‌هایی بین مسئولان سعودی و ایرانی منتشر شد و تحلیلگران معتقدند دلیل این تغییر در موضع، آن است که ایران خواسته و هدف خود از این مذاکره را محقق کرده و سعی دارد اینطور نشان دهد که عربستان پس از سال‌ها به دنبال گفتگو با آن در مورد مسائل منطقه است.

 در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سعید خطیب زاده تاکید نمود که مذاکرات بین ریاض و تهران پیشرفتی نکرده است. وی در یک گفتگوی مطبوعاتی افزود: منتظریم تا اراده عربستان برای مذاکره را احساس کنیم. خطیب زاده همچنین تصریح کرد که ایران هرگز با دولت‌های همسایه در مورد توافق هسته‌ای مذاکره نمی‌کند.

این صحبت‌های خطیب زاده چند روز پس از اظهارات وزیر خارجه سعودی، فیصل بن فرحان بود مبتنی بر اینکه گفتگو‌ها با ایران ادامه خواهد یافت و پیش بینی می‌شود یک دور از مذاکرات به زودی انجام شود.


بیشتر بخوانید: چرا توافق تهران و ریاض به موضوع یمن گره خورده است؟


وزیر خارجه سعودی در گفتگو با «فرانس ۲۴» افزود: چهار دوره مذاکره قبلی، در واقع تنها برای روشن شدن مواضع دو طرف بود، اما طرفین بر ادامه تماس‌ها تاکید کردند. ما نگرانی‌های جدی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران که قرار است در روز‌های آتی شروع شود داریم.

کارشناسان، کاهش تمایل ایران برای گفتگو با عربستان را به انتخاب دولت جدید ارتباط می‌دهند، که از جریان اصولگراست که مواضع مخالفی با سعودی دارند.

با اینکه رئیسی در اظهاراتی اعلام کرد از گشایش سفارت عربستان در تهران و تقویت روابط با تمام دولت‌های جهان و دولت‌های همسایه حمایت می‌کند، اما واقعیت نشان می‌دهد که موضع رسمی تهران در قبال عربستان، از زمان پیروزی وی در انتخابات، تغییر کرده است.

به گفته تحلیلگران، ایران با موضوع گفتگو، بعنوان عاملی برای نشان دادن این مهم استفاده کرد که بگوید روابط منطقه‌ای اش بد نیست و این در حالی است که در جریان مذاکرات هسته ای، نگرانی‌های دولت‌های منطقه از برنامه‌های ایران و ضرورت توجه توافق جدید به متوقف شدن تهدید تهران برای امنیت منطقه، مطرح شد.

ایرانی‌ها مخالف هر گونه حضور عربستان در مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای هستند و تاکید می‌کنند که توافق هسته‌ای «پیچیده» است. این مساله با هدف اصلی عربستان از گشایش باب گفتگو با ایران، که همان به دست آوردن ضمانت‌های بین المللی برای جلوگیری از خطرات هسته‌ای و محدود کردن برنامه‌های موشکی ایران، در تعارض است.

فیصل بن فرحان، پیش از این در گفتگو با شبکه «سی ان ان» آمریکا گفته بود: «منطقی است که ما بخشی از مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای ایران باشیم و از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می‌شنویم که ضرورت تعامل با نگرانی‌های دولت‌های منطقه و توجه به آن را درک می‌کنند و می‌دانند که سعودی‌ها باید نقشی در گفتگو‌های مربوط به توافق هسته‌ای با ایران داشته باشند.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان