تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۸ آبان ۱۴۰۰

دولت رئیسی با چه استراتژی وارد مذاکرات وین می‌شود؟

بهشتی پور با تاکید بر اینکه عملاً اجرای خواست‌های دولت رئیسی در حد صفر است، بیان کرد: زمانی که شما قبول می‌کنید که در مذاکرات حضور پیدا کنید، باید با طرح، نقشه و استراتژی وارد مذاکره شوید، بنابراین، مذاکرات بین‌المللی با قدرت‌های جهانی محل سخنرانی و موعظه طرف مقابل نیست، بلکه باید گفتگو و رایزنی کرد.

دولت رئیسی با چه استراتژی وارد مذاکرات وین می‌شود؟

رویداد۲۴  در حالی که کمتر از دو هفته به موعد برگزاری دور جدید گفتگو‌های وین بین دولت ایران و اعضای برجام باقیمانده، ارگان مطبوعاتی دولت، روزنامه ایران بار دیگر شروط دولت ابراهیم رئیسی برای مذاکره با غرب را متذکر شده است. بر اساس گزارش روزنامه ایران، در مذاکرات جدید نه تنها جمهوری اسلامی ایران اجازه گفتگو پیرامون مسائل موشکی و منطقه‌ای خود را نخواهد داد که حتی گفت‌وگوی هسته‌ای هم نخواهد داشت. ایران که خواستار عمل کردن طرف مقابل به تعهدات سال ۲۰۱۵ است، به مسائل هسته‌ای ورود مجدد نخواهد کرد و این‌گونه دست غربی‌ها را در وارد کردن مسائل جدید به مذاکرات خواهد بست.

ارگان مطبوعاتی دولت در ادامه نوشته است: «آمریکا به‌عنوان ناقض توافقنامه در جایگاه متهم و حتی بیرون از گفتگو‌ها قرار دارد. دولت امریکا باید ضمن ابراز پشیمانی به جبران اشتباهات گذشته و پرداخت غرامت، خسارت و هزینه عدم النفع ایران را بپردازد و اعتمادسازی لازم را انجام دهد. این اتفاق تاکنون رخ نداده و حتی جوبایدن رئیس‌جمهوری امریکا با تمدید فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران نشان داده که قصدی برای اعتمادسازی هم ندارد.»

همچنین رفع تمامی تحریم‌ها صرف نظر از دسته‌بندی‌هایی که آمریکا برای خودش قائل شده، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و ایجاد شرایط برای اثبات‌پذیر بودن این موضوع و تعهد آمریکا در مورد عدم خروج دوباره از برجام در دولت آینده این کشور، سه شرط مهم دیگری است که به اذعان روزنامه دولت، آمریکا باید آن‌ها را انجام دهد تا ایران دوباره پای میز مذاکره حاضر شود.

با شروط دولت رئیسی، فروپاشی برجام محتمل است

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه موضع دولت ابراهیم رئیسی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و گفتگو‌های وین بسیار سرسختانه است، گفت: اگر مواضعی که وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و معاونش باقری کنی در مورد شروط ایران برای گفتگو‌های ۸ آذر در وین که به نوعی مانیفست دولت سیزدهم برای انجام مذاکرات است، در مذاکرات به طرف‌های غربی به طور رسمی اعلام شود، بدون شک توافقی در کار نخواهد بود.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که عملی شدن چنین شروطی در حد محال است و اگر قرار باشد که چنین مواردی به عنوان موضع رسمی ایران در مذاکرات احیای برجام به اعضای برجام ابلاغ شود، برجام به هیچ عنوان احیا نشده و گفتگو‌ها ممکن است به صورت فرسایشی بدون اینکه نتیجه خاصی داشته باشد، ادامه یابد، یا در بدترین حالت با به بن‌بست رسیدن گفتگوها، شکست مذاکرات و فروپاشی برجام اعلام شود.

بهشتی‌پور اظهارداشت: اینکه در گام اول کلیه تحریم‌ها یکجا برداشته شود و بعد از آن ایران بخواهد برای اثبات رفع تحریم‌ها راستی‌آزمایی انجام دهد، بدون شک این موضوع اجرا نخواهد شد، زیرا دولت‌های مختلف آمریکا طی این دهه‌های گذشته از تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار بر علیه ایران استفاده کرده‌اند، بنابراین در حال حاضر به عنوان هیچ عنوان قبول نمی‌کنند، که تمامی تحریم‌ها را بردارند، از سویی از لحاظ حقوقی دولت آمریکا چنین توانی ندارد، زیرا بخش بزرگی از تحریم‌ها به تصویب کنگره رسیده و تبدیل به قانون شده، بنابراین خود کنگره باید این تحریم‌ها را بردارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر ایران نسبت به خواسته‌های حداکثری خود پافشاری کند، به احتمال زیاد شاهد فروپاشی برجام خواهیم بود، اضافه کرد: اینکه دولت رئیسی مواضع خود را اعلام کرده، این مسئله فی نفسه مسئله بدی نیست، اما موضوع مهم عملی شدن این شروط است که احتمال آن در حد صفر است، بنابراین وقتی که پشت در‌های بسته چنین تصمیماتی گرفته می‌شود، باید به این نکته توجه کرد که آیا این خواسته‌های ما مورد قبول طرف مقابل قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: مسئله مهم این است که طرف مقابل آیا زیر بار خواسته‌های ما برود، دولت حسن روحانی قصد داشت تحریم‌هایی که ذیل برجام قرار دارد را در ۶ دور مذاکرات وین در ابتدای سال رفع کند، اما دولت رئیسی به چنین چیزی اعتقاد ندارد و می‌گوید تمام تحریم‌هایی که در حال حاضر آمریکا علیه ایران وضع کرده، حال تحت هر عنوانی باید کنار بگذارد، در صورتی که چنین موضوعی از سوی طرف مقابل پذیرفته نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه عملاً اجرای خواست‌های دولت رئیسی در حد صفر است، بیان کرد: زمانی که شما قبول می‌کنید که در مذاکرات حضور پیدا کنید، باید با طرح، نقشه و استراتژی وارد مذاکره شوید، بنابراین، مذاکرات بین‌المللی با قدرت‌های جهانی محل سخنرانی و موعظه طرف مقابل نیست، بلکه باید گفتگو و رایزنی کرد تا به یک راه‌حل میانه برای رسیدن به تفاهم رسید، بنابراین به نظر می‌رسد مذاکرات پیش‌روی این و غرب فرسایشی خواهد بود و به این زودی‌ها اتفاقی رخ نمی‌دهد، تا اینکه دولت رئیسی واقع‌بین شود و شرایط را درک کند و بعد از فرصت سوزی‌های بسیار دوباره به موضعی که دولت قبل داشت، برسند، آن زمان می‌توان امیدوار بود که مذاکرات به نتیجه برسد، در غیر این صورت و با وجود شرایط فعلی به اعتقاد بنده مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: هدف مشارکت ایران در مذاکرات لغو تحریم‌ها است


باید طوری رفتار کنیم که هم تسلیم نشویم و هم بتوانیم حق نظام را از بدخواهان جامعه جهانی بگیریم

با شروط دولت رئیسی، فروپاشی برجام محتمل استجعفر قنادباشی در گفتگو با فرارو در این رابطه اظهار داشت: برای تعیین سیاست نظام در مساله مذاکرات هسته ای، حتما لازم است از آنچه در گذشته اتفاق افتاد درس بگیریم تا منافع عمومی فدای برخی مصلحت اندیشی و رفتار‌های تعاملی با غرب نشود. البته برخی همچنان معتقدند رویکرد توام با عقب نشینی و نرمش قبلی کارساز است و برای گذر از شرایط بحرانی مجبور به این هستیم که به دنیای غرب باج بدهیم. البته آمریکا و اسراییل این گروه را فریب می‌دهند تا روند خسارت بار برای جمهوری اسلامی ادامه داشته باشد. این تلاش‌ها در حالی است که در مذاکرات گذشته ما همه امتیاز را دادیم و هیچ امتیاز نگرفتیم. حتی دولت سعودی به ترامپ این پیام را فرستاد که ما نفت مورد نیاز بازار جهانی را تامین می‌کنیم و با خیال راحت نفت ایران را تحریم کند.

تحلیلگر اصولگرای مسایل بین الملل در ادامه گفت: ما تحت هیچ شرایطی نباید به روند غلط گذشته رجوع کنیم. در واقع بهترین واکنش به تحرکات غرب چیزی جز این نیست که برای حفظ منافع ملی با جسارت زیادی پای میز مذاکره برویم و نشان بدهیم قرار نیست برابر مطالبات تمامیت خواهانه آن‌ها مرعوب باشیم. یک شیوه می‌تواند بازگشت به رویکرد مرحله به مرحله باشد. یعنی به همان مقداری که امتیاز می‌گیریم امتیاز بدهیم که این با اصل مذاکره دوجانبه همخوانی دارد. همچنین با توجه به اینکه غرب با زبان انصاف بیگانه است و به مذاکره به مثابه جنگ نگاه می‌کند، قاطعانه برویم و از حق اصلی کشورمان بدون هیچ تعامل و تسامحی دفاع کنیم.

او همچنین تصریح کرد: واقعیت چیزی جز این نیست که همه مجدانه درصدد تحدید و انزوای جمهوری اسلامی هستند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. پس ما باید حواسمان را جمع کنیم و بدون اینکه هراسی از تهدید‌ها داشته باشیم، باید شیوه‌ای را که تا حالا امتحان نکرده ایم را جدی بگیریم و با کمترین انعطاف از حق اصلی مان بهره ببریم و دیگر زیر بار نظارت‌هایی که شدیدترین بودند، نرویم. اساسا عقل حکم می‌کند، صبر و کوتاه آمدن در قبال غرب نتیجه‌ای نخواهد داد.

این چهره ادامه داد: آن‌ها اگر واقعا دنبال تعامل هستند، دیگر به ایران تهت افراطی نزنند و به طور کاملا منطقی با ما مذاکره کنند و «حق» مسلم ما را زیاده خواهی ندانند. اما مساله این است که دنیای غرب با نظام ما مشکل ندارد و با مردم ایران مشکل دارد. در واقع آن‌ها می‌دانند ایرانی‌ها برعکس مردم خیلی از کشور‌ها از تسلط آمریکایی‌ها بر امور کشورشان خوش شان نمی‌آید. مردم ایران مردمی هستند که کاربلد هستند و می‌توانند دست آورد‌های خارجی‌ها را کپی برداری کنند. مثلا بویینگ و فانتوم را آمریکا ساخته است، اما ایرانی‌ها بهترین خلبانان این دو هواپیما ایرانی اند که این برای نظام سلطه خوشایند نیست.

وی توضیح داد: برخی هم این ذهنیت را دارند که به دلیل شدت و حدت گرفتاری‌ها دوباره به نرمش قهرمانانه متوسل شویم. این مطالبه غلط در حالی است که راه رفته را دوباره پیمودن نه تنها هیچ سودی برای نظام ما نخواهد داشت، بلکه بیشتر از اینی که متضرر شدیم، ضرر خواهیم کرد. در گذشته آقای روحانی همه خواسته‌های آمریکا را برآورده کرد، اما آن‌ها در عمل هیچ قدمی در راستای منافع ما برنداشتند.

او خاطرنشان کرد: اینکه عربستان در عمل ضدیتی جدی با جمهوری اسلامی دارد، چیزی نیست که مقصرش ما باشیم. دولت سعودی با تجهیز تسلیحاتی و تامین مالی گروهک‌های تروریستی فضا را برای ایران مخدوش می‌کنند و این چیزی نیست که اصلاحش در دست جمهوری اسلامی باشد. البته تعامل احتمالی با عربستان حتما می‌تواند منافع منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تضمین کند. اما این دلیل نمی‌شود ایران از مصالح خود کوتاه بیاید تا بتواند با این همسایه مهم همصدا باشد.

جعفر قناد باشی در پایان گفت: ایران درگیری‌های زیادی با نظام بین الملل دارد که باید گفت، این حالت ریشه در نارضایتی غرب از استقرار نظامی دارد که استقلالش را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند. ما با این ذهنیت که دشمنی آن‌ها همیشگی است، باید طوری رفتار کنیم که هم تسلیم نشویم و هم بتوانیم حتی المقدور حق نظام و مردم را از بدخواهان جامعه جهانی بگیریم.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان