تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰

سفر گروسی به ایران و آخرین مهلت هسته‌ای

مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای که در خطر فروپاشی قرار دارد، برای نخستین بار پس از پنج ماه از روز بیست و نهم ماه نوامبر در وین اتریش از سرگرفته می‌شود. دیدگاه قوی در همین زمینه مطرح است که ایران هم اکنون به طور جدی به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، بلکه می‌خواهد توانایی فناوری کشور خود را به رخ کشور‌های غربی و اسراییل بکشد.

سفر گروسی به ایران و آخرین مهلت هسته‌ای

رویداد۲۴  کیبه هیده میتسو در مقاله‌ای برای وبگاه نیکی نوشت: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از روز بیست و دوم ماه نوامبر به تهران سفر و با اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد. هم اکنون بازرسان آژانس در ایران بسیار محدود شدند و به همین علت درک کامل برنامه‌های هسته‌ای این کشور بسیار دشوار است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین زمینه گفت: «ما هم اکنون در حال پرواز در یک آسمان بسیار مه آلود هستیم.» به نظر می‌رسد رافائل گروسی در این سفر نگرانی‌های خود درباره توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران را مطرح و بر همکاری این کشور با آژانس در بازرسی‌ها تاکید خواهد کرد.

ایران در مخالفت با تحریم‌های اقتصادی آمریکا برنامه‌های هسته‌ای خود را توسعه داده و آژانس ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار نقض ایران در تعهدات توافق هسته‌ای را تایید کرده است. غنی سازی اورانیوم در ایران در توافق هسته‌ای سه و شصت و هفت صدم درصد تعیین شده است، ولی بر اساس آخرین گزارش آژانس تا روز ششم ماه نوامبر ایران حدود هفده کیلو و هفتصد گرم اورانیوم با غنای شصت درصد غنی سازی کرده است. برای غنی سازی اورانیوم از دستگاهی به نام سانتریفیوژ متشکل از یک سیلندر که با سرعت بالا می‌چرخد، استفاده می‌شود. ایران در تاسیسات هسته‌ای نطنز از دستگاه سانتریفیوژ مدرن که بیش از ده برابر سانتریفیوژ‌های قدیمی ظرفیت غنی سازی دارد و بر خلاف تعهدات توافق هسته‌ای است، استفاده می‌کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسراییل درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران هشدار داد: «ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران جهش بسیار بزرگی داشته است.»، اما با این حال تولید اورانیوم غنی شده با غنای بالا به این معنا نیست که یک بمب اتمی فورا تولید خواهد شد. برای تولید بمب اتمی چند مرحله دیگر از جمله ترکیب اورانیوم غنی شده با مواد منفجره نیز لازم است. هم اکنون میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در مقایسه با پیش از توافق هسته‌ای بسیار اندک است. دیدگاه قوی در همین زمینه مطرح است که ایران هم اکنون به طور جدی به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، بلکه می‌خواهد توانایی فناوری کشور خود را به رخ کشور‌های غربی و اسراییل بکشد.

مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای که در خطر فروپاشی قرار دارد، برای نخستین بار پس از پنج ماه از روز بیست و نهم ماه نوامبر در وین اتریش از سرگرفته می‌شود. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز بیستم ماه نوامبر ایران را تهدیدی برای ثبات خاورمیانه ارزیابی و از این کشور انتقاد کرده است. بدون شک اسراییل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، تخریب تاسیسات هسته‌ای این کشور با حملات سایبری را برنامه ریزی خواهد کرد. از سوی دیگر، ایران نیز توانایی و قدرت و میزان نفوذ خود را در منطقه نشان خواهد داد؛ بنابراین چنانچه وضعیت خاورمیانه بی ثبات‌تر از گذشته شود، احتمال وقوع برخورد‌های تصادفی وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان