تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰

بحران پزشکان بیکار و مهاجرت/ چرا پزشکان عمومی وارد کارهای زیبایی می‌شوند؟

روز به روز بر آمار‌های پزشکان بیکار افزوده می‌شود، بسیاری از آنان به مشاغلی غیر از طبابت روی‌آورده‌اند؛ این موضوع زنگ خطری برای نظام سلامت و جامعه است.

پزشک عمومی
رویداد۲۴ یاسر مختاری: پزشکان عمومی اکثریت جامعه پزشکی کشور را تشکیل می‌دهند، آن‌ها پس از شش تا هفت سال تحصیل در دانشگاه، با خواندن سوگندنامه بقراط دکتر خطاب می‌شوند تا بتوانند حکیم‌گونه مرهمی بر زخمی بگذارند و از رنجی فروکاهند.

در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری گریبان‌گیر این گروه از پزشکان شده است. بیکاری، بسیاری از آنان را به مشاغل دیگری سوق داده و برخی دیگر را روانه کشور‌های دیگر کرده است.

آمار پزشکان بیکار

بر اساس برخی آمار‌ها در سال ۹۰ حدود ۲۰۰ هزار نفر پزشک اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروساز، دندانپزشک و... در کشور وجود دارد که از این تعداد ۷ تا ۱۰ هزار نفر به شغل‌های دیگری روی آورده و یا شغل دیگری هم دارند. تنها ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و ۴۰ درصد می‌توانند مخارجشان را تامین کنند، اما ۵۰ درصد بقیه که اکثر آن‌ها را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند دچار مشکل هستند.


بیشتر بخوانید:دعوای خانوادگی در وزارت بهداشت بر سر دلار ۴۲۰۰ تومانی / منافع ارز دولتی به جیب چه کسانی می‌رود؟


این آمار‌ها در سال‌های اخیر با فارغ‌التحصیلی شدن سالیانه دانشجویان پزشکی افزایش هم داشته است. به گفته حمید اکبری، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال ۹۸، از تعداد ۱۸۰ هزار پزشک عمومی فارغ التحصیل شده در کشور حدود ۴۶ هزار نفر متخصص شده و یا فوق تخصص را گرفته‌اند. در ادامه ۱۶ هزار نفر از این تعداد پزشک عمومی در حال تحصیل در دوره دستیاری تخصصی هستند و دانشجوی تخصصی محسوب می‌شوند که مجموع این تعداد از آمار ۱۸۰ هزار نفر کم می‌شوند در نتیجه ما به عدد ۱۲۰ هزار پزشک عمومی فعال و فارغ التحصیل می‌رسیم.

ورود پزشکان به مشاغل زیرزمینی

اکبری در این مورد می‌گوید: در مجموع می‌توان گفت که ۲۰ هزار نفر از مجموع ۱۲۰ هزار پزشک عمومی فعال و فارغ‌التحصیل شده به دلیل فعالیت در امور غیر پزشکی، خروج از کشور، فوت، عدم تمدید پروانه و ... از جمع پزشکان عمومی فعال کشور خارج شدند.

با این حال به گفته اکبری در سال‌های آینده بر تعداد این پزشکان بیکار افزوده می‌شود. این تعداد پزشک بیکار و درآمد پایین سایر پزشکان عمومی برخی از آنان را به مشاغل زیر زمینی پزشکی سوق می‌دهد که گاه عملکرد آنان موجب فاجعه‌ای، چون افزایش خطا‌های پزشکی و گاه مرگ انسان‌ها مانند آنچه در هفته‌های اخیر بر نخبه اهوازی رخ داد، می‌شود.

افزایش تعرفه‌های پزشکی

علی سالاریان، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی در گفتگو با جامعه ۲۴، در مورد راه حل بهبود وضعیت پزشکان عمومی در کشور گفت: تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند. پزشکی عمومی طب پایه است و عمده بار درمان را پزشکان عمومی به دوش می‌کشند.

وی افزود: باید وضعیت پرداخت‌ها و تعرفه‌ها واقعی شده و حقوقی که پزشکان عمومی از مراکز درمانی دریافت می‌کنند یا درآمدشان از مطب‌ها به حدی برسد که این‌ها بتوانند به ارائه خدمات خود به مردم ادامه دهند.

سالاریان بیان کرد: وقتی درآمد آن‌ها به‌صرفه نباشد طبیعی است که اگر در جایی دیگر و در حرفه‌ای دیگر درآمد بهتری باشد، با توجه به استرسی که پزشکی دارد، طبابت را رها کرده و به آن شغل روی بیاورند یا مهاجرت کنند.

سالاریان یادآور شد: عمده مسئولیت سازمان نظام پزشکی هم این است که پزشکی را نظام‌مند و تعرفه را واقعی کرده و در تماس با مسئولان و مدیران ارشد مملکت حق و حقوق پزشکان مملکت را حفظ کند.

ورود به کار‌های زیبایی برای پزشکان عمومی ممنوع نیست

وی بیان کرد: صنف خاصی از جامعه پزشکی تخلف دارد و اینگونه نیست که همه این قشر خطاکار باشند. اینکه پزشک عمومی رو به خدمات زیبایی بیاورد این خدمات برای او ممنوع نیست، اما هر پزشکی چه متخصص و چه عمومی ممکن است در حوزه خدمات رسانی خود دچار قصور یا خطا شود، اما باید به اندازه علم و مهارتی که دارد قدم بردارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی یادآور شد: چنانچه اقدامی که پزشکی انجام می‌دهد به کسی آسیب بزند مراجع ذی‌ربط و سازمان نظام پزشکی مکلف هستند به این موضوع ورود کرده و آن را پیگیری کنند، اما در نهایت باید با بهبود وضعیت معیشت پزشکان عمومی و بهبود تعرفه خدمات، آنان را به تشویق به تداوم طبابت در حیطه تخصصی خود کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پزشک ، تعرفه پزشکی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان