تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰

خداداد عزیزی: اسم من را روی کوسه ماهی بگذارید

اسطوره‌ها و چهره‌های شاخص فوتبال ایران، واکنش‌های جالب و البته همراه با طنزی به ماجرای نامگذاری یک گونه از ماهی به نام علی دایی نشان دادند.

خداداد عزیزی

رویداد۲۴ بحث مربوط به نام‌گذاری یک گونه از ماهی به نام علی دایی به اتفاقی عجیب و جنجالی طی روز‌های اخیر تبدیل شده است. موضوعی که واکنش‌های تند، فان و عجیبی را در پی داشته است. در بخشی از برنامه یازده با عنوان تیتر یک به این اتفاق پرداخته شد. جایی که صابر وطن‌دوست دکترای شیلات و گرایش ماهی‌شناسی که این روز‌ها با نام‌گذاری گونه‌ای از ماهی به نام اسطوره فوتبال ایران و جهان خبرساز شده است، صحبت‌هایش را اینچنین آغاز کرد و گفت: ماهی‌ها مظلوم‌ترین اعضای حیات وحش کشورمان هستند! نه کسی صدای‌شان را می‌شنود و نه کسی اشک‌شان را می‌بیند.

وی ادامه داد: توانستیم یک گونه از خانواده رفتگر ماهیان خاردار را در آب‌های کشور کشف و توصیف و ثبت جهانی کنیم. اسم علمی این ماهی توصیف شده گلیبتوراکس علی دایی است! یعنی اسم و فامیل آقای دایی روی این ماهی آمده است.


بیشتر بخوانید: توصیف خداداد عزیزی از کار خطرناک اسکوچیچ


وطن دوست درباره دلیل نام گذاری این گونه به نام علی دایی در شرایطی که اعلام کرد گونه‌هایی نیز به نام حافظ، سعدی، ابوعلی سینا و حتی شجریان وجود دارد، گفت: معمول است که محققین از مشاهیر استفاده می‌کنند. در این آیین نامه محققی که گونه جدیدی را کشف می‌کند از چند روش می‌تواند برای نامگذاری سود ببرد. یکی از این روش‌ها استفاده از خصوصیات ظاهری است و یا مکانی که اولین بار این گونه آنجا کشف شده است. ماهی داریم در کشورمان که به نام ساسانیزیس کرمانشاهنزیس! یا گارا لرستانهنزیس. سومین روش هم نامگذاری به نام شخص است که حتی محققی است که گونه را به نام همسرش ثبت کرده است.

خداداد عزیزی به عنوان مجری این برنامه در داخل استودیو و در شرایطی که با همان خنده‌های شیطنت آمیز خود کار را دنبال می‌کرد، رو به اشپیتیم آرفی کرد و گفت می‌خواهیم درباره این ماهی حرف بزنیم و خودت از چه ماهی خوشت می‌آید؟ مهاجم سابق پرسپولیس نیز وقتی اعلام کرد که ماهی سفید دوست دارد با واکنش علی کریمی مواجه شد که گفت مگر در کشورت ماهی سفید هست؟ آهان از زمانی که اینجا مستقر شدی.

بعد از آن هم خداداد این بار از مجتبی جباری سوال خود را تکرار کرد و پرسید که با پاسخ هافبک اسبق استقلال مبنی بر اینکه ماهی سلمان دوست دارد مواجه شد. علی کریمی بدون اینکه خداداد از او این سوال را تکرار کند با کشیدن نام ماهی موردعلاقه‌اش گفت "ماهی شیییر" که خداداد هم به همان شکل نام ماهی موردعلاقه علی کریمی را تکرار کرد. آندرانیک هم ماهی شیر را به عنوان ماهی موردعلاقه‌اش معرفی کرد.

خداداد به عنوان مجری برنامه در ادامه بحث را به سمت فضای مجازی و حواشی مربوط به انتخاب نام یک ماهی به عنوان علی دایی کشاند و گفت: یک ماهی توسط دوستان کشف شده و نامگذاری شده است. دوستی که البته این نامگذاری را انجام داده در دنیا به عنوان محقق شناخته شده است.

علی کریمی با شوخ طبعی گفت آیا ماهی هم به اسم نظامی گنجوی نامگذاری کرده است؟!

خداداد: نه، نمی‌دانم فقط می‌دانم که به اسم سعدی و بقیه هم کشفی داشته اند. این ماهی (با اشاره به تصویر ماهی‌ای که به نام علی دایی شده است) را به نام علی دایی ثبت و نامگذاری کرده‌اند. این نامگذاری خیلی سر و صدا کرده و یک عده مخالف بودند و یک عده جوک درست کردند. فضای مجازی ما هم ماشاالله اینقدر قوی است که هر چیزی می‌شود سریع درباره اش جوک درست می‌شود. اشپیتیم، این ماهی را به چه چیزی می‌شود خورد؟

اشپتیم: با علی دایی!

علی کریمی: حالا یک بحث. خود ایشان (محقق) رفته زیر دریا و این ماهی را کشف کرده؟

خداداد: نه، فکر کنم در رودخانه بوده باشد! اصلا باید خود ایشان را دعوت کنیم همین برنامه و بگوییم ماهی را هم بیاورد، اگر ماهی را نیاورد که حداقل علی دایی را بیاورد. بحثم، اما این است که این بنده خدا کار بدی نکرده است.

علی کریمی: مواظب حرف زدن و حرف زدن‌مان هم البته باشیم چرا که خلاصه ماهی ما هم در می‌آید (خنده). همه جای دنیا ماهی به اسم بازیکن می‌زنند؟

مجتبی جباری: من که اول این خبر را خواندم، همه چیز را مثبت دیدم. گفتم خب جالب است و یک نیت خیر را در آن دیدم. اما یک مدت بعد شوخی‌هایی شکل گرفت که کار را خراب کرد. حالا البته نمی‌دانم خود آقای دایی واکنشی نشان داده یا خیر.

علی کریمی: به نظر من حالا باید خود حاجی علی مصاحبه کند و نظرش را بدهد. خودش موافق است و نظرش را بدهد. نمی‌شود که ما همین الان حاج علی را بگیریم (تماس) و نظرشان را بدانیم؟

خداداد عزیزی: حالا بگذار خودم زنگ میزنم و می‌پرسم، تو زنگ نزن لطفا!

خداداد در ادامه با اشاره به پرسپولیسی و فوتبالی بودن محقق این ماهی که باعث شده بخواهد علاقه‌اش را به این شکل با نامگذاری این ماهی به نام علی دایی نشان دهد، گفت: به نظرم حرکتش بد نبوده باشد.

علی کریمی که علیرغم شایعاتی که در طول تمام این سال‌ها درباره اختلافش با علی دایی شکل گرفته، همواره نشان داده احترام خاصی برای آقای گل تاریخ فوتبال ایران قائل است، بار دیگر با لفظ "حاج علی" علی دایی را موردخطاب قرار داد و گفت: خب اول باید ببینیم خود حاجی علی هم در جریان بوده یا نه. من، اما از یک بُعد دیگر به ماجرا نگاه می‌کنم و خب حاج علی استادیوم به نامش در اردبیل هست. حالا چیز‌های بهتری می‌شد به اسم ایشان در نظر گرفت. اما حالا یک ماهی بخواهد اتفاق بیفتد و حالا جای سوال هم هست این است که خود حاج علی عکس العملی نشان نداده است و اگر جوابی بدهد شاید یک مقدار از این فضا و شوخی‌ها کاهش پیدا کند.

خداداد عزیزی در ادامه با اشاره به اینکه در فوتبال ما القاب زیادی، چون ژنرال، جادوگر، هشت یاغی و ... زیاد داریم. ما ایرانی‌ها در فضای طنز مجازی فوق العاده‌ایم. یک عکس از من در کنار علی دایی هست که گردنم را گرفته و در حال صحبت با من است، ولی دیدم که زیرش نوشته‌اند تنها ماهی که یک غزال را بغل کرده است!

خداداد عزیزی: اسم من را روی کوسه ماهی بگذارید

در شرایطی که علی کریمی و آندو در حال خندیدن به سوژه مطرح شده از سوی خداداد بودند، مجتبی جباری سوال جالبی از مهاجم اسبق تیم ملی کرد و گفت آیا خودت استقبال می‌کنی از اینکه نام ماهی را روی تو می‌گذاشتند؟

خداداد: بستگی به ماهیه داشت! مثلا اگر کوسه ماهی بود...

جباری: الان مشکلت با ظاهر ماهی است؟

خداداد در حالی که دوباره نگاهی به ماهی نامگذاری شده به نام علی دایی می‌کند، گفت: نه.

علی کریمی: من اگر ماهی بود که می‌شد حداقل با سبزی پلو خورد نه.

جباری: من مشکلی نداشتم.

خداداد: کوسه ماهی مثلا. ماهی‌ای که مثلا یاغی بود.

جباری با خنده:اره ماهی!

علی کریمی: من دیگر هیچ صحبتی ندارم. از این دوست عزیز بخواهیم دوباره برود زیر دریا و ببینیم چه در می‌آورد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خداداد عزیزی
نظرات شما
پیشخوان