تاریخ انتشار: ۰۶:۳۸ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰

هشدار درباره خطرناک‌ترین جهش کرونا

کارشناسان انگلیسی زنگ خطر را در مورد این نوع جدید از کووید به صدا درآورده‌اند؛ گمان می‌رود سویه جدید کووید ۱۹ در بوتسوانا ظاهر شده و جهش یافته‌ترین نسخه ویروس تاکنون است.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ سازمان جهانی بهداشت واریانت جدید ویروس کرونا را در فهرست واریانت‌های نگران‌کننده و با نام Omicron قرار داد

این، مهم‌ترین سویه کروناست که تاکنون دیده شده است.

اهمیت این سویه در آن است که در آن ۵۰ جهش اتفاق افتاده است و حال آنکه تعداد جهش‌ها در سویه دلتا فقط ۲ جهش بوده است. در این سویه فقط ۱۰ جهش در گیرنده‌ها و در حوزه اولین تماس با سلول انسانی، اتفاق افتاده است.


بیشتر بخوانید: آخرین آمار ویروس کرونا در ایران؛ ۶۰۱۰۲۵۶ نفر مبتلا و ۱۲۹۴۶۲ نفر فوتی


با همه این‌ها هنوز عملکرد آن، نرخ مرگ و میر و تاثیرش بر واکسن‌ها مشخص نیست و باید آزمایش شود، ولی سرعت انتشارش در جنوب آفریقا بالا بوده است.

این سویه از ویروس کرونا در بوتسوانا و جنوب آفریقا ظهور پیدا کرده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سویه جدید ویروس کرونا با جهش‌های بسیار زیاد در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

دکتر محمدمهدی گویا در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ جمعه شب شبکه یک سیما درباره ویژگی‌های سویه جدید کرونا افزود: در حال بررسی این موضوع هستیم و طی دو روز گذشته در آفریقای جنوبی این سویه جدید ویروس کرونا را شناسایی کردند.

وی ادامه داد: ویژگی این ویروس در تعداد جهش‌های بسیار زیاد است.

آقای گویا گفت: مشاهده شدن این جهش‌ها در این سویه ویروس کرونا دو پیام دارد؛ اول اینکه ممکن است بیماری شدیدتری ایجاد کند و دوم؛ احتمال دارد در برابر واکسن هم مقاومت کند.


وی افزود: این سویه اگر منتشر شود ممکن است خیلی مقابله با آن سخت باشد؛ البته هنوز برای قضاوت زود است؛ چند هفته زمان می‌برد تا ویژگی‌های این سویه جدید با جهش‌های بسیار زیاد معلوم شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به افرادی که قصد مسافرت به آفریقای جنوبی و کشور‌های زیمبابوه، بوتسوآنا، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را دارند توصیه کرد که مسافرت خود را به تعویق بیندازند.

آقای گویا خاطرنشان کرد: ما همه اطلاع رسانی‌ها را برای مسافران در تمام مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی افزود: مردم از سفر به کشور‌های آفریقای جنوبی خودداری کنند؛ از ورود افراد غیرایرانی از مبدأ این کشور‌ها جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد:به افرادی که از این کشور‌ها قصد ورود به کشور را دارند و غیر ایرانی باشند اجازه ورود نمی‌دهیم.

آقای گویا گفت: افرادی که از کشور قصد مسافرت به این کشور‌ها را دارند در برگشت اگر تا دو نوبت تست پی سی آر آن‌ها منفی نشود بایستی در قرنطینه ما در مبادی مرزی بمانند؛ البته ممکن است قرنطینه مرزی تا ۱۴ روز طول بکشد که ما این اطلاع رسانی‌ها را هم به مردم کشورمان داریم و هم به سفارتخانه‌های خودمان در این کشور‌ها اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ اتفاقی رخ نخواهد داد.

منبع: اصلاحات پرس

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان