تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰

استفاده از دفترچه درمانی دیگران جرم است؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ طبق قانون، اوراق دفترچه درمانی در حکم اوراق بهادار و هرگونه دخل و تصرف یا سوء استفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتی است. به همین دلیل فردی که اقدام به این کار کند مجرم است.

آیا استفاده از دفترچه درمانی دیگران جرم است؟

رویداد۲۴ طبق قانون، اوراق دفترچه درمانی در حکم اوراق بهادار و هرگونه دخل و تصرف یا سوء استفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتی است. به همین دلیل فردی که اقدام به این کار کند مجرم است.

گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد برای مراجعه به پزشک و مراکز درمانی از دفترچه بیمه افراد دیگری استفاده می‌کنند. البته بر اساس قانون استفاده از دفترچه بیمه افراد دیگر جرم به حساب می‌آید.

بر اساس قانون اوراق دفترچه درمانی در حکم اوراق بهادار دولتی هستند. هرگونه دخل و تصرف یا سوء استفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتی است. به همین دلیل فردی که اقدام به این کار کند مجرم به حساب می‌آید.

در ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی آمده است که هرگاه فردی در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی جعل کند و با علم به جعل از آن‌ها استفاده کند علاوه بر جبران خسارات به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات پزشک متخلف چیست؟

البته اگر پزشک هم با علم و آگاهی از دفترچه فردی دیگر برای بیمار خود استفاده کند او هم باید مجازات قانونی را طی کند.

بر اساس قانون هر گاه فردی با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده کند به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم می‌شود. هم‌چنین در صورت تکرار آن به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

کارشناسان ناظر بیمارستانی که نمایندگانی از سوی سازمان تامین اجتماعی هستند، به موجب اختیارات و وظایفی که بر عهده دارند، بر حسن اجرای قرارداد میان بیمارستان‌ها و دفاتر اسناد پزشکی نظارت می‌کنند.

این افراد با بررسی دفترچه‌های درمانی و تشخیص هویت بیماران، مانع سوءاستفاده احتمالی از دفترچه‌های تامین درمان ویژه بیمه شدگان تامین اجتماعی می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان