تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نمایندگان اصفهان در میانه اعتراضات مردم چه می‌کردند؟/ از نماینده‌ای که مشغله داشت تا انتقاد از شهر گربه‌ها

با شروع اعتراضات، نمایندگان اصفهان به حالت سکوت در آمدند و به صورت مشخص، در صفحات این نمایندگان در شبکه‌های اجتماعی، خبری از مطالبات کشاورزان و مردم اصفهان نبود. پیگیری رویداد۲۴ برای بررسی وضعیت اصفهان از نمایندگان به این جمله ختم می‌شد که «گفته‌اند در این باره صحبت نکنید و قرار است همه صحبت‌ها از طریق استانداری اصفهان انجام شود.»

نمایندگان اصفهان

رویداد۲۴ در حالی که روز‌های آخر هفته گذشته، تیتر یک اکثر رسانه‌های داخلی و خارجی موضوع اعتراضات اصفهان پرداخته بود، و این موضوع میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث قرار گرفت، نمایندگان اصفهان در مجلس کمترین واکنشی به این اعتراضات نداشتند. البته قبل از اینکه اعتراضات به خشونت کشیده شود، بعضی از نمایندگان اصفهان واکنش‌هایی به این اعتراضات داشتند. مثلا عباس مقتدایی، نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نوشت یا بعضی از آنها در شبکه‌های تلویزیونی حضور پیدا می‌کردند. اما با شروع اعتراضات، ناگهان نمایندگان اصفهان به حالت سکوت در آمدند و به صورت مشخص، در صفحات این نمایندگان در شبکه‌های اجتماعی، خبری از مطالبات کشاورزان و مردم اصفهان نبود. عجیب‌تر آنکه پیگیری رویداد۲۴ برای بررسی وضعیت اصفهان از نمایندگان به این جمله ختم می‌شد که «گفته‌اند در این باره صحبت نکنید و قرار است همه صحبت‌ها از طریق استانداری اصفهان انجام شود.»

بانکی پور: در جریان اعتراضات اصفهان نبودم، قم بودم

در روزهای اعتراضات اصفهان البته نمایندگان بیکار نبودند و به همین بهانه عمده مصاحبه‌ها یا اظهارنظرهای آنها در موضوعات مختلف در این گزارش بررسی شده است. امیرحسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در واکنش به پرسشی درباره آخرین وضعیت اعتراض شهروندان اصفهانی ابراز بی‌اطلاعی کرده گفته که «طی این مدت اخیر در اصفهان نبوده است.»

بانکی‌پور فرد ضمن اشاره به این نکته که در شهر قم حضور دارد و از آخرین جزئیات اعتراض کشاورزان و شهروندان اصفهانی بی‌اطلاع است، در واکنش به این‌که آیا به‌طور غیرمستقیم موضوع اعتراض اصفهان را پیگیری کرده یا نه، گفت که فشردگی جلساتی که در قم داشتیم،‌ مانع از آن شده که موضوع را پیگیری کند. هرچند تصاویری در اینترنت منتشر شد که نشان می‌داد این نماینده صدای اعتراض یک جوان اصفهانی را به صدای ... تعبیر کرده است.

انتقاد حجت الاسلام نقدعلی به فیلم شهر گربه‌ها

جالب‌ترین واکنش، نطق نماینده خمینی شهر بود که در تذکر شفاهی جلسه علنی روز یکشنبه خطاب به وزیر ارشاد بیان کرد: «این گربه رقصانی که در فیلم سینمایی شهر گربه‌ها اتفاق افتاده است متوقف شود، چرا که این موضوع احساسات متدینین و مذهبی را جریحه‌دار کرده است، اینکه مجوز اکران چنین فیلم‌هایی داده می‌شود مخالف موازین نظام دینی است.»

فیلم شهر گربه‌ها از هفته گذشته در سینما‌ها اکران شده و سیدجواد هاشمی کارگردانی آن را بر عهده داشته و تصاویری از رقص در آن به نمایش در آمده است. پیش‌از این خبرگزاری فارس با راه‌اندازی چند کمپین، تلاش کرده بود مانع اکران این فیلم شود.

رفتار حجت الاسلام نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، یادآور نطق نماینده آبادان علیه سینمای خانگی در اوج اعتراضات خوزستان بود. نماینده آبادان در آن زمان در دل اعتراضات خوزستان و اتفاقات ماهشهر و فضای سنگین امنیتی در آن شهر این سخنان را مطرح کرده بود: «چرا وزارت فرهنگ و ارشاد نه توجّهی به فرهنگ دارد و نه هرگونه برنامه‌ای برای ارشاد اسلامی؟ آیا وزارت متبوع، برنامه‌ای برای مهار ولنگاری فوق تصور شبکه نمایش خانگی که در حال حاضر اقدام به گسترش فحشا و عادی‌سازی آن و نیز ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب‌گرایانه کرده است، متصور بوده یا معتقد است این مهم جزو وظایفش نیست؟»

این صحبت‌ها در حالی از دهان این نمایندگان خارج می‌شود که موضوع روز در حوزه انتخابیه آنان چیز دیگری بوده، اما به نظر می‌رسد این نمایندگان، عمدا سعی دارند با انتقاد علیه سینما، فقط دایره کوچک هواداران خود را راضی کنند. چنانچه نقدعلی نماینده خمینی شهر، پنجشنبه شب در مهمانی مجلل جمعی از سرمایه‌داران حوزه انتخابیه حضور پیدا کرده بود که اکثریت حضار، حجاب مورد تایید او را رعایت نکرده بودند، اما او نسبت به این افراد، انتقادی مطرح نکرده بود.


بیشتر بخوانید: محبی‌نیا: دولت‌هایی که به جنگ اعتراضات مردمی می‌روند شکست می‌خورند


مهدی طغیانی: آنقدر مشغله داشتم که فرصت نکردم نزد کشاورزان بروم

مهدی طغیانی دیگر نماینده اصفهان بود که به خبرگزاری ایلنا گفته بود فرصت نداشته در جمع کشاورزان حاضر شود: «به دلیل جلسات متعدد مجلس نتوانستم در جمع آن‌ها شرکت کنم. در حد یک روز و برای پیگیری حضور وزیر نیرو به اصفهان آمدم و برگشتم و فرصت نکردم در جمع کشاورزان معترض در بستر زاینده‌رود حاضر شوم.»

او همچنین موضوع اعتراضات اصفهان را موضوع اضطراری ندانشته بود که حتی درباره آن در مجلس نطق کند: «نه من و نه سایر نمایندگان اصفهان نطق نداشتیم چون نطق سالیانه است و باید برای آن ثبت‌نام کنیم. مگر اینکه اضطراری باشد که باید پیش از آن ثبت‌نام انجام شود و بعد از ثبت‌نام اگر در قرعه‌کشی برنده شویم می‌توانیم در صحن علنی نطق داشته باشیم. به همین دلیل تاکنون فرصت نشده در خصوص مسائل کشاورزان اصفهان در صحن علنی مجلس نطق داشته باشیم.»

به گزارش رویداد۲۴ طغیانی البته نه تنها اعتراضات مردم، که تحصن کشاورزان را زیر سوال برده بود: «کار کشاورزان در زاینده‌رود را تایید نمی‌کنم و امیدوارم به‌زودی با اجماع دولت و نمایندگان و مردم مشکل خشک‌سالی زاینده‌رود برطرف شود.»

آنگونه که خبرگزاری ایلنا نوشته طغیانی بعد از این مصاحبه بین کشاورزان حضور پیدا کرده است. با این حال او درباره نحوه برخورد با معترضان سخنی نگفته است.

حسین میرزایی: مشکل از نخواندن دعای باران است

در روزهای قبل از آغاز اعتراضات، کشاورزان اصفهان یکبار نزد حسین میرزایی نماینده اصفهان رفته بودند. او گفته بود مشکل بی‌آبی به دلیل این است که مردم دعا و نماز باران نمی‌خوانند. همان زمان کشاورزان مقابل دفتر او تجمع کردند و در حالی که او نبود، گفتند ما منتظر این نماینده می‌مانیم تا دعا بخواند و باران بیاید. آنها گفته بودند :«این تجمع، در واقع به معنای اعتراض به کسانی است که به‌جای اقدامات عملی برای حل مشکلات مردم، آنها را به دعا و نماز که خود مردم هم با آنها آشنایی دارند، حواله می‌دهند.»

طباطبایی نژاد: دشمن نفوذ کرده است

طباطبایی نژاد دیگر نماینده اصفهان ماجرا را به مذاکرات هسته‌ای در وین گره زده بود و گفته بود ضد انقلاب می‌خواهد در آستانه مذاکرات کشور را آشوب‌زده نشا بدهد. حال آنکه مشکل کشاورزان اصفهانی سال‌هاست وجود دارد و در دولت روحانی هم این اعتراضات انجام شده بود. طباطبایی نژاد گفته «ضدانقلاب همواره مترصد فرصتی برای ایجاد ناآرامی و برهم زدن آرامش جامعه ماست. در تظاهرات این هفته که عده آن‌ها بسیار کمتر از تظاهرکنندگان هفته قبل بود ما شاهد ناآرامی و خشونت بودیم که این خشونت‌ها و ناآرامی‌ها نشان‌دهنده نفوذ ضدانقلاب و بدخواهان مردم و نظام در میان تظاهرکنندگان است. دشمن می‌خواهد تا از طریق عناصر مزدور خود با ایجاد ناامنی در ایران آنهم در آستانه مذکرات، ایران را کشوری آشوب‌زده نشان دهد که حاکمان جمهوری اسلامی با مردم رفتاری غیر مسالمت‌آمیز دارند.»

زهرا شیخی و مسئله دارو 

هرچند برخی نمایندگان اصفهان حداقل اظهارنظر کرده‌اند و موضع خود را مشخص کردند اما زهرا شیخی مبارکه دیگر نماینده استان اصفهان همین کار را هم نکرده است. آخرین اظهار نظر او که در سایت خانه ملت هم موجود است، مربوط به ارز ترجیحی داروست! که آنهم در توییتر نوشته شده است.

لارگانی و حمایت از سیل مردم خروشان در بستر زاینده رود

سیدناصر موسوی لارگانی تنها نماینده‌ای بود که در میانه اعتراضات واکنش نشان داد و توپ را به زمین دولت انداخت. البته او نیز همچون دیگر نمایندگان سخنی درباره نحوه برخورد با معترضان نگفت: «‏اصفهانی‌ها ثابت کردند در اعتراض صحیح مدنی و مطالبه بحق هم، ‎خط‌شکن هستند. سیل خروشان مردم انقلابی و با بصیرت استان اصفهان در بستر ‎ زاینده رود جاری ‌شد ‌و حجت را بر همه به‌ویژه مافیای آب تمام کرد. حال نوبت اقدام مسئولین برای احیای اصفهان است.شعار دیگر کافی است.»

مسعود خاتمی نماینده خوانسار در تذکری کتبی تنها از وضعیت آب گلایه کرده بود و گفته بود: «حقآبه کشاورزی شهرستان گلپایگان براساس آورده حوزه آبریز شهرستان گلپایگان و همچنین حقآبه شهرستان گلپایگان از سد مربوطه تخصیص داده نشده است.»

اشاره‌های دیگر خاتمی به موضوع وزارت صمت و ضرورت حمایت از تولیدکنندگان صنعت خودرو در داخل بود و هیچ اشاره به برخورد نظامی با معترضان نکرده بود. در حالیکه موضوع اعتراضات کشاورزان اصفهانی خیلی قدیمی بود، در اظهارنظرهای گذشته این نماینده هم مسائلی مثل «دفاع از مرجعیت شیعه» و «همدلی برای دفاع از انقلاب» و «وضعیت داروهای کرونا» و ... مطرح شده است.

در شرایطی که مردم به خاطر مسائل مالی و ناکارآمدی مسئولان، در تنگناهای متعددی گرفتار شده‌اند، نمایندگان این شهرها، در موقعیتی دو گانه قرار دارند. از یک طرف مطالبات فشرده مردم و از طرف دیگر، توصیه‌هایی که برآیند این دو، مهر سکوت بر لب نمایندگان این شهرهاست. اینکه نمایندگان مجلس، به جای توجه به مهمترین مسئله روز حوزه انتخابیه خود که سوژه بین المللی رسانه‌های دنیا شده است، به مواردی همچون رقص و حجاب فیلم‌ها و سریال‌هایی بپردازند که در سازوکار‌های جمهوری اسلامی مجوز گرفته‌اند، به نظر می‌رسد نوعی فرافکنی باشد تا سکوت آن‌ها توجیه شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
3
از برکات قابل توجه این چند ماه ریاست جمهوری آیت الله رییسی هستش که قبلا توسط آیت الله علم الهدی بهش اشاره شده بود !!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
5
هیچ کدامشان از جنس مردم اصفهان نیستند
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
1
3
تو‌خمینی شهر کدوم مهمانی مجللی برگزار شده بود که بانوان پوشش نامناسب نداشتند؟.
جل الخالق
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
5
0
چه ربطی به نمایندگان داره وقتی جو امنیتی هست و هر صحبتی می‌تونه مردم را مجدد تحریک‌کنه؟
به نظرم خیلی هم کار خوبی کردند که به این مسئله دامن نزدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
4
چشم ان مردمی روشن که به حضرات رای دادند
اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
0
5
خاک بر سر این نمایندگان....
نظرات شما
پیشخوان