تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
در پاسخ به ابهامات درمورد قرارداد سوآپ گازی ایران، آذربایجان و ترکمنستان

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس: هشت سال همه چیز را به مذاکرات برجام گره زدند، خروجی اش کجاست؟

رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان در مجلس، عنوان کرد: «هشت سال همه چیز را به مذاکرات برجام گره زدند، خروجی اش کجاست؟ کارشناسان در این باره نظر دهند.»

 مذاکرات برجام

رویداد۲۴ اخیرا خبر امضای قرارداد سوآپ سه‌جانبه میان ایران، آذربایجان و ترکمنستان، منتشر شد. براساس آن سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران انتقال می‌یابد. به موجب گزارش خبرگزاری دولت، ایران گاز مصرفی مورد نیاز ۵ استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان را به عنوان حق انتقال برداشت خواهد کرد. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که حق ایران از این سواپ، به هیچ وجه گاز مورد نیاز پنج استان کشور را تامین نمی‌کند. در این باره با عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفتگو کردیم هر چند که ایشان پاسخ روشنی به این موضوع ندادند.

آقای رحیمی مظفری گفته می‌شود ۲ میلیارد گاز در سال یعنی ۱/۲۰ تولید یک فاز گاز عسلویه است و حق ایران از این قرارداد، قادر به تامین گاز ۵ استان شمالی نیست.


بیشتر بخوانید: مذاکرات برجامی ترمز بازار ارز را کشید



برخی از کارشناسان این حوزه اظهار کرده‌اند همچنین برخی رسانه‌ها هم در این باره گزارش‌هایی در نقض آنچه ادعا شده، عنوان کرده اند

هر که بهتر بلد است برود انجام دهد. هشت سال این پروژه را تعطیل کردند. سال قبل هم ما چند روز تعطیلی کشیدیم. بسم الله، آن‌هایی که فکر می‌کنند که بهتر می‌توانند، بروند و انجام دهند. خیلی از این افرادی که تحت عنوان کارشناس کار می‌کنند، بهتر است بروند و از مراجع رسمی بپرسند بعد اظهار نظر کنند. اظهار نظر پشت پرده و اینکه صرفا مطلبی بنویسی و مخاطب جذب کنی ارزشی ندارد. هشت سال همه چیز را به مذاکرات برجام گره زدند، خروجی اش کجاست؟ کارشناسان در این باره نظر دهند.

همچنین گفته می‌شود از سال ۹۵ هم شرکت «غدیر»، سالیانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان سوآپ می‌کرده و این امر اتفاق تازه‌ای نیست.

آن‌هایی که متولی بودند خودشان اعتراف کردند این قرارداد خسارت بار بوده و تعطیلش کردند و بعضا خسارت‌هایی را هم بابت این دادند. دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
0
کاری که از تو بر نمیاد چرا آنجا نشستی
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
0
0
یک مشت هارت و پورت از طرف یک .... که بر سر خوان ملت نشسته است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان