تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

بلینکن: وضعیت مذاکرات وین یکی دو روز آینده روشن می‌شود

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با بیان اینکه "به زودی و شاید تا همین یکی دو روز آینده" وضعیت مذاکرات وین مشخص می‌شود، گفت که اگر چه برای دستیابی به توافق دیر شده، اما "هنوز هم خیلی دیر" نیست.

مذاکرات وینرویداد۲۴ علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین امروز و ساعاتی قبل اعلام کرد که طرف ایرانی متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل داده است.

منابع خبری خارجی نیز با بازتاب دادن خبر مربوط به ارائه شدن متن پیشنهادی ایران، اعلام کردند که امروز ، روز مهمی در روند مذاکرات جاری در وین بود.

آنتونی بلینکن که برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا به استکهلم پایتخت سوئد سفر کرده است، در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نشانه ای از پیشرفت مذاکرات وین دریافت کرده اید، ضمن تکرار برخی ادعاهای نخ نما درباره ایران گفت: در آینده خیلی نزدیک و شاید همین تا یکی دو روز آینده بتوانیم قضاوت کنیم که آیا ایران واقعا برای دستیابی به توافق حسن نیت دارد یا خیر.

با وجود اظهار نظرها مقامات و دیپلمات های شرکت کننده در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین مبنی بر مثبت بودن فضای این مذاکرات، بلینکن بدون اشاره خروج یکجانبه و غیرقانونی کشورش از برجام که باعث مشکلات فراوان کنونی پیرامون این توافق بین المللی شده است، گفت: اما اقدامات و اظهارات اخیر چندان زمینه ای برای خوش بینی ایجاد نکرده است. با این وجود، اگرچه دیر شده اما هنوز هم برای بازگشت ایران به تعهدات خود خیلی دیر نشده است.

وی گفت که امروز با سرگئی لاوروف همتای روس خود صحبت های خوبی درباره مذاکرات وین داشته است.

بلینکن بدون اشاره به اینکه این آمریکاست که باید با لغو تحریم های ظالمان علیه ملت ایران، مسیر تحقق توافق در مذاکرات وین را هموار سازد، گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم در این یکی دو روز آینده در وین چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

وی مدعی شد که ایران باید سریع تر ثابت کند که در سیدن به توافق جدی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین ، برجام
نظرات شما
پیشخوان