تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امورخارجه سوریه:

ایران برای حفظ امنیت مرز‌های خود با کسی شوخی ندارد/ کشورهای اروپایی هیچ ابتکار قابل بررسی در مذاکرات نداشتند

وزیر امورخارجه تاکید کرد: ایران برای حفظ امنیت مرز‌های خود با کسی شوخی ندارد. در خصوص حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه مایلم تاکید کنم این رژیم ریشه و عامل ناامنی در منطقه غرب آسیا است. سوریه برای حفظ امنیت خود از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

ایران برای حفظ امنیت مرز‌های خود با کسی شوخی ندارد/ کشورهای اروپایی هیچ ابتکار قابل بررسی در مذاکرات نداشتند

رویداد۲۴ حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه گفت: گفتگو‌های خوب و روبه جلویی را برای همکاری در شرایط جدید سوریه داشتیم. مایلم تاکید کنم روابط دو کشور راهبردی و ممتاز است. در همین ابتدا یاد می‌کنیم از ایثارگری‌های شهدای ایرانی مقاومت و مدافع حرم که سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به منطقه ایفا کردند. یاد می‌کنیم از شهید قاسم سلیمانی که نقش بزرگی ایفا کردند.

وی افزود: گرامی میداریم یاد شهدای سوری را که برای حفظ تمامیت ارضی کشور خود تلاش کردند. در خصوص مسایل دوجانبه با هم تبادل نظر کردیم. خوشبختانه این سفر زمانی انجام می‌شود که نمایشگاه بازرگانی ایرانی در سوریه در جریان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران حضور نیرو‌های خارجی در سوریه را که بدون اجازه دولت مرکزی صورت گرفته محکوم می‌کند. ما از بازنگری سیاست خارجی برخی کشور‌های عربی در قبال سوریه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: برنامه جامعی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سوریه و حضور بخش خصوصی شکل خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان یادآور شد: در خصوص افغانستان هم رایزنی جامعی داشتیم. برای همکار عزیزم توضیح دادم که نماینده ویژه ایران به افغانستان سفر کرده است. برای ما مباحث انسانی حائز اهمیت است. در ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران سهم زیادی را ایفا کرده است.

وی گفت: اتفاقی در روز‌های گذشته در مرز دو کشور رخ داد که مرزبانان ما به بهترین شکل جواب این ناهماهنگی را دادند و ما هم اعتراض رسمی خود را به سفارت افغانستان ارسال کردیم.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ایران برای حفظ امنیت مرز‌های خود با کسی شوخی ندارد. در خصوص حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه مایلم تاکید کنم این رژیم ریشه و عامل ناامنی در منطقه غرب آسیا است. سوریه برای حفظ امنیت خود از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.


بیشتر بخوانید:  اقتصاد کشور به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است/ نگرانیم که مذاکره‌کنندگان نظرات شخصی خودشان را اعمال کنند


حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بحثی با عنوان «پلن بی» از سوی یکی از مشاوران رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده مطرح شده که ایران در صورت شکست مذاکرات توسعه برنامه هسته‌ای خود را در دستور کار دارد و این مسأله شائبه ساخت سلاح هسته‌ای در چهارچوب دکترین دفاعی را ایجاد کرده، موضع رسمی ایران در این خصوص چیست، گفت: ما مشاور رسانه‌ای بی نام و نشان نداریم و مواضع رسمی ایران و تیم مذاکره‌کننده ما توسط خودم، سخنگوی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: مایلم با استفاده از این فرصت ارزیابی خودمان را از دور اول مذاکرات اعلام کنم؛ ما با حسن نیت، جدیت و برنامه در دور جدید حضور پیدا کردیم و از چند روز قبل در تماس‌های من با وزرای خارجه کشور‌های حاضر در توافق و با جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردیم که شما اینقدر در هفته‌های گذشته علاقمند و مشتاق برپا شدن میز مذاکرات هستید باید ابتکار عمل و برنامه‌ای برای رفع تحریم از سوی کشور‌های اروپایی مطرح شود. هدف ما پای میز مذاکرات وین برداشته شدن تحریم‌ها و انجام تعهدات کلیه طرفین است. سه کشور اروپایی هیچ ابتکار قابل بررسی نداشتند و گویا به منظور ارزیابی حضور داشتند. علی رغم حمایت روسیه و چین از موضع مذاکراتی ایران، سه کشور اروپایی نتوانستند ابتکار خاصی ارائه کنند. گفتیم که دولت آقای رئیسی عمل گرا و نتیجه محور است و گفتگو‌های بدون نتیجه کمکی به ما نمی‌کند همانطور که شما نسبت به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ما نگران هستید ما هم نسبت به تعهدات شما در برجام ملاحظات خود را داریم.

وی افزود: ما برای این که طرف‌های مقابل بدانند با برنامه در وین حضور داریم، دو متن مکتوب ارائه دادیم تا یکی در کمیته لغو تحریم‌ها و دیگری در کمیته هسته‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. آنچه که هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده، کاملاً در چهارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است؛ لذا این ادعا که برخی طرف‌های غربی می‌گویند ایران مطالبات حداکثری داشته، مطالبات ما کاملاً منطبق بر برجام هست و ذره‌ای در این دور از مذاکرات ما مطالبه‌ای فرابرجامی نداشته‌ایم.

وزیر امور خارجه گفت: در اثنای مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکرات غنی‌سازی ۹۰ درصد خود را شروع کرده است. در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزف بورل با من داشت، این موضوع و نگرانی را مطرح کرد. به صراحت به ایشان گفتم که این صرفاً جوسازی است جمهوری اسلامی در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده و در چهارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر را ادامه می‌دهد و برای غنی سازی ۹۰% هیچ خبری را مورد تایید قرار نمی‌دهیم و کذب محض هست. ما با جدیت و حسن نیت در مذاکره حضور پیدا کردیم و همزمان با میز مذاکره به عنوان پلن دو نخواهیم بود. منتظر می‌مانیم تلاش می‌کنیم با مذاکراتی متین و قوی بتوانیم در راستای لغو تحریم‌ها، پیشرفت‌های مورد انتظار ملت ایران حاصل شود.

وی افزود: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور ما نمی‌دانیم توافق باید جامع بوده و توافق باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به طور ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. تیم ما با همین رویکرد به وین برمی‌گردد و بحث کارشناسی خود را ادامه می‌دهد. دستورالعمل این بود که رئیس تیم و تیم مذاکره کننده برگردند، اما تیم کارشناس در وین حضور داشته باشد. ما به دنبال توافق خوب و از مسیر مذاکرات متین، منطقی و قوی هستیم و از طرف‌های خود هم چنین انتظاری را داریم و امیدوارم به توافقی مرضی الطرفین که تامین کننده حقوق ملت ایران است، برسیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان