تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

سازمان جهانی بهداشت: ویروس اومیکرون به ۵۷ کشور رسید

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه‌ی اومیکرون کرونا در ۵۷ کشور گزارش شده است و با انتشار بیشتر این سویه شمار بیماران نیزمند بستری احتمالا افزایش خواهد یافت.

سازمان جهانی بهداشت: ویروس اومیکرون به ۵۷ کشور رسید

رویداد۲۴ به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت در گزارش هفتگی همه‌گیرشناختی‌اش اعلام کرد داده‌های بیشتری مورد نیاز است تا بتوان شدت بیماری ناشی از سویه‌ی اومیکرون و اینکه آیا جهش‌هایش حفاظت ناشی از واکسن‌ها را کاهش می‌دهد، ارزیابی کرد.

در این گزارش آمده است: «حتی اگر شدت بیماری ناشی از این سویه مساوی یا حتی بالقوه کمتر از سویه‌ی دلتا باشد، انتظار می‌رود بستری‌شدن‌های ناشی آن با بیشتر شدن موارد عفونت بالاتر افزایش یابد و یک زمان تاخیری میان افزایش بروز موارد و افزایش موارد مرگ ناشی از آن وجود خواهد داشت. «سازمان جهانی بهداشت در ۲۶ نوامبر (۵ آذر) این سویه را که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده بود، در رده «سویه‌های نگران‌کننده» (VOC) قرارداد. این پنجمین سویه کروناویروس جدید (با نام رسمی سارس-کوو-۲) است که در این رده قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، شمار موارد گزارش‌شده کووید-۱۹ در هفته منتهای به ۵ دسامبر (۲۴ آذر) دو برابر شد و به بیش از ۶۲۰۰۰ مورد رسیده است و همچنین افزایش «بسیار بزرگی» در میزان بروز کرونا در کشور‌های دیگر جنوب آفریقا شامل اسواتینی، زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا و لسوتو دیده شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید انتشار سویه‌ی اومیکرون به همراه افزایش انجام آزمایش‌ها و میزان‌های پایین واکسیناسیون در این کشور‌ها ممکن است نقشی در این افزایش شیوع داشته باشد.

این سازمان در گزارشش، با اشاره به خطر عفونت دوباره نوشت: «آنالیز مقدماتی نشان می‌دهد که جهش‌ها موجود در سویه‌ی اومیکرون ممکن است فعالیت آنتی‌بادی‌ها را کاهش دهد و باعث کاهفش حفاظت در برابر ایمنی طبیعی شود.»

به گفته این سازمان، برای اینکه معلوم شود آیا سویه‌ی اومیکرون باعث کاهش حفاظت ناشی واکسن‌های فعلی می‌شود یا نه نیاز به داده‌های بیشتری وجود دارد.

در همین حال، نتایج یک بررسی کوچک انجام‌شده بوسییله انستیتوی پژوهش بهداشت آفریقا نیز که روز سه‌شنبه منتشر نشان می‌دهد سویه‌ی اومیکرون می‌تواند تا حدی از حفاظت ناشی از دو دوز واکسن کووید-۱۹ بگریزد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان