تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تحلیل رویداد 24 از یک ماجراجویی

اهداف آمریکا از ورود به آبهای سرزمینی ایران چه بود؟

عصر روز سه شنبه خبری در رسانه ها منتشر شد که حاکی از ورود غیرقانونی دو شناور رزمی آمریکا به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بود.
رویداد24، محمد مهدی تولایی-  عصر روز سه شنبه خبری در رسانه ها منتشر شد که حاکی از ورود غیرقانونی دو شناور رزمی آمریکا به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بود.

در واکنش به این موضوع، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد در ساعت 16:30 سه شنبه مورخ 22/10/1394 دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. در رابطه با اهداف آمریکا از این اقدام، تحلیل هایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

اهداف آمریکا از ورود به آبهای سرزمینی ایران چه بود؟

1- آنچه مسلم است تلاش نیروهای آمریکایی برای کسب اطلاعات محرمانه به ویژه در حوزه نظامی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران می باشد. برای دسترسی به اطلاعات لازم، انواع راهکارهای موجود در زمینه جاسوسی انجام می پذیرد و یکی از راهکارها، ورود بدون سر و صدا و محرمانه به درون مرزهای هدف می باشد. نیروهای آمریکایی، بارها و بارها به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی تعرض نموده اند و خبر درگیری های متعدد آنها با نظامیان ایران نیز بارها مخابره شده است.

در اتفاق اخیر نیز نظامیان آمریکایی با ورود به مرزهای آبی ایران، درصدد بهره گیری اطلاعاتی بودند که توسط نیروهای سپاه پاسداران توقیف شدند. خبرگزاری فرانسوی فیگارو، پس از انتشار این خبر، اقدام به انتشار کامنت های مرتبط نمود که یکی از موارد آن، اشاره یکی از بازدیدکنندگان به این موضوع بود که نیروهای ویژه اطلاعاتی آمریکا، به همه نقاط جهان دست یافته اند و زیر چتر اطلاعاتی خود قرار داده اند به جز روسیه، کره شمالی و ایران. انتشار این موضوع، هم نشانگر اشراف نظامی ایران در آبهای مرزی می باشد و هم نشانگر تقلای سرویس های اطلاعاتی آمریکا برای کسب اطلاعات متقن از ایران.

2- در هفته های گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که حکایت از شلیک موشک توسط کشتی های نظامی ایران به سمت ناو نظامی آمریکا بود. فاکس نیوز نوشت: نیروی دریایی آمریکا روز گذشته(19 دی)  فیلمی مبهم منتشر کرد که در آن کشتی های نظامی ایرانی به سمت ناوهای نظامی فرانسه و آمریکا در تنگه هرمز موشک پرتاب کرده اند. به ادعای فاکس نیوز، این حادثه 26 دسامبر سال گذشته میلادی (5 دی 94) رخ داد؛ اما فیلم آن، روز گذشته منتشر شد. در این فیلم موشکهایی از کشتی های نیروهای سپاه پاسداران ایران به سمت ناوهای جنگی آمریکا پرتاب می شود.

برخی رسانه های خبری نیز مدعی شدند ناو هواپیمابر "هری اس ترومن" آمریکا از خطر موشک های ایران گریخت. هرچند این موضوع، به صورت رسمی توسط جمهوری اسلامی تایید نشد اما برخی شاهدان، چنین اتفاقی را رخداده فرض نمودند. 

از چیدمان این دو موضوع که در کمتر از سه هفته گذشته انجام پذیرفته است می توان اینگونه برداشت نمود که برنامه ای عملیاتی توسط نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس، در دست اجرا است و یا اینکه سرویس های اطلاعاتی آمریکا، درصدد برنامه ریزی و کسب اطلاعات هستند لذا بهانه هابی که آمریکایی ها بیان کرده اند از قبیل از کار افتادن قطعات موقعیت یاب و غیره، به هیچ وجه، قابل قبول نیست آن هم برای چنین نیروهای ویژه ای که مسلح به جدیدترین فناوری های نظامی دنیا هستند و در منطقه ای که ناو های آمریکا، سالهاست در آن مستقرند و یا در رفت و آمد، و به ریز ترین اطلاعات منطقه،واقف هستند. نتیجه آنکه باید قبل از آزادی نظامیان توقیف شده، شناورهای آنان، به نحو مقتضی تخلیه اطلاعاتی شود و اهداف آنان، مورد بررسی قرار گیرد.

اهداف آمریکا از ورود به آبهای سرزمینی ایران چه بود؟

3- یکی از اهداف کلی برنامه ریزی شده توسط دشمنان، مشغولیت سازی های متنوع برای جمهوری اسلامی ایران است. این موضوع که در طی سالهای گذشته، به منصه ظهور رسیده است موجب می شود تا جمهوری اسلامی، از تمرکز در موضوعات خاص و در نتیجه، پیشبرد اهداف خود باز بماند و قدرتش میان موضوعات مختلف، تقسیم شده و مشغول امور اختلافی جاری شود. یکی از این موارد، تحرک های صورت پذیرفته در آبهای جنوبی کشور برای باز شدن پنجره ای جدید در مسیر مشغولیت سازی اذهان و اعمال ایران است.

کشورهای دشمن جمهوری اسلامی که به رهبری آمریکا، در مسیر تضعیف این نظام می کوشند قصد دارند استراتژی هجمه پرفشار را اجرایی نمایند. این استراتژی، نیازمند تبیین گسترده می باشد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

4- یکی دیگر از مواردی که از اقدام تفنگداران آمریکایی قابل تصور است آگاهی از میزان آمادگی ایران است. ورود دو شناور به آبهای سرزمینی ایران؛ آن هم مملو از سلاح، در زمانی که جمهوری اسلامی در موضوع سوریه و یمن، به صورت غیر مستقیم با آمریکا درگیر است و همچنین در موقعیتی که ایران، منتظر اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها است نمایانگر این هدف آمریکا است که قصد دارد از دو موضوع کسب آگاهی کند: اولا از میزان آمادگی ایران برای واکنش در مقابل اتفاقی خارج از عرف و ثانیا از میزان مماشات ایران در بحبوحه بحران های منطقه با ایالات متحده.

نتیجه اقدام سپاه پاسداران، اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی برای واکنش سریع و متقابل و پرهیز از هرگونه مماشات با متجاوز است.

5- با توجه به اتفاقات هفته های اخیر  در رابطه ایران و عربستان، و همچنین بر سر کار بودن حکام نابخرد در عربستان، احتمال کمی از وقوع درگیری های نظامی پراکنده میان این دو کشور وجود دارد. لذا بررسی منطقه نفوذ ایران، بررسی مسیر کمک رسانی در صورت جنگ احتمالی و پیاده سازی تاکتیک های مناسب برای بهره گیری از فرصت های متصور، آن هم در جزیره فارسی که مرز ایران و عربستان است هدف دیگر تفنگداران آمریکایی از ورود به آبهای سرزمینی ایران محسوب می شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
عسگری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
0
2
بسیار عالی بود.لذت بردم
اکبر ت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
0
0
سلام تحلیل مناسبی بود.
با آرزوی توفیق روز افزون
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان