تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰

ورود اولین اتومبیل به ایران

مظفرالدین شاه قاجار در سفر خود به اروپا دو دستگاه خودرو رنو خریداری کرد. از آن دو خودرو تنها یکی سالم به مقصد رسید. از آن به بعد سال‌ها طول کشید تا پس از ورود اولین اتومبیل به ایران، اتومبیل‌های دیگری وارد کشور شوند.

ورود اولین اتومبیل به ایراناین رنو مدل ۱۹۰۰ اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای به نام اتومبیل است. مظفرالدین‌شاه در صندلی عقب نشسته است. عوامل حکومتی و ملیجک و سایرین پیاده یا با اسب اتومبیل را احاطه کرده‌اند.موسیو وارنه راننده فرانسوی هم پشت فرمان نشسته است. آرم سلطنتی هم روی در این اتومبیل حک شده است. مظفرالدین‌شاه در اولین سفر خود به اروپا، دو دستگاه از این اتومبیل را خرید که تنها یکی از آن‌ها سالم به ایران رسید.

رویداد۲۴ اولین اتومبیل در روز ۲۱ آذر سال ۱۲۷۹ وارد ایران شد. مظفرالدین شاه نخستین جفت اتومبیل‌های رنوی فرانسوی خریداری شده را در پاریس به‌وسیله راه آهن و کشتی و از طریق روسیه و دریای خزر به ایران فرستاد. 

گویا این دو رنو خریداری شده یکی در میانه راه به علت نقص فنی و مشکلات حمل آن برای همیشه می‌ماند و دیگری در هنگام ترور نافرجام محمدعلی شاه (که در دوشان‌تپه برای دیدن باغ وحش می‌رود) با نارنجک منفجر می‌شود و در پایان بدون اینکه این اتفاق خسارت جانی بردارد محمدعلی شاه با کالسکه به دربار برمی‌گردد. در تصاویر روز نمونه‌هایی از اولین اتومبیل وارد شده به ایران را ببینید.

ورود اولین اتومبیل به ایران
نمونه‌ای از اولین اتومبیل وارد شده به ایران
ورود اولین اتومبیل به ایران
نیروهای موتوریزه انگلیسی با تعدادی از اتومبیل‌های اولیه خود در شرق ایران
ورود اولین اتومبیل به ایران
نمونه‌ای از اولین اتومبیل وارد شده به ایران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان