تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰
احمد وحیدی، وزیر کشور:

سیاست راهبردی ایران تعامل با همسایگان است/ تحقق این سیاست را با توسعه اقتصاد مرزی دنبال می‌کنیم

وزیر کشور، اولویت دولت رئیسی را همکاری سازنده و حداکثری با کشور‌های همسایه عنوان کرد و گفت: وزارت کشور برای تحقق این سیاست، توسعه اقتصاد مرزی را دنبال می‌کند.

سیاست راهبردی مان تعامل با همسایگان است/ تحقیق این سیاست را با توسعه اقتصاد مرزی دنبال می‌کنیم

رویداد۲۴ احمد وحیدی وزیر کشور در نشست مشترک سفرا در کشور‌های همسایه با استانداران، استان‌های مرزی کشور، تصریح کرد: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران تعامل با همسایگان است.

به گزارش فارس، وزیر کشور در تبیین این موضوع یادآور شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در دوران برجام و در اوج سیاست نگاه به اروپا، اما سهم مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با این اتحادیه، کمتر از میزان مبادله با یکی از کشور‌های همسایه بوده است.

وحیدی با تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در ایران و همچنین بازار‌هایی که در آن سوی مرز‌های کشور وجود دارد، افزود: با برنامه ریزی منسجم، هماهنگ و راهبردی، می‌توان حجم صادرات و میزان مبادلات اقتصادی با همسایگان را به میزان قابل قبولی رساند. این راهبرد مبتنی بر اول همسایگان، هم به اقتصاد ملی کمک و هم موجب تقویت اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست همسایگی امروز در دنیا مورد توجه قرار دارد، گفت: دیپلماسی سازنده با جهان اصل اساسی در سیاست خارجی ایران است، اما در این دیپلماسی، حتما اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ابتدا همسایگان است. اولویت‌های بعدی سایر کشور‌های اسلامی و در سطح بعدی کشور‌های دوست در سایر مناطق می‌باشد.

وحیدی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، گفت: اسناد بالادستی کشور هم نشان می‌دهد توجه و اولویت ایران به منطقه بوده است هر چند این سیاست در گذشته آنچنان باید و شاید مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

رییس شورای امنیت کشور خاطرنشان کرد: تعامل با کشور‌های منطقه موجب پیوند‌های عمیق راهبردی با همسایگان خواهد شد و برقراری امنیت یکی از دستاورد‌های مهم آن محسوب می‌شود.

وزیر کشور نشست استانداران مرزی با سفرای جمهوری اسلامی در کشور‌های همسایه را با اهمیت و راهبردی دانست و گفت: در راهبرد اول همسایگان، وزارت کشور به دنبال تقویت اقتصاد مرزی با محوریت بازارچه هاست؛ و در این زمینه استانداران از اختیارات کامل برخوردار هستند تا پیشرفت پایدار مناطق مرزی، محقق شود.

وحیدی از استانداران خواست که مشاورانی برای خود انتخاب کنند که بتوانند، اقدامات و برنامه‌های آنان برای مبادلات اقتصادی با آن سوی مرز‌ها را فراهم کنند.

وی از استانداران و سفرا خواست هر چه سریعتر یک طرح مشترک برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ترانزیت کالا و خدمات با استان‌های مرزی و مجاور ماموریت کاری خود طراحی کنند.

وزیر کشور در پایان گفت: پیوند‌های راهبردی در منطقه از مسیر روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های زیست محیطی، ترانزیتی و امنیتی به دست می‌آید.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزیر کشور
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان