تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

ماجرای مخالفت رهبر انقلاب با استعفای حسن روحانی

در روز‌هایی که دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران پس از ۲۵ سال تغییر کرده است، میزبان سیدحسین مرعشی، دبیرکل جدید این حزب بودیم و حکومت داری روحانی و رئیسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی، رفتار ترامپ و بایدن، بحران اقتصادی ۱۷ ساله ایران و ... محور‌های این گپ و گفت بود.

محاکمه حسن روحانی

رویداد۲۴ مرعشی از لزوم استعفای حسن روحانی پس از خروج آمریکا از برجام گفت و از کنار گذاشتن و کم شدن اختیارات اسحاق جهانگیری در دولت دوازدهم انتقاد کرد.

خلاصه گفت‌وگوبا سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران را در ادامه بخوانید؛

-  ما در جمهوری اسلامی تا الان اصرار داریم که رای مردم باید تعیین کننده باشد و همه تصمیماتی که مخالفان مرحوم آیت الله هاشمی و مخالفان اصلاحات گرفتند و همه تصمیماتی که جبهه اصلاحات گرفتند، اگر با رای مردم پشتیبانی نمی شد هیچ اتفاقی نمی افتاد.

-  روزنامه کیهان زمانی که مطلب می نویسد باید مطالبش را جدی گرفت چون بدون پشتوانه نیست، در آن زمان هم یادداشتی نوشته بود که آقای خاتمی رای دارد ولی کاندیدا نمی شود چون نمی خواهد در پرونده اش رد صلاحیت ثبت شود، آقای هاشمی تایید صلاحیت می شود ولی رای ندارد و به همین علت کاندیدا نمی شود اما زمانی که آقای هاشمی کاندیدا شد علی رغم پیش بینی حسین شریعتمداری در کیهان ایشان رد صلاحیت شدند.

-  اصلاح طلبان و مجموعه ای که آماده شده بودند تا از ریاست جمهوری آقای هاشمی دفاع کنند همه توافق کردند از آقای روحانی حمایت شود. یک اشکالی اصلی که به این موضوع وارد است، این است که دوستان ما هیچ نشستی با آقای روحانی نداشتند و هیچ شرطی نگذاشتیم و منطق سیاسی این حمایت قوی نبود.

-  آقای روحانی در مقابل آقای جلیلی بود، آخرین دبیر شورای امنیت ملی در زمان آقای احمدی نژاد آقای جلیلی بودند و رقابت بین آقای جلیلی و آقای روحانی یک رقابت معنادار بود و به همین دلیل اصلاح طلبان، شخص آقای خاتمی و شخص آقای هاشمی رفسنجانی روشن و قاطع از آقای روحانی حمایت کردند که ایشان بیاید و کشور را از ذیل فصل هفتم شورای امنیت خارج کند و آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوریشان به شایستگی اینکار را انجام دادند.


بیشتربخوانید: روحانی باید از محاکمه‌اش استقبال کند/ می‌خواهند هیولایی به اسم «دولت روحانی» را مقابل چشمان مردم نگه دارند


-  آقای روحانی زمانی که مطرح بودند ما به آقای جهانگیری هم اصرار کردیم که کاندیدا باشند چون 2 هدف داشتیم؛ یکی اینکه اگر به هر دلیلی شورای نگهبان آقای روحانی را ردصلاحیت کرد (چون شورای نگهبان به کسی پاسخگو نیست، وقتی آقای هاشمی رد صلاحیت می شوند هر کسی ممکن است رد صلاحیت شود کما اینکه در دوره های قبل هم برای دور دوم ریاست جمهوری ما همیشه این دغدغه را داشتیم.) ما گزینه دیگری داشته باشیم.

- اساس مشکلات اقتصادی ایران این بود که اولا با تغییر دولت در امریکا و گرفتن جای دموکرات ها توسط جمهوری خواه ها، آقای ترامپ یک اشتباه تاریخی کرد که تا امروز جهان با ضایعات این تصمیم مبارزه می کند. خروج آقای ترامپ و امریکا از برجام اتفاق عجیبی بود البته امریکا با خیلی دیگر از پیمان ها اینکار را کرد مثل پیمان آب و هوایی پاریس ولی در مورد ایران به طور خاص، این ضربه زیادی به دولت آقای روحانی زد که بخشی از آن می تواند ریشه های داخلی هم داشته باشد.

-  از نظر من مهم ترینش این بود که قبلا هم در جمع دوستان سیاسی مان گفته بودم زمانی که دیپلماسی شکست خورد دلیل نداشت در ایران با همان دولتی ادامه دهیم که سیاستش دیپلماسی است.اگر ملی فکر می کردیم و اگر رهبری صلاح می دانستند بعد از این اقدام خصمانه ای که امریکایی ها و بی عرضگی که اروپایی ها کردند، باید در ایران دولتی متناسب با آن فضا مستقر می کردیم، دلیل نداشت دولتی که شعار و سیاستش گفت وگو است و طرف های مقابلش این گفت وگو را ترک کردند.می توانست استعفا دهد. ما باید به کشور فکر کنیم، ما باید به مردم فکر کنیم، اینکه بگوییم دولت آقای روحانی آمده است و یک سال هم از دور دومش بیشتر نگذشته است ولی ترامپ تمام بازی را بهم زده است و اروپایی ها هم بی عرضگی کردند پس این یعنی ما باید صبر کنیم تا دوره ایشان تمام شود؟من به رهبری گفتم و شنیدم که آقای روحانی هم با رهبری مطرح کرده بودند اما رهبری در آن مقطع صلاح ندانستند.

منبع: اقتصاد نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسن روحانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
0
0
اقای مرعشی تمام اینها که می گوئید همه اش دست پخت خودتان است چه اصلاح طلب و چه اصولگرا چرا باید در کشور بعضی دستگاههای حکومتی که با سرنوشت کشور و مردم بازی می کنند پاسخگو نباشند مگر می شود در یک کشور 85 میلیونی تمام اموراتش دست چند نفر باشد و به هیچ احدی هم پاسخگو نباشد . افرادیکه که الان از داخل خود حکومت منتقد اوضاع فعلی هستند خودشان هم سهیم هستند و نمی توانند خودشان را مبرا بدانند . یک حکومتی که نام اسلام را یدک می کشد چرا نمی تواند حتی خودیهای نظام را تحمل کند در اوایل تشکیل این حکومت اول چپگرا ها و مجاهدین بنا به دلایلی حذف شدند و بعد از ان نهضت ازادی که در تشکیل این حکومت نقش اساسی داشتند حذف شدند و بعد از ان خودیهای نظام که به وضع موجود انتقاد داشتند حذف شدند و فقط اصلاح طلب و اصولگرا یکه تاز میدان شدند و سپس اصلاح طلبان هم خذف شدند فقط ماند یک جناح اصولگرا که الان تمام امورات کشور در دست انها می باشد و افدی مانند مرحوم رفسنجانی و خاتمی و موسوی و لاریجانی و روحانیون خودی نظام به خاطر اختلاف دید گاهها در اداره کشور از گردونه حکومت خارج شدند الان دیگر نمی توانند نا کار امدیشان را به گرد این و ان بیاندازند و اما اقای مرعشی اگر هم شده واقعیت را کتمان نکنید من کشته مرده امریکا و چین و اروپا نیستم و خاواهان عزت و سر بلندی کشورم هستم وقتی ترامپ از بر جام کنار کشید دلایلی داشت که نمی خواهید ان دلایل را بگوئید مردم بهتر می دانند در کشور چه خبر است عاملی اصلی پاره کردن بر جام توسط ترامپ روسها هستند چون در صورت به سر انجام رسیدن بر جام روسها متضرر می شوند در اثر تحریم روسها از موقعیت استفاده کرده به جای ما با اروپا گاز صادر می کند و در اینده نزدیک ه ترکیه هم گاز صادر خواهد کرد پس بنابر این تصمم گیرنده هایی بر جام روسیه می باشد نه حکومت ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان