تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۱ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

پلنگ زخمی هزار مسجد تلف شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از جان باختن پلنگی که اواسط آذر ماه در منطقه حفاظت شده هزار مسجد شهرستان کلات به شکل زخمی از ناحیه سر و صورت پیدا شده بود خبر داد.
پلنگ زخمی هزار مسجد تلف شد

رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله‌پور در این باره گفت: پس از طی مراحل درمان اولیه در پلی کلینیک و بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، روند درمان با تلاش شبانه روزی و مداوم کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و تیم پزشکی و دامپزشکی انجام شد ولی به رغم تلاش مداوم کادر درمان، متأسفانه به علت بیماری و وخامت حال، این گونه ارزشمند از چرخه زیستی حذف شد.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از پیدا شدن این گونه ارزشمند، تیم درمانی با تمامی تجهیزات موجود در بیمارستان، پلنگ بیمار را پذیرش و مورد معاینه قرار دادند و تمامی اقدامات درمانی همچون نمونه‌برداری ، رادیولوژی، سونوگرافی، سرم تراپی و تزریق آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی انجام شد.

سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از آن با انتقال این گونه به قرنطینه و ادامه کار توسط کادر درمان، چکاپ مجدد، رادیولوژی و سونوگرافی پورتابل و اخذ نمونه برای بررسی تابلوی خونی انجام شد.

اله‌پور ضمن ابراز تأسف برای از دست دادن این گونه ارزشمند افزود: تلاشهای انجام شده برای حفظ این پلنگ زخمی در سطح کشور کم نظیر بود و باید از تلاشهای ارزشمند و مراقبت و درمان مداوم و شبانه روزی تیم درمانگر و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان صمیمانه تشکر کرد.

وی ادامه داد: حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی، نصب دوربین‌های تله‌ای، گشت و پایش محیط بانان، توزیع بروشورهای متعدد و مختلف، برگزاری سالانه چندین دوره آموزشی برای دهیاران روستاهای حاشیه زیستگاه های طبیعی پلنگ ایرانی در خراسان رضوی از دیگر برنامه های این اداره کل برای کمک به بقا، حفاظت و احیای این گونه ارزشمند است.

منطقه هزار مسجد یکی از مناطق حفاظت شده استان خراسان رضوی با وسعتی حدود ۱۱۲ هزار و ۷۱۴ هکتار با سیمای کوهستانی و صخره ای واقع در شمال شرقی مشهد است و از گونه های جانوری مهم در این منطقه گرگ، قوچ، میش و پلنگ را می توان نام برد.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ماهک ادیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
0
امیددددددوارم اونی که این بلا رو سرش آورده بره زیر تریلیییی لههههه و تیکه تیکهههه بشههههههه
نظرات شما
پیشخوان