تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۲ دی ۱۴۰۰

این ۴ نفر استقلال و پرسپولیس را به جرم سندسازی از آسیا حذف می‌کنند!

شوک جدید به فوتبال ایران وارد شد و استقلال و پرسپولیس تنها ۵ روز تا حذف از آسیا فاصله دارند.

این ۴ نفر استقلال و پرسپولیس را به جرم سندسازی از آسیا حذف می‌کنند!

رویداد۲۴  نامه ارجاع پرونده تیم‌های پر طرفدار فوتبال ایران به کمیته ویژه بررسی مجوز‌ای اف سی به تهران رسیده است. کمیته‌ای که احمدرضا براتی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم نایب رئیس دوم آنجاست، اما حالا به دلیل قانون تعارض منافع و بر اساس ماده ده اساسنامه این کمیته ویژه حق حضور در جلسه و اظهار نظر را ندارد و احتمالا‌ای اف سی حتی این کیس و مذاکراتش را برای او ارسال نمی‌کند.

استقلال و پرسپولیس که در چندسال اخیر با دردسر مجوز می‌گرفتند، دو تیمی که از ماه‌ها قبل می‌دانستند الزامات کسب مجوز فعالیت حرفه‌ای را ندارند و در مرحله بدوی و تجدید نظر هم بافشار‌های بیرونی توانستند مجوز موقت بگیرند حالا درحالی در آستانه حذف و بررسی ویژه پرونده‌های شان قرار گرفتند که اعتبار نهاد‌های داخلی معرفی کننده شان را هم زیر سئوال برده اند.

حالا در زمان اعتبار سنجی کمیته بررسی مدارک حرفه‌ای مدارک بارگذاری شده این دو تیم توسط یک نهاد مستقل طرف قرارداد با کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش این نهاد مستقل نشان می‌دهد مدارک بارگذاری شده دو تیم استقلال و پرسپولیس جعلی تشخیص داده شده اند. به این ترتیب حالا استقلال و پرسپولیس باید به دنبال راهکاری باشند تا بتوانند از اطلاعات شان دفاع کنند.

آن‌ها باید در دفاعیات خود بتوانند ۴ عضو چینی، استرالیایی، مالزیایی و عربستانی را به این جمع بندی برسانند که نهاد مستقل اشتباه کرده و اطلاعات آن‌ها واقعی است. اتفاقی که محال نیست، اما دشوار است، چون‌ای اف سی به خوبی می‌داند هر شکایتی از سوی تیم‌های کشور‌های ذینفع درباره احتمال اشتباه در صدور مجوز حرفه‌ای برای تیم‌ها با توجه به انفجار اطلاعاتی و دسترسی تیم‌های رقیب به اطلاعات جزئی می‌تواند تبعات بسیاری برایش به همراه داشته باشد و حتی جدول مسابقات را تحت تاثیر قرار دهد و هنوز حتی ترکش‌های شکایت النصر از پرسپولیس فروکش نکرده است پس در بررسی گزارش‌ها موشکافانه عمل می‌کند.

سال هاست که هر سال کنفدراسیون فوتبال آسیا از تیم‌های عضو می‌خواهد اسنادی واقعی را در مدارک ارسالی خود بارگذاری کنند. درحالی که کشوری مثل امارات یا استرالیا هر ساله بسیاری از باشگاه‌های نامی و متمول شان را به دلیل نداشتن اسناد معتبر برای کسب مجوز حرفه‌ای از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان محروم می‌کردند، ورزش ایران هر بار با مدارکی که خیلی منطبق با واقعیت نبود برای تیم هایش مجوز‌های لازم را کسب می‌کرد.

۳ سال قبل با اوج گیری فشار‌ها و احتمال حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس یک بار شبانه مسعود سلطانی فر به بحرین رفت و تعهد داد تا شیخ سلمان وساطت کند و استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان حذف نشوند. این، اما باعث نشد تا تیم‌ها مالکیت واحد و دولتی شان اصلاح شود و نهاد‌های مستقل از هم شوند. در کنارش پرونده‌های باز شکایت‌های مالی هم مدام روی پرونده‌های قبلی می‌آمدند و این بر سنگینی پرونده‌ها افزوده است.

از سال ۲۰۲۱ فدراسیون‌های عضو می‌دانستند که تشکیلات آسیایی سخت گیری‌های بیشتری برای تیم‌ها اعمال می‌کند و اعتبارسنجی دقیقتری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بود که سردار عباسی رئیس کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای ای اف سی در ایران ایستاد و دو تیم استقلال و پرسپولیس را واجد شرایط کسب مجوز حرفه‌ای ندانست، اما تیم‌ها با فشار‌های بیرونی و مداخله وزارت ورزش و عقب نشینی داریوش مصطفوی در کمیته استیناف مجوز حرفه‌ای توانستند صاحب مجوز حرفه‌ای موقت شوند. حالا، اما بعد از بررسی مستقل پرونده مستندات دو تیم توسط یک گروه مستقل، نامه‌ای به فدراسیون فوتبال برای ابلاغ به این دو تیم رسیده که نشان می‌دهد مدارک بارگذاری شده آن‌ها درباره مالکیت، صورت‌های مالی و سود دهی و پرونده‌های باز با مشکلات متعدد روبرو بوده و این اتفاق سبب شده تا این تیم‌ها به دلیل مدرک سازی و بارگذاری اطلاعات جعلی و ناصحیح به کمیته انضباطی‌ای اف سی معرفی شوند و از عصر چهارشنبه که نامه‌ای اف سی به آن‌ها ابلاغ شده ۵ روز کاری زمان داشته باشند تا بتوانند از مدارک شان در این سامانه دفاع کنند.

حالا این باشگاه‌ها ۵ روز زمان دارند تا بتوانند اتفاقی بس دشوار که احتمالا منجر به حذف این تیم‌ها خواهد شد. اتفاق تلخی برای هواداران فوتبال که بی شک مسببین اصلی آن مدیران عالی تصمیم ساز برای فوتبال ایران هستند. مدیرانی که رفقای هتلدار، دندانپزشک، یاران گعده‌های سیاسی شان را جای مدیران صاحب فکر و تجربه راهی تیم‌ها کردند. تلخ است که پس از ده سال اجرای قوانین مجوز حرفه‌ای تنها سه تیم ایرانی صاحب مجوز حرفه‌ای شده اند و حالا استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، نساجی، پیکان، مس رفسنجان و ذوب آهن که همه بودجه‌های سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیاردتومانی دارند به دلیل شلختگی مالی و ناتوانی مدیریتی صاحب مجوز حرفه‌ای نشدند تا اگر دو سهمیه ایران حذف شود، غیر از گلگهر، باشگاه چهارمی برای استفاده از سهمیه آسیایی ایران باشد!

اتفاقی که حاصل سال‌ها پشت هم اندازی در تصمیم گیری برای واقعی سازی مدیریت این تیم‌ها، قدم برداشتن به سوی شفافیت مالی و اداری و گذر از مدرک سازی است. حالا شاید وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، مدیران تیم‌های صنعتی و مالکین خصوصی یاد بگیرند فیرپلی مالی به چه معناست و چرا تاکید می‌شود تیمی که تمام بودجه قابل تحصیلش مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان است نباید ۲۰۰ میلیارد تومان ایجاد تعهد کند تا اینچنین در گوشه رینگ قرار نگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: استقلال ، پرسپولیس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان