تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۶ دی ۱۴۰۰

هوای ناسالم به تهران بازگشت

کیفیت هوای پایتخت با قرار گرفتن بر روی شاخص ۱۱۰، برای گروه های حساس ناسالم اعلام شد.

آلودگی هوای تهران

رویداد۲۴  بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت، شاخص آلودگی هوای تهران در حال حاضر روی عدد ۱۱۰ قرار دارد.

بر این اساس و با توجه به استانداردها، هوای پایتخت برای گروه های حساس ناسالم است. این در حالی است که در ساعات پایانی روز گذشته، هوای شهر تهران با شاخص ۱۰۰، قابل قبول بود. از ابتدای سال تاکنون تهران دو روز هوای پاک، ۲۰۰ روز هوای قابل قبول، ۷۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز هوای ناسالم را تجربه کرده است.

سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می‌گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده‌های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می‌شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش‌ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می‌شود همچنین  آلودگی هوا تحریک مجاری هوایی، کمبود ویتامین D، کاهش ضریب هوشی و کم‌خونی در میان کودکان را در پی دارد.


بیشتر بخوانید: هشدار؛ افزایش مرگ کرونایی‌ها با تنفس هوای آلوده


آلودگی هوا نه تنها باعث ابتلا به بیماری می‌شود حتی جان انسان‌ها را هم می‌گیرد. ذرات معلق به‌تنهایی باعث مرگ هزاران نفر می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده در دنیا، ۲۰ درصد از مرگ‌های طبیعی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند. همچنین ۳۴ درصد از بیماری‌های ایسکمیک قلبی، ۲۴ درصد از سکته‌های مغزی، ۳۳ درصد از بیماری های انسداد مزمن ریوی، ۴۶ درصد از عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و ۲۸ درصد از سرطان‌های ریه در دنیا منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد هستند.

در شرایطی که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم، ذرات معلق می‌تواند روند ابتلا به این ویروس را تسریع کند. در پژوهش‌های انجام شده ثابت شده که آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌های هوا، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. به عبارت دیگر آسیب به دستگاه تنفسی باعث می شود که زمینه و بستر جولان ویروس کرونا فراهم شود بنابراین تحمل این آلودگی، شاید در لحظه برای مردم پایتخت چندان دشوار نباشد اما همانطور که سال‌ها طول کشید تا شهر پاکیزه تهران آلوده‌ شود، گذشت زمان نشان خواهد داد که چین و چروک آلودگی چه بر سر ریه‌های سالم ما خواهد آورد. در واقع شبح سیاه آلودگی هوا و ویروس کرونا، در مجرای تنفسی به یکدیگر می‌پیوندند و حاصل این پیوند، قاتل خاموشی است که نه در لحظه بلکه ذره ذره جانمان را می‌ستاند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات شما
پیشخوان