تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۶ دی ۱۴۰۰
خطیب‌زاده در نشست خبری:

از همه طرفین می‌خواهیم با عزم رسیدن به توافق به وین بیایند/ رایزنی نخست‌وزیر عراق با ائتلاف سعودی برای انتقال سفیر ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

از همه طرفین می‌خواهیم با عزم رسیدن به توافق به وین بیایند/ رایزنی نخست‌وزیر عراق با ائتلاف سعودی برای انتقال سفیر ایران

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تسلیت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و قرائت بیانیه وزارت امور خارجه در این سالگرد و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به انتقاد وزیر امور خارجه از نقش غیرسازنده کشور‌های اروپایی، پیام تهران به طرفین برجام در آستانه آغاز دور هشتم مذاکرات چیست: ما در گفتگو‌های وین نگاهمان رو به جلو بوده و از همه طرفین هم می‌خواهیم با عزم رسیدن به توافق به وین بیایند. برای ایران تحمل‌ناپذیر است که برخی فکر کنند که می‌توانند وقت و انرژی جمع را با اخبار تحریف شده تلف کنند، به دنبال خواسته‌های فراتر از برجام باشند یا اینکه بخواهند برای تهران منافعی کمتر از برجام در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: اگر همه طرفین با این دستور کار به وین بیایند قطعا توافق دست یافتنی خواهد بود و سه کشور اروپایی می‌دانند انتظار این است که به بی‌عملی خود پایان دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص سخنان سخنگوی ائتلاف سعودی در رابطه با نقش ایران در حملات انصارالله یمن به این کشور گفت: متاسفانه در سکوت مجامع بین‌المللی در خصوص مساله یمن و فروش سلاح علیه مردم این کشور شاهد افزیش حملات کوری هستیم که تنها مردم بی دفاع را هدف قرار می‌دهد. تاریخ این منطقه این روز‌هایی که توسط سعودی‌ها شکل گرفته فراموش نخواهد کرد. پیشنهاد ما همچنان راه حل سیاسی برای پایان این بحران است و ما تلاش می‌کنیم صدای مردم یمن به گوش جهانیان برسد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری نشست آستانه در سطح سران در تهران گفت: تاریخ دقیق روشن نشده است و در حال برنامه ریزی هستیم چرا که چند سفر دوجانبه تا پیش از این نشست در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مساله عدم همکاری عربستان برای تاخیر انتقال سفیر ایران در یمن پیگیری شده است، گفت: آنچه در خصوص انتقال آقای ایرلو اتفاق افتاد؛ ایشان با توجه به اینکه جانباز شیمیایی بودند کرونا روی ایشان تاثیر جدی گذاشته بود و به دلیل محاصره یمن اسباب درمان ایشان در یمن میسر نشد. ما از همان ابتدا تلاش کردیم ایشان را به ایران منتقل کنیم. از دو کشور دوست درخواست کمک کردیم و در نهایت نخست وزیر عراق شخصا ورود کرده و با ائتلاف سعودی رایزنی کردند که البته این اقدام با تاخیر انجام شد. اگر تاخیر عربستان نبود شاید آقای ایرلو الان در کنار ما بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که گفته شده ایران نام برخی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعلام کرده که دیگر به ایران اعزام نشوند، گفت: جزییات این موضوع را از سخنگوی سازمان بپرسید. فرآیند حضور بازرسان در خاک ایران شناخته شده است و مادامی که در چارچوب فنی با رعایت ضوابط و قواعد و اصل بی طرفی و رازداری صورت بگیرد ما مشکلی برای حضور بازرسان در چارچوب پادمان و ان. پی. تی نداریم.


بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: در مذاکرات وین، سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنینن در پاسخ به این سوال که آیا آقای عراقچی قرار است به تیم مذاکره کننده ایران اضافه شود، گفت: شاید بتوان گفت تیم مذاکره‌کننده ایران یکی از ملی‌ترین تیم‌هایی است که با تمامی ظرفیت‌ها چیده شده است. کارشناسانی از تیم سابق در این تیم هستند لذا چه در تهران این مشورت‌ها با همه عزیزان انجام شده است و تمامی تلاش انجام شده که با اجماع ملی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها این مذاکرات به پیش برود.

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل برای فشار مضاعف بر تهران در صورت شکست مذاکرات وین گفت: در خصوص آنچه به عنوان تهدیدات رژیم اشغالگر قدس مطرح شده خوب است وقت بگذارند و فیلم‌های مانور رزمایش پیامبر اعظم را مشاهده کنند. رژیم اشغالگر قدس هیچ‌گاه مخالفت خود را با ترتیبات منطقه‌ای پنهان نکرده است چرا که ریشه این رژیم در ترور، ناامنی و اختلاف نهفته است. در خصوص برجام هم چه در زمان مذاکرات و چه در زمان خروج ترامپ از این توافق نقش داشته و امروز رئیس جمهور پیشین آمریکا مطرح می‌کند که برای ترور سردار سلیمانی گول تل آویو را خورده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که پاسخ تهران به اعلام ضرب‌الاجل از سوی کشور‌های اروپایی و آمریکا برای مذاکرات وین چیست، گفت: امیدواریم آمریکا به ضرب‌الاجل‌های خودخوانده‌ای که اعلام می‌کند باور داشته باشد. در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم. توافق خوب، توافقی است که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم مشاهده خواهیم کرد. برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. ما به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزار‌های رسانه‌ای برای ما مهم نیست.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع نگاه به ظرفیت ایرانیان خارج از کشور و تاثیر نوع نگاه دستگاه قضا بر این موضوع گفت: یکی از ابعاد تسهیل حضور ایرانیان خارج از کشور در قوه قضائیه نهفته است و امروز ما بیشترین ارتباط را با دستگاه قضا داریم. رئیس قوه قضائیه در نشست سفرا در وزارت خارجه شرکت کردند و یکی از مباحث مورد بحث همین موضوع حضور اتباع ایرانی بود. در شورایعالی ایرانیان نیز کارگروهی مشخصا برای این موضوع وجود دارد. تا جایی که قوه قضائیه با وزارت امور خارجه همراهی کند، حضور ایرانیان خارج از کشور تسهیل خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات مواردی که قرار است در مذاکرات وین مورد بررسی قرار بگیرد گفت: ما از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. پیشنهادات و نظرات ایران کاملا در آن‌ها گنجانده شده امروز دو سند جدید داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به صورت خاص مورد تمرکز ویژه مذاکره‌کنندگان است.

وی افزود: انتظار داریم این دور از مذاکرات تعهد و جدیت طرف مقابل را نشان دهد که آمده‌اند تا به توافق معنادار و منطبق با حقوق بین‌الملل برسند. روز‌های آتی نشان می‌دهد آیا پاسخ جدیت ایران از طرف‌های مقابل داده خواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه عراق مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در چهارچوب مذاکرات وین گفت: ما به حسن نیت برادران در عراق هیچگاه شک نداشتیم. دوستان در عراق در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با حسن نیت، فعال و با ابتکارات تلاش کردند نقش سازنده‌ای داشته باشند و ما این مساله را ارج گذاشتیم و استقبال کردیم.

وی ادامه داد: وزیر خارجه عراق به صورت روشن نظراتش را بیان کرد و در ملاقات با امیرعبداللهیان در این خصوص صحبت‌هایی را داشت. جواب ایران همواره این بوده که باید تغییری از سوی واشنگتن ببینم تا پاسخی به این درخواست‌ها داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: گفتگو‌های ما با عربستان با یک فهمی درباره نقاط اختلافی و اشتراکی جلو می‌رود. در برخی موضوعات اختلافات مشخصی داریم، ولی تلاش داریم مسیری را برویم که نتیجه آن منفعت بیشتر برای منطقه و دو ملت باشد. ایران اعلام آمادگی کرده در دور پنجم در بغداد حاضر شود و به سه تن از دیپلمات‌ها برای آغاز بازگشایی نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده ویزا داده شده که می‌تواند مقدمه این موضوع باشد.

متن بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی به شرح زیر است:

حمله تروریستی به شخصیتی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم بود، استانداری دوگانه و نشانه‌ای دیگر از دروغگویی مدعیان مبارزه با تروریست تلقی می‌شود. وزارت خارجه بعد از این اقدام تروریستی و از ساعات اولیه اقدامات مختلف را انجام داده و تا روزی که مجرمان را به پیشگاه عدالت معرفی نکند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه با ثبت موضع حقوقی کشورمان در مجامع حقوقی بین المللی به عنوان مبنایی برای اتخاذ مواضع و پیگیری‌های آتی تلاش نمود تا از اقدامات خصمانه احتمالی علی الخصوص در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری نماید.

تا کنون به رغم صد‌ها میلیون دلار تلاش جبهه استعمار و استکبار در نزد افکار عمومی جهان، محکومیت اخلاقی، حقوقی و سیاسی دولت ایالات متحده به خاطر دست زدن به این جنایت آشکار بوده است. تشکیل کمیته مشترک پیگیری موضوع بین ایران و عراق از دیگر اقدامات بوده است. یکی از خروجی‌های آن امضای سند مشترک در این زمینه بود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان