تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۸ دی ۱۴۰۰

حسین مرعشی: مردم عصبانی را عصبانی‌تر نکنیم

آقایان فرمودند که ما مثل حضرت اباعبدالله وارد این انقلاب شدیم و مثل ایشان خارج می‌شویم، من به آقای امام جمارانی گفتم حضرت اباعبدالله ۹ یا ۱۰ صبح جنگ را شروع کردند و در ظهر تمام کردند و تکلیف یکسره شد.

حسین مرعشی: مردم عصبانی را عصبانی‌تر نکنیم
رویداد۲۴ حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران می‌گوید: اگر همتی امیرکبیر می‌شد که سر از حمام فین در می‌آورد، حالا رضا شاه می‌شد یک چیزی. (خنده) من در اداره اقتصاد ایران، آقای همتی را از آقای روحانی موفق‌تر ارزیابی می‌کنم.

به گزارش اقتصادنیوز، سیدحسین مرعشی، دبیرکل جدید حزب کارگزاران بی پرده و صریح حرف می‌زند، او ابایی ندارد از اینکه عملکرد اقتصادی دولت روحانی را نقد کند و حتی بگوید همتی در اداره اقتصادی کشور می‌توانست بهتر از روحانی عمل کند، او تغییر قیمت بنزین را از اشتباهات اقتصادی بزرگ دولت قبل می‌داند.

صحبت با او به دلار ۴۲۰۰ تومانی که رسید تاکید کرد «ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت و فساد و رفاه را با هم دارد» و البته این را هم تاکید کرد حذف این ارز برای مردمی که به نان شب محتاج هستند عواقب سنگینی خواهد داشت.

بخش‌های مهم اظهارات حسین مرعشی را بخوانید:

* به ارز ۴۲۰۰ تومانی از چند زاویه نگاه می‌شود؛ زمانی از زاویه مصرف کننده به قضیه نگاه می‌کنیم، شما می‌خواستید یک سبدی از کالاها، دارو و خدمات پزشکی در کشور گران نشود پس دلار ۴۲۰۰ تومانی تعیین کردید. زمانی از زاویه بودجه کشور به قضیه نگاه می‌کنید، می‌گویید چرا ارز را باید ۴۲۰۰ تومان دهم، بلکه می‌خواهم ارز را ۲۰ هزار تومان بفروشم تا بودجه ام را تامین کنم. شما از کدام زاویه به آن نگاه می‌کنید؟ اگر قرار است برای یک دوره گذار مثلا گوشت، مرغ، برنج، شکر، دارو، شیر و لبنیات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین نکنیم، قیمت این‌ها کجا می‌رود. زمان‌هایی است که می‌گویند در این رانت است؟ بله حتما رانت است، در این فساد است؟ بله حتما عده‌ای سواستفاده و فساد می‌کنند، ولی آیا وارد کردن شوک دیگری به خانوار‌ها و مصرف کننده شدنی است؟ دیدید که این دولت هم نکرد. اما در این ارز، رفاه هم است.

* شما باید با سیستم‌های نظارتی، با مدیریت درست و با برخورد قاطع قضایی با فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی برخورد کنید. شما نمی‌توانید بگویید من به نان، روغن نباتی، مرغ، تخم مرغ، دارو و گوشت اهمیتی نمی‌دهم و هرچه قیمتش شد، مهم نیست. ۹۰ درصد این ارز ۴۲۰۰ تومان در بازار رفته و کالای ارزانتر شده است و به سبد خانوار رفته است و در کنار آن ۱۰ درصد هم مفاسد گزارش شده است، باید با مفاسد برخورد کرد.

* یکی ممکن است بگوید من این را آزاد سازی می‌کنم و مابه تفاوت آن را به خانوار‌ها می‌دهم که این یک راه حل است، ولی دولت آقای رئیسی هم علی رغم اینکه گارد گرفت که من می‌خواهم ۴۲۰۰ تومان را حذف کنم، چرا این کار را نکرد؟ به مجلس فرستاد و مجلس حتی دو فوریت و یک فوریت هم رای نداد.

* ۱۷ سال است که اقتصاد کشور ایران در شرایط بحران است، مگر این اقتصاد از چیست؟ مگر جنس مردم از آهن است؟ مگر مردم حس ندارند؟ مگر مردم دارو نمی‌خواهند؟ مگر مردم خانه و اتومبیل نمی‌خواهند؟ مگر مردم نمی‌خواهند بچه هایشان ازدواج کنند؟ مگر جهیزیه و وسایل نمی‌خواهند؟

* آقایان فرمودند که ما مثل حضرت اباعبدالله وارد این انقلاب شدیم و مثل ایشان خارج می‌شویم، من به آقای امام جمارانی گفتم حضرت اباعبدالله ۹ یا ۱۰ صبح جنگ را شروع کردند و در ظهر تمام کردند و تکلیف یکسره شد. شما می‌خواهید دعوا کنید؟ دعوا! می‌خواهید مصالحه کنید؟ مصالحه! کشور را در بحران نمی‌شود اداره کرد. مدیریت کشور، رئیس جمهور محترم، شورای عالی امنیت ملی، وزیر خارجه، آقای رئیسی، ببینید کشور را در بحران نمی‌شود اداره کرد.

* آقای رئیسی و تیم مذاکره کننده باید حداکثر امتیازی که می‌توانند بگیرند را بگیرند و برجام را دوباره احیا کنند و اگر نمی‌توانند، چیز دیگری را جایگزین آن کنند. نمی‌شود کشور را در بحران اداره کرد. آقای رئیسی در برنامه تبلیغاتیشان گفتند با کمک همسایگان و با کمک شرق می‌شود ایران را اداره کرد، چین و روسیه را صدا بزنند، افغانستان، پاکستان، عراق و همسایگان را صدا بزنند و این ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز را بفروشند و پولش را در اقتصاد بیاورند و کسری بودجه را تامین کنند تا تورم نداشته باشیم.

* یک وقتی شما یک سال تورم ۴۰ درصدی را تجربه می‌کنید و این فقط برای یک سال است و بعد به سمت آرامش می‌روید، مگر می‌شود یک کشوری ۳سال به طور مرتب تورم بالای ۴۰ درصد داشته باشد، مگر می‌شود کشور رشد اقتصادی نداشته باشد؟

* یک کسی که سال قبل رفته و یک واحد۶۰ الی ۷۰ متری در تهران با ۲۰۰ میلیون تومان رهن کرده و امسال باید همان را با ۳۵۰ میلیون تومان رهن کند، او دیگر چه چیزی دارد که بدهد؟ یک کسی به من زنگ زد و گفت من پارسال می‌خواستم برای دخترم جهیزیه بخرم و عدد آن ۳۰ میلیون تومان بود و امسال ۱۰۰ میلیون تومان شده است، مگر در طول یک سال درآمد من چقدر اضافه شده است و من بازنشسته چقدر حقوق گرفته‌ام که بتوانم ۷۰ میلیون ما به تفاوت این چند قلم لوازم خانگی را بدهم؟ این واقعیت‌های سخت اقتصاد ایران است. اگر من سیاست گذار باشم در سطح بین المللی به هر تدبیری که شده با حداکثر منافعی که بتوانم برای ایران تامین کنم مصالحه می‌کنم و میلیارد‌ها دلار منابعی خارجی که در کشور‌های دیگر مردم پس انداز کرده‌اند.

* من آقای همتی را از آقای روحانی موفق‌تر ارزیابی می‌کردم. کما اینکه در بانک مرکزی ایشان می‌توانست در مقابل خواسته‌های غیر کارشناسی حتی نیرو‌های مسلح بایستد و گزارش‌های ایشان می‌توانست برای رهبری و جلب حمایت رهبری مؤثر باشد.

* همتی اگر امیرکبیر می‌شد که سر از حمام فین در می‌آورد، حالا رضا شاه می‌شد یک چیزی. (خنده) من در اداره اقتصاد ایران آقای همتی را از آقای روحانی موفق‌تر ارزیابی می‌کنم، البته همانطور که می‌دانید کاندید اصلی ما آقای جهانگیری بود که رد صلاحیت شد.

* داستان سرمایه اجتماعی و کارایی نظام یا کارآمدی نظام اقتصادی به اداری مثل داستان مرغ و تخم مرغ است و نمی‌توانید بگویید کدام یک اول است، شما نمی‌توانید بگویید مرغی بوده که تخم کرده است یا تخم مرغی بوده که مرغ شده است و هیچ وقت این مسئله قابل حل نیست. سرمایه اجتماعی حتما اگر وجود داشته باشد پشتوانه اصلاحات اقتصادی است.

* الان ما نمی‌توانیم بگوییم که اصلاحات اقتصادی و توسعه ایران را متوقف می‌کنیم، چون مردم عصبانی هستند، مردم عصبانی را نباید عصبانی‌تر کرد. اگر قرار شد شروع کنیم، یکی یکی کار‌ها را اصلاح می‌کنیم و این اصلاحات می‌تواند سرمایه اجتماعی را بازسازی کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسین مرعشی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان