تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۱۵ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجراهای ناتمام زنوزی مطلق و تراکتورسازی تبریز / بریز و بپاش‌های نجومی از کیسه ملت!

روز گذشته باشگاه تراکتور که چند سال پیش از سپاه به محمدرضا زنوزی مطلق واگذار شده بود، به مس سونگون ورزقان داده شد. اما زنوزی چگونه مالک تراکتورسازی تبریز شد و چرا این باشگاه را دوباره به دولت واگذار کرد؟ رویداد۲۴ در این گزارش فرآیند واگذاری تراکتورسازی و بازگرداندن آن را نشان داده است.

زنوزی مطلق تراکتورسازی تبریز

رویداد۲۴ تیم تراکتورسازی تبریز در حال حاضر در رده سیزدهم جدول لیگ برتر ایران قرار دارد؛ رتبه‌ای که در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و در همه این سال‌ها، تراکتوری‌ها، جزو مدعیان قهرمانی محسوب می‌شدند. افت تراکتور البته ابعاد سیاسی هم پیدا کرده و نمایندگان تبریز در مجلس نسبت به وضعیت این تیم هشدار می‌دهند. مثلا مسعود پزشکیان نوشته «تیم‌های معدنی مانند مس کرمان، مس رفسنجان و گل گهر سیرجان با اتکا به منابعی که به آن‌ها تزریق می‌شود، درحال رشد هستند اما نباید زنده‌کردن تیم‌های دیگر به بهای نابودی دیگر باشگاه‌های کشور مانند تراکتور و ماشین‌سازی تمام شود. بی‌عدالتی در ورزش حرفه‌ای کشور غیرقابل قبول است و اگر قرار است حاکمیت از برخی تیم‌های دولتی حمایت کند، این حمایت باید شامل تمام تیم‌ها باشد و اگر اصل بر خصوصی‌سازی است، باید تمام باشگاه‌های کشور خصوصی شوند.»

همچنین هفته گذشته جمعی از نمایندگان با امضای نامه‌ای خطاب به فاطمی امین وزیر صمت از او خواستار ایجاد شرایطی برای حمایت شرکت ملی مس از باشگاه تراکتور شده‌اند. در این نامه که توسط احمدعلیرضا بیگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تنظیم شده، آمده است: «با توجه به هزینه‌های فوق‌العاده‌ای که شرکت ملی مس ایران در قالب تحقق مسئولیت‌های اجتماعی شرکت موصوف برای تیم‌های مس رفسنجان، مس کرمان، مس شهر بابک انجام می‌دهد و با لحاظ نمودن محبوبیت این تیم نزد انبوه هواداران که پرطرفدارترین تیم آسیایی شناخته شده است، ما نمایندگان آذربایجان انتظار داریم پشتیبانی مشابه مادی در قالب قرارداد اسپانسری و متناسب با شان باشگاه تراکتور صورت پذیرد.»

وضعیت خصوصی سازی تراکتورسازی تبریز

چند سال قبل محمدرضا زنوزی مطلق مالک تیم تراکتورسازی تبریز شد و در مدت کوتاهی با خریدن بازیکنان متعدد، چهره‌ای مشهور در تبریز شد. سایت فراز درباره سابقه زنوزی چنین می‌نویسد: «زنوزی در گذشته فقط یک سوله‌دار معمولی در تبریز بوده که با نزدیک شدن به رییس دولت نهم و دهم، ثروت باور نکردنی را رقم زد. زنوزی که سال ۱۳۸۰ تنها یک سوله ۵۰۰ متری داشت در دهه ۹۰ با حمایت‌هایی که از او می‌شد توانست به یک ابر ثروتمند تبدیل بشود. او همان کسی بود که در مزایده پژوی احمدی نژاد را خریده بود.»

تیرماه سال ۱۳۹۱ محسنی‌اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضائیه خبر داد که محمدرضا زنوزی به خاطر مسایل مالی بازداشت شده است. اما ظاهرا او با پرداخت ۱۳۸۰ میلیارد تومان از بدهی‌های خود و تعویق بقیه بدهی‌ها آزاد شد. چند سال بعد هم خبر آمد که او بدهی کلانی به بانک تجارت دارد، با این حال روابط عمومی این بانک طی بیانیه‌ای اعلام کرد زنوزی هیچ گونه بدهی معوقه‌ای به بانک تجارت ندارد!

زنوزی با همین سابقه به تراکتورسازی آمد و حالا بعد از چند سال تیم را به امان خدا رها کرده است! همان زمان هم که ظاهرا برای باشگاه دل می‌سوزاند، به دنبال تعطیلی لیگ برتر به خاطر کرونا بود! با این حال نمایندگان تبریزی مجلس، در رفتاری عجیب، خواستار حمایت دولت از یک مجموعه خصوصی دیگر شدند! علیرضابیگی به صراحت در مجلس گفته بود زنوزی در شرایط سختی تراکتور را تحویل گرفت و تیم با مالکیت وی توانست قهرمان جام حذفی شود. این موضوع از دستاورد‌ها و کارکرد‌های با ارزش دوران مدیریتی زنوزی است، هرچند انتقاداتی به مدیریت تراکتور وارد است، اما موضوع اصلی این است که با توجه به شرایط فعلی کشورمان باشگاهداری بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

بعضی کاربران توییتر فارسی به خصوص به این رفتار‌ها انتقاد دارند. یکی از این کاربران نوشته «عده‌ای از نمایندگان قصد دارند تراکتورسازی را با چندین میلیون دلار بدهی به دولت قالب کنند. معنایش این است که خرج بریز و بپاش‌های زنوزی را مردم فقیر ایران باید پرداخت‌کنند. مافیا تیمی خریده، هزینه قمپوز‌ها را نداده و الان ملت ایران باید صورت حساب را بپردازد. تازه ورزش سه تیتر زده که این انتقال با «رضایت» زنوزی خواهد بود! نخیر رضایت نداشته باشد. کارخانه را در مناقصه می‌خرند، وام کلان صنعتی برایش می‌گیرند، کارگرهایش را اخراج می‌کنند و پول کشور را به تاتارستان یا ترکیه منتقل می‌کنند. خرده بدهی‌هایش را به لطف نماینده‌ها، ملت پرداخت می‌کند.»

البته همان اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد هم رخ داد و در حالی که میلیاردها تومان از کیسه ملت هزینه شده بود و در فرآیند مناقصه با کمترین قیمت باشگاه به زنوزی واگذار شده بود، حالا آن را به دولت واگذار کردند. خبرگزاری ایلنا ساعاتی پیش خبری منتشر کرد که در آن آمده جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت و چند نماینده مجلس و استاندار آذربایجان شرقی حضور داشتند که خروجی آن جلسه احتمالا بهترین خبری بود که زنوزی مطلق می‌توانست بشنود.

در آن خبر چنین آمده است: «در جلسه امروز نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، فاطمی امین وزیر صمت، سعد محمدی نماینده شرکت مس و سردار خرم استاندار آذربایجان شرقی حضور داشتند و در پایان صورتجلسه واگذاری امتیاز دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی تبریز به باشگاه مس سونگون ورزقان امضا شد. طبق این صورتجلسه، اختیارات کامل دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی تا روز پنجشنبه به مجتمع مس سونگون ورزقان واگذار خواهد شد و روال قانونی برای انتقال مالکیت این دو باشگاه به شرکت مس نیز طی ماه‌های آینده انجام خواهد شد.» نکته جالب آنکه خود زنوزی مطلق در این جلسه حضور نداشته و حتی نماینده‌ای هم از سوی در جلسه نبوده است؛ این یعنی تا این حد از تصمیمی که قرار بوده گرفته شود، مطمئن بوده است!


بیشتر بخوانید: بابک زنجانی‌های فوتبال چگونه ظهور کردند؟


به گزارش رویداد۲۴ محمدرضا زنوزی از خردادماه ۹۷ و پس از توافق با بنیاد تعاون سپاه پاسداران به‌عنوان مالک باشگاه تراکتور انتخاب شده بود و علاوه بر آن مالکیت ماشین‌سازی تبریز را برعهده گرفته بود. اینکه چگونه و با چه فرآیندی تیمی دولتی که سپاه مسئولیت آن را بر عهده داشته، از مواردی است که اگر رسانه‌های آزاد دستشان باز بود، تا سال‌ها می‌توانستند به عنوان سوژه خبری روی آن کار کنند. در فرآیندی غیرشفاف بالاخره زنوزی مطلق مالک باشگاه شد و عاقبت هم مشخص بود: این باشگاه با مشکلات مالی شدید مواجه شد. ورزش سه درباره وضعیت باشگاه در این دوران نوشته: «باشگاه تراتورسازی تبریز در پرداختی به بازیکنان هم دچار تاخیر و مشکل بود، در فصل جاری مسائل  جدی‌تری داشت و از سوی دیگر بخاطر بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی نتوانست آنطور که باید و شاید تیمش را تقویت کند تا این شرایط منتهی به نتایج ضعیف آنها شود.»

با آنکه مالک باشگاه از سپاه به بخش خصوصی واگذار شده بود، اما اینهم دلیلی نبود که از رانت همیشگی استفاده نکنند. آذری مدیرعامل وقت باشگاه سپاهان درباره اقداماتی که در این باشگاه انجام شده، خبر داده بود که برخی قراردادهای تراکتورسازی با چند بازیکن که مسئله سربازی داشتند، مصداق تخلف بارز بوده است.

بعضی منابع ورزشی می‌گویند گردش اقتصادی لیگ برتر فوتبال ایران، بیش از ۵۰ میلیون دلار است. این رقم بالایی برای یک لیگ فوتبال محسوب نمی‌شود، اما نمی‌توان از رقم بالای آن چشم پوشید. با این حال ساختار فوتبال ایران شفاف و حرفه‌ای نیست. مثلا هیچ رقمی از پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال، در اختیار تیم‌های لیگ برتری قرار نمی‌گیرد. تعرفه آگهی در مسابقات ورزشی مهم بیش از ثانیه‌ای صد میلیون تومان است و قیمت آگهی زیرنویس هم رقمی معادل همین عدد را دارد. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، تیم‌های پرسپولیس و استقلال، که از ارگان‌های حاکمیتی، سرمایه جذب می‌کنند، نیز برای نهاد‌های دیگر حاکمیتی (صدا و سیما) ارزش‌آفرین هستند. اما تیم‌هایی که جز در شهر خود هواداری ندارند و شبکه‌های سراسری تمایلی برای پخش زنده مسابقات آن‌ها ندارد، با کدام توجیه اقتصادی و سیاسی و ورزشی، از ارقام نجومی برای قرارداد بستن با ستاره‌های فوتبال بهره می‌برند؟

یکی از مهمترین تیم‌هایی که در دو دهه گذشته از منابع شرکت‌های دولتی برای خرید فوتبالیست بهره برده است، تیم سپاهان اصفهان است که چند بار نیز به خاطر اسپانسر‌های مختلف، نام آن تغییر کرده است، از سیمان سپاهان اصفهان گرفته تا فولاد مبارکه سپاهان! پیش از این رویداد۲۴ گزارشی درباره حضور برادران ریخته گران در این تیم سپاهانی منتشر کرده بود، اما مسئله این است که این تیم ورزشی، در دوره‌های مختلف، محلی برای هزینه‌های نجومی بوده است به طوری که در بیشتر سال‌ها، بیشترین هزینه برای استخدام فوتبالیست‌های درجه یک در این تیم انجام می‌شد. الگوی تیم سپاهان که ناشی از قهرمانی‌های متعدد آن بود به مرور به تیم‌های دیگر هم سرایت کرد. جالب اینجا بود که بعضی شهر‌های کم‌جمعیت، مثل جم، سرچشمه و... نیز در این فرایند صاحب تیم‌های فوتبال شدند. بعضی شهر‌ها مثل قم، قزوین و همدان هم امتیاز چند تیم قدیمی را خریدند و بعد از چند سال و تغییر مدیران، آن‌ها را منحل کردند. خواسته تیم‌های رانتی به طور خلاصه این بود. دولت در شهری که سابقه ورزشی چندانی ندارد، سرمایه‌گذاری کند و یک تیم را به قهرمانی‌های پشت سر هم برساند!

حالا حساسیت نمایندگان تبریز روی تیم‌های استان کرمان است. البته قسمتی از حرف آن‌ها درست است که درآمد مس کشور نباید در دو تیم خاص هزینه شود. اما خواسته آن‌ها برای انتقال این هزینه‌ها به تبریز، درخواستی منطقی به نظر نمی‌رسد. جالب اینجاست که ورزش‌هایی که در رسانه‌ها مطرح نیستند، اما قهرمانان ملی و عناوین جهانی دارند مثل کشتی و والیبال یا ورزش‌های عمومی و پایه مثل ژیمناستیک و شنا و دو و میدانی و ورزش مدارس و دانشگاه‌ها زیاد مورد توجه این نمایندگان نیست. به نظر می‌رسد هدف اصلی، دیده شدن در رسانه‌هاست و توسعه عمومی ورزش، اهمیتی برای سیاستمداران ندارد.

در ایران همه چیز خصوصی شده است؛ از واردات واکسن گرفته تا بهداشت و درمان کشور و حتی نفت و پتروشیمی. حتی مدارس و دانشگاه و سیستم آموزشی کشور را هم به بخش خصوصی داده‌اند تا نادرترین اتفاق در دنیای لیبرالیسم رخ دهد؛ چه آنکه هیچ کجای دنیا سیستم تامین اجتماعی و آموزش عمومی را تا این حد خصوصی نمی‌کند، اما در ایران همه چیز را خصوصی کرده‌اند، با این حال آنجا که باید این کار انجام شود، نمی‌شود و تیم‌های فوتبال یکی پس از دیگری دولتی می‌شوند! این یعنی یک کارگر یا کارمند در یک سیستم دولتی نهایتا چهار تا ده میلیون تومان حقوق می‌گیرد، اما بازیکن فوتبال لیگ برتر که او هم حقوق‌بگیر دولت محسوب می‌شود، در بدبینانه‌ترین حالت بین صد تا چهارصد میلیون حقوق ماهانه دریافت می‌کند؛ آنهم از کیسه بیت المال!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۳
رف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
6
34
انصاف داشته باش تیم های پیروزی و استقلال ،۴۰ساله دارن مستقیم از دولت می خورن،سپاهان و سایر تیم ها،مس سونگون با هزاران تن مس که متعلق به آذربایجان است و یک ریالش جیب مردم نمی رود،اگه یه کم به خاطر مردم آذربایجان،به تیم
محبوب آذربایجان بره چی میشه؟؟؟ چراسوگلی ها رو نمی گید که هزاران میلیارد سالانه از بودجه می خورن.
پاسخ ها
خخخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
فکر کنم تو همونی باشی که صدبار پیامک طرفداری تراختور رو به نود فرستاده بودی بعد انتظار داشتی تیمت بشه پرطرفدارترین تیم ایران و از این شاکی بودی که چرا وقتی تو صدبار پیامک دادی چرا تراکتور اول نشده درحالی که فقط یک پیامک از هر خط محاسبه میشد، فکر کردی مردم مثل تو مغز خ. خوردن میای پنجاه تا کامنت مینویسی و با پاک کردن سابقه نتت به کامنتای خودت رای مثبت میدی که مثلا مردم فکرکنن چقدر شماها زیادین خخخخخ باشه تو خوبی ولی رحمت به خودت بیاد انقدر خودتو خسته نکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
6
39
معادن مس سونگون ثروت ملی ملت آذربایجان است که سالهاست از طرف استان کرمان غارت می شوند وریالی عاید آذربایجان نمی شود از ثروت این معادن تیم های استان کرمان هم بهره مند می شوند چرا تیم های آذربایجانی از این ثروت ملت آذربایجان بهره مند نشوند.
فغغوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
4
38
سلام چرا این همه ریخت وپاش استقلال وپرسپولیس را نمی گویید چندین ساله رانت دارنند و این همه بدهی دلاری دارنند وخرج روی دست ملت می گذارنند حالا تیمهای شهرستانی بدنند تهرانی خوبند ای درغگو ها ورانت خوارها
محبوب تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
2
11
بعد از انقلاب تمام کارخانجات خصوص مصادره شد که اکثر انها هم وابسته به رزیم سابق نبودند مانند کارخانجات ایران خودرو و شرکت مینو و حوله برقع لامع تبریز و شرکت تولی پرس و و صد ها کارخانه دیگر با مصادره اینها چون حرج به سرمایه کشور زده شد صاحبات این کارخانجات با کوشش و تلاش شبانه روزی این سرمایه ها را جمع کرده بودند نه رنتاخوار بودند و نه دزد با استقرار حکومت اسلامی سرمایه دارن نوپایی پا به عرصه گذاشتند که امکان نداشت با حمایت و زد و بندهای سیاسی به این سرمایه کلان دست پیدا کنند نمونه بارز ان در تبریز زنوزی مطلق و یونس ژآئله صاحب شیرین عسل تبریز که قبل از انقلاب هیچگاره بودند ولی متاسفانه کسی هم نیست به اوضاع سر و سامان دهد رویداد 24 امیوارم مانن نوشته های قبلیم گرفتار سانسور نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
دمت گرم گل گفتی واقعا متاسفانه مثل شما هموطن فهمیده ای که موضوعات رو انقدر دقیق و درست تحلیل کنند کم هست،کاش بقیه مردم کشور هم دست از قومگرایی بردارند و به عدالت و مبارزه با فساد نگاهی ملی داشته باشند نه منطقه ای
ناشناس
|
Poland
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
6
27
خفه شو اشغال؛چرا در مورد تیمهای فارسی حکومتی؛سوگلی که از بودجه عمومی ارتزاق میکنن اس اس و پیروزی تهران زر نمیزنی،رویداد نیمروزی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
4
26
چرا از پیروزی و استقلال نمیگی که از اول از جیب مردم و بیت المال میخورن حالا چی شده کاسه داغتر از آش شدی .خفه بابا خفه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
3
22
وقتی برای پیروزی و استقلال از بیت‌المال هزینه می شود ، بریز و بپاش نیست ، سال‌ها از سرمایه مردم آذربایجان هزینه تیم های کرمانی می شود کسی اعتراضی نمی کند و خیلی چیزهای......دیگر ، حالا که نوبت ما رسید همه شدند حافظ بیت‌المال، نه به نژادپرستی
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
4
25
این سایت همیشه ضد ملت تورک اذربایجان قلم میزنند چشم دیدن تراختور ما را ندارند.چرا در مورد تیمهای پیروزی و استقلال چیزی نمینویسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
3
21
استقلال و پرسپولیس از اولین روز تاسیسشون فقط پول بیت المال براشون هزینه شده , سپاهانم که مشخصه
چی شد حالا که رسید به ما شد پول ملت ?
ضمنا کل بدهی زنوزی یک میلیون دلاره (فورچونه و حمزاوی)
بدهی های بقیه بازیکنارو داده
مشکل اینجاست که دیگه نمیخاد خرج کنه
پاسخ ها
عجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
پول زنوزی یا بازیکنای سربازی که به سوراختور دادن حق بیت المال نبوده!!! زنوزی و زنجانی و‌... از کجا آوردن که در بیست سال اخیر مولتی میلیاردر شدن،سفره انقلاب اینها رو میلیاردر کرده،در ضمن پرسپولیس و استقلال بیشتر ازینکه براشون هزینه بشه داره از طریق بالا کشیدن حق تبلیغاتشون که هر سال بیشتر از هزار میلیارد تومنه از جیبشون دزدیده میشه،دقیقا بخاطر همین حق پخش بوده که این باشگاهها رو به خود مردم واگذار نمیکنن و سهامی عامشون نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
3
10
زنوزی برای تجارت اومده بود تیمداری بلد نبود که همه ستاره های تیم فروخت گذاشت جیبش بی‌عرضه
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
3
19
شایدم تایید نکنی ولی حرفامو بزنم یعنی مقاله ایی که تااین حد عقده گشایی کینه نسبت به سایر تیم ها بخصوص تیمای آذربایجان کلا سوزش خیلی زیاااد ندیده بودم سرخابی مفعت داره !!!! از هر جایی به هر طریقی دارن جیب مردم ایرانو میزنن واریز میکنن به حساب این دو تیم بیت المال خور حالا نماینده ما نمیتونه ادعا کنه از ثروت خود منطقه یه مبلغشو صرف تیمایه خود استان بکنه دشمنی تا چه حدددد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
3
6
استقلال و پیروزی برای کشور منفعت داره هان ؟؟ استقلال و پیروزی را چی به اینجا رسونده ؟ معلومه با پول بیت المال بهترین بازیکنان را جمع کردن و با رانت و ساخت وپاخت دو تا قهرمانی آوردن .حالا بخاطر اون دوتا قهرمانی دوسه تا هم طرفدارپیدا کردن.جونه دل تراکتور مثل بقیه تیمها نیس که فقط در شهرشان طرفدار داشته باشه .در تمام شهرهای کشورمون طرفدار داره و حتی در کشورهای دیگه که استقلال و پیروزی ندارن.تا حالا تک خوری کردید حالا که تیم های دیگه هم بیدارشدن واز منابع دولتی بودجه میخوان.
Vahid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
6
واقعا متاسفم برای قوه قضاییه کشور
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
4
7
میگم هزینه های تیلیاردی دو تیم استقلال و پیروزی رو هم بابات میده نویسنده محترم ؟؟؟؟؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
1
6
الان نزدیک چهل سال است که معادن آذربایجان به سمی کرمان سرازیر است وشرکت ملی مس نه تنها برای آذربایجان وورزش آن کاری نکرده است حتی درقبال تخریب جنگل‌های ارسباران که گنجینه زیست محیطی این دیاراست کاملا بی تفاوت بوده است وبااستخراج غیراصولی اسباب ویرانی بسیاری از روستاها وآواره ودرباره ساکنان آنها رافراهم کرده است .وحالاکه یک خواسته برحق کنم.البته مردم آذربایجان است طرح شده خیلی ها برطبق عدالت خواهی می کوبند.خوب است این آقایان عدالت رایک تعریف کامل وجامع ازش ارائه دهند.یاازثظراینهاعدالت یعنی این که یکی از دردسرآفرین خوابش نبردوآن یکی ازدردگرسنگی؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
3
5
وقتی مقاله راتا نصف خواندم فهمیدم که نویسنده چه منظوری از این مقاله دارد ۱.وانمود می‌کند که بفکر جیب مردم آذربایجان است ۲.میخواهد بچه آذربایجان را در آذربایجان خوارکند ۳ .ازواگذاری تراکتور به مس ناراحت است.ضمنا تراکتور نه تنهادرایران بلکه در کل دنیا طرفدار دارد .تراکتور وآذربایجان همیشه خاری برچشم دشمنان خواهدبود یاشاسین آذربایجان و یاشاسین ترختور.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
2
5
کم حاشیه درست کن، انگار سایر تیمها همه خصوصی هستند و خودشون درامد زایی می کنن و دولت از بیت المال براشون خرج نمی کنه، چقدر عقده ای هستی لطفا کمی قبل از نگارش مطالب فکر کن. آیا سایر تیمها در ایران خودشان هزینه هایشان رو پرداخت می کنن. همین الان برای گرفتن مجوز حرفه ای چگونه و از چه راهی بدهی های دو تیم محبوب وزارت ورزش که فقط فکر این دو تیم است پرداخت خواهد شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
3
5
باسلام قرارشده تراکتوربره زیرمجموعه مس سونگون ورزقان که مال خوداذربایجان هست.حالا این شده حیف ومیل بیت المال وچرا ازتیم های پایتخت استقلال وپیروزی چیزی نمیگید صدهابرابربیشترازاینها خرج این دوتیم می شود ولی این حیف ومیل نیست معلومه نویسنده مقاله بااهداف خاص این حرف ها را به تحریر دراورده است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
3
4
ورزش سه اینکه خیلی دلت میخواد تیم های آذربایجانی نابود شود اما احمق تر از آنی هستی که فکر میکردیم چرا که زیبایی فوتبال در رشد تیم های پر هوادار همچون تیراختور میباشد اینکه شبکه های تلویزیونی رغبت به پخش زنده اینها ندارن چرا که مدیر اون شبکه ها افراد نژاد پرست مثل شما هستند که تنها فقط به دو تیم حکومتی خرج می‌کنند غافل از اینکه همه جای ایران عزیز سرای من است یادت باشه گذشت اون زمان هایی که فقط استقلال و پرسپولیس برای همه نسخه می پیچیدید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
2
1
افکار ضد ترکی و فاشیسم اریایی رژیم کودتایی انگلیسی پهلوی خائن از سرتا پای نویسنده مقاله میریزد ! ریخت و پاش اس و پس را نمیبیند !؟ ایا زنوزی بد کاری کرده که میلیاردها پول شخصی خودشو هزینه ورزش کشورش کرده؟! چرا کنار کشید؟ زیرا به نتیجه رسید که در این کشوری پارسیان نژاد پرست نمیگذارند ورزش مسیر درستش را برود و با ترفند داوری و کمیته افتضاحی که همگی تحت فرمان فاشیزم اریایی هستند ، اس و پس و بعد سهاهان را قهرمان میکنند ! اگر بایرن هم در لیگ ایران (بخوانید خیمه شب بازی پارسیان ) وارد شود باید به اس و پس ببازد!! قلیچ خانی که از خودتان بود ، در هردو تیم ساواک (اس و پس) بازی کرده و کاپیتان هم بود ؛ او گفت که داور را در رختکن تعیین میکردیم ! و گفت ؛ اگر تا دقایق ۸۰ بردیم که هیچ وگرنه نوبت داور بود که پنالتی بگیرد! همین روش شاهی الان هم ادامه دارد ! همان پنالتی در بازی هفته گذشته پیروزی با تراکتور تکرار شد!! و بلافاصله مزدوران دیگری که از اعضای همین مافیای کودتای انگلیسی هستند ؛ بعنوان کذایی کارشناس داوری مصاحبه میکنند و میگویند داوری خالی از اشکال بود!! خود گویی و خود خندی ! حقا که هنرمندی ...
پاسخ ها
خخخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
زنوزی از جیب خودش گذاشته اما قبلش از جیب هشتاد میلیون ملت ایران چپاول کرده،هزاران هزار سرمایه دار شریف اموالشون در جریان انقلاب توقیف شد و رانتخواران و کاسبان تحریمی مثل زنوزی و زنجانی و.... میلیاردر شدن.
خاندان پهلوی هم دست کم از طرف مادر چندین نسل ترک تبار بودن و فقط پدرانشون اهل آلاشت سوادکوه بودن که باز خیلی ربطی به پارسیان که در اصل در جنوب و جنوب غرب کشور هستن پیدا نمیکنه اما به فرض اصلا پدرانشون رو ما پارسی بدونیم و اصالت پدرانشون رو پارسی بدونیم پس نقش مادر رضاشاه که اهل آذربایجان بود و یا مادر شاه که بازهم اهل آذربایجان بود و باز همسر شاه و ملکه ایران که تبریزی هستن و همسر ولیعهد پهلوی که آذربایجانی هستن و اهل زنجان چی میشه!!! یعنی هیچ نقشی نداشتن و براحتی در حق مادرانشون و داییهاشون و اقوام درجه یک خودشون ظلم کردن!! پس چطور دوباره بهشون دختر دادین، اگر مشکلی با مردم آذربایجان داشتن چندین نسل مادرانی آذربایجانی نداشتن پس لطفا کمتر شعر بگو،قبلش هم که صدو چند سال قاجار دست خودتون بوده و الانم که نتیجه چهل ساله حکومت شماها رو داریم میبینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
3
3
چراتیم های استقلال وپیروزی از بیت المال
استفاده میکنند.ومیلیارها تومان ازپول این
مردم بدبخت استفاده می کنن اون ریخت وپاش محسوب نمیشه تیم های دیگر از ثروت آذربایجان سود می برن ریخت وپاش
محسوب نمیشه ولی وقتی به تیم تراختور که می رسن ریخت وپاش است.
محمد شمسی
|
Germany
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
3
3
خفه شو دروغگوی کثیف پیروزی و استقلال چه خیری واسه کشور داره کلا همه بازیکنان بالای بیست میلیاردی خریده کلی بدهی و بریز بپاش آخر سال هم بدون کسب مقام تو سطح آسیا دست از پا درازتر برگشته اند و کلا بدهی هاشون یک شبه توسط وزارت ورزش از جیب بیت المال صاف شده چرا در باره این دوتا تیم دولتی سوگلی که جز خرج هیچ چیزی بنع کشور نداره ضمنا عرض کنم خدمتتون پرهوادارترین تیم طبق نظر سنجی فدراسیون اسیا فعلا تراکتوره با اختلاف ۲۵ درصدی با تیم دوم هرچند امثال شما مثل عادل فردوسی پور خواستند این واقعیت رو سانسور کنند ولی نتونستن حالا بهتره کاسه داغتر از آش نشی یه کارخانه بومی میخواد به فوتبال استانش کمک کنه تورا سنه نه تو برو در مورد سوگلی پایتخت گزارش تهیه کن مشکل تراکتور به خودمون مربوطه عوضی
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
3
3
با سلام تا زمانی که مردم اذربایجان تو خواب باشند اینا این چرندیاتو خواهند نوشت ازماست که برماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
3
0
پروردگارا ملت تورک چقدر دشمنان کودنی دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
1
2
هرچ کنن حق دارن دوستمان راست میگن ازماست که برماست
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
2
1
سلام دوستان
اونا یی که انتقاد دارن لطفا ببینند کدوم تیم از بودجه مردم فقیر استفاده نمی کنه و چرا باید تراکتور و پدیده و نساجی باید خصوصی بشن؟
چرا ۴۰ سال بدهی های استقلال پرسپولیس از جیب ملت پرداخت میشه؟
چرا تیم های صنعتی استان های دیگر از پول مردم فقیر ایران استفاده نکنند ولی ماشین سازی و تراکتورسازی تبریز نباید از بودجه وزارت صنعت استفاده کنند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
2
3
پیروزی واستقلال توشهرستان هاحتی یه دونه هم طرفدارندارن دوست عزیزگذشت اون روزها
تراختور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
2
1
البته اگه مثل همیشه انگ تجزیه طلبی بهمون نزنید حق و حقوق خودمون رو از این ثروتی که بیش از ۴۰ ساله به غارت رفته رو خواستیم شما رو سنه نه
عسگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
2
1
سالهاست زیرچتروزارت ورزش بیت آلمالی را میلیاردی به جیب دو تیم سوگلی پایتخت می‌ریزند حیف و میل نیست،حالا که قراره از منابع وثروت خود آذربایجان به تیم تراکتور کمک شود جیغ ودادشان بلندشده از رسانه ها ونمایندگان وبوقهای خارج نشین شده اند دشمن آذربایجان .خدایا تورا شکر که دشمنان آذربایجان را از احمق‌ها ونژادپرستان قراردادی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان