تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

۴ نکته در مورد حذف سرخابی‌ها از آسیا

سرانجام گمانه‌زنی‌ها به حقیقت پیوست و با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، پرسپولیس و استقلال رسما از مسابقات فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند.

حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا

رویداد۲۴ سرانجام گمانه‌زنی‌ها به حقیقت پیوست و با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، پرسپولیس و استقلال رسما از مسابقات فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند. حتی گل‌گهر سیرجان هم موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای نشد تا سپاهان و فولاد تنها نمایندگان ایران در این مسابقات باشند. این البته خبر غیرمنتظره‌ای نبود، اما به هر حال طعم گس خاص خودش را داد و انتشار آن، کام هواداران 2 تیم را تلخ کرد.

مرگ یک بار، شیون یک بار
بعد از اعلام رسمی این خبر، شاهد 2 نوع واکنش متفاوت و شاخص از سوی هواداران 2 تیم بودیم. عکس‌العمل یک گروه، ناراحتی شدید و تلاش برای مقصریابی بود، گروهی دیگر اما ابراز خوشحالی کردند و امیدوار بودند با اتفاقی که رخ داده، لااقل یک‌بار برای همیشه رسیدگی جدی به مشکلات اساسی 2 باشگاه صورت بگیرد. واقعا تا کی می‌شد با سندسازی و جعل آمار و ارقام، پرسپولیس و استقلال را «سودده» جا زد و با استرس شدید و نگرانی تا دقیقه 90، به زحمت مجوز حضور آنها در لیگ قهرمانان آسیا را گرفت؟ می‌گویند «مرگ یک بار، شیون هم یک‌بار»؛ آیا شیون عصر آدینه، آغازی بر اصلاحات اساسی در 2 باشگاه خواهد بود؟ امیدواریم همین اتفاق رخ بدهد، نه آنکه غیبت سرخابی‌ها در آسیا تبدیل به اتفاقی عادی برای مدیران فوتبال و ورزش ایران شود.

با مدیران کم‌کار چه می‌کنید؟
اگرچه حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا بیشتر محصول اشکالات ساختاری مثل مالکیت مشترک و دولتی 2 باشگاه بود، اما کم‌کاری و اشتباهات تعدادی از مدیران آنها نباید زیر سایه این مسئله نادیده گرفته شود. گفته می‌شود یکی از اشکالات فاحش که منجر به عدم‌صدور مجوز حرفه‌ای برای پرسپولیس شد، پرداخت دیرهنگام طلب گابریل کالدرون بود. پرسش اینجاست که این طلب غیرضروری و زیانبار را کدام مدیر در پرسپولیس به ارث گذاشت و کدام مدیران در تسویه به‌هنگام آن کوتاهی کردند؟ بله؛ ساختارها ایراد دارد، اما نباید از سهم این آقایان هم غافل شد.

واکنش فنی سرخابی‌ها چیست؟
اتفاقی که رخ داده اما وضعیت پرسپولیس و استقلال در ادامه فصل را هم به چالش خواهد کشید. تردیدی نیست که بازیکنان و مربیان 2 تیم بسیار مشتاق بودند که در لیگ قهرمانان آسیا هم حاضر باشند. حالا که چنین فرصتی از آنها دریغ شده، ممکن است سرخابی‌ها دچار ضربه روحی شوند و انگیزه لازم برای ادامه رقابت در لیگ را هم از دست بدهند. این مسئله می‌تواند به سود رقیبی مثل سپاهان باشد. این سکه اما یک روی دیگر هم دارد؛ اینکه پرسپولیس و استقلال با معافیت از جنگیدن در جبهه آسیا، از این به بعد همه انرژی و تمرکزشان را روی لیگ بگذارند و بکوشند تا فاتح مسابقات این فصل شوند. در این صورت کار برای سپاهان سخت خواهد شد؛ تیمی که همزمان باید در لیگ قهرمانان آسیا هم بجنگد.


بیشتر بخوانید: جدول لیگ قهرمانان آسیا بعد از حذف استقلال و پرسپولیس


تأثیر روی پنجره زمستانی
حذف از آسیا اما معادلات نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس و استقلال را هم دستخوش تغییر خواهد کرد. به هر حال هر دو تیم امیدواری زیادی داشتند که در پنجره زمستانی با جذب مهره‌های خوب تقویت شوند، اما حالا انگیزه بازیکنان جدید برای پیوستن به جمع سرخابی‌ها کاهش خواهد یافت. به هر حال حضور در آسیا امتیازی بود که باعث می‌شد بازیکنان داخلی یا خارجی راحت‌تر جذب شوند. این امتیاز هم‌اکنون از بین رفته و شاید این مسئله روی تحرکات زمستانی سرخابی‌ها هم اثر بگذارد.

نامه تمام!
AFC نامه نهایی مربوط به حذف پرسپولیس و استقلال را ارسال کرد تا سرخابی‌ها رسما از لیگ قهرمانان حذف شوند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بالاخره حکم نهایی را درخصوص 3باشگاه ایرانی اعلام کرد و این باشگاه‌ها رسما از حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل2022 محروم شدند. 3باشگاه پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر پیش‌‌تر با تذکرات شدید AFC روبه‌رو شده و مهلت کوتاهی برای رفع نواقص پرونده حرفه‌‌ای خود دریافت کرده بودند. تا اینکه روز گذشته بالاخره AFC در بیانیه‌ای با اعلام حذف این دو باشگاه توضیح داد: «کمیته مستقل کنترل تصمیم گرفت که مجوز تیم‌های پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر سیرجان را براساس بندهای 14.4و 14.5مقررات حرفه‌ای رقابت‌ها لغو کند...»

این کمیته اعلام کرده که هیچ‌کدام از این 3باشگاه معیارهای الزامی حضور در این رقابت‌ها را فراهم نکردند؛ معیارهایی که در بندهای 3.1 و 3.2A مقررات حرفه‌‌ای این کنفدراسیون آمده و براساس این مسئله مجوز حضور در رقابت‌های سال2022 لیگ قهرمانان آسیا به آنها داده نشده است.» بخشی از مشکلات باشگاه‌های ایرانی مربوط به بدهی آنها به بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی است که می‌توان امیدوار بود تا لیگ قهرمانان سال آینده حل شود.

اما مشکلات زیرساختی و به‌خصوص مسائل مربوط به مالکیت 2تیم، بعید است به این زودی‌ها قابل حل باشد. بنابراین شاید محرومیت سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان در سال‌های آینده هم تکرار شود. نکته مهم‌‌تر اینکه AFC در بیانیه‌اش متذکر شده پرونده این باشگاه‌ها برای بررسی بیشتر و اعمال محرومیت‌ها به کمیته انضباطی و اخلاق هم ارجاع شده و به این ترتیب ممکن است در آینده نزدیک شاهد جرایم و محرومیت‌های بیشتری برای 2تیم بزرگ ایرانی باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان