تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

وزیر آموزش و پرورش: از تعطیلی مدارس خودداری شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده ایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند.

محدودیت های کروناییرویداد۲۴ یوسف نوری در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش اظهار کرد: آموزش و پرورش در دوران کرونا از لحاظ جامعه شناختی، فرهنگی، اجتماعی و… دچار آسیب‌های زیادی شده است.

وی تصریح کرد: هر چند کرونا آموزش و پرورش را دچار مشکل کرد ولی فرصت‌های خوبی برای برون رفت از آموزش سنتی و استفاده از روش‌های آموزش مدرن در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ساماندهی فضای مجازی در حوزه یادگیری دانش آموزان باید برنامه ریزی متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: استفاده از روش‌های آموزشی مدارس خاص یکی از راه‌های مؤثر ارائه آموزش به دانش آموزان است در این مدارس معلمان در دوران کرونا از موقعیت‌های یادگیری مختلف از جمله فضای آزاد و برخی اوقات از مساجد و برنامه بوم برای ارائه آموزش به دانش آموزان استفاده کردند، این روش یک نوع مهارت استفاده از موقعیت‌های مختلف برای آموزش و یادگیری دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که مدارس همواره باید آماده ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان باشند، تأکید کرد: از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده ایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند.

نوری با اشاره به این که برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه باید چاره اندیشی کنیم، خاطرنشان کرد: با یک برنامه ریزی هوشمندانه می‌توانیم دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند و از آموزش بازمانده اند به چرخه آموزش بازگردانیم تا بتوانند از خدمات آموزشی بهره مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آمار آموزش و پرورش یکی از مواردی است که دارای ایراد است، یک بار برای همیشه باید این نقص برطرف شود، البته قبلاً توانایی ارائه آمار و اطلاعات دقیق‌تر و بروزتری از وضعیت آموزش و پرورش داشتیم که الان دچار مشکل شده و در صدد هستیم این مشکل را بر طرف کنیم.

وی افزود: باید رصدهای لازم درباره آسیب‌های اجتماعی و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و نتایج آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

نوری ادامه داد: با توجه به این که اکثر مردم و معلمان واکسیناسیون شده اند، مدارس با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی باید باز باشند و معلمان در مدارس حضور داشته باشند تا چرخه آموزش و پرورش دچار مشکل نشود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شایسته است که آمادگی لازم را برای مواجهه فعال و پویا با موضوعات مختلف آموزش و پرورش داشته باشیم تا با آگاهی کاملی نسبت به موضوعات مختلف اقدام کنیم.


بیشتر بخوانید: وزارت علوم: آموزش دانشگاه‌ها از بهمن حضوری می‌شود


نوری گفت: محتواهای بسیاری درباره آموزش و پرورش دانش آموزان در فضای مجازی تهیه و تولید شده است، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاونت‌های آموزش و پرورش باید یک ممیزی و تنظیم گری مناسب بر روی این محتواها اعمال نمایند.

وی بیان کرد: تعدادی از مدارس خوب در کشور داریم که باید یک کانال ارتباطی و تعاملی مؤثر و سازنده بین این مدارس و سایر مدارس کشور برقرار نموده و آنها را به هم پیوند بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای سامانه شاد، گفت: سامانه شاد نباید به یک سامانه اختصاصی تبدیل شود بلکه باید در کنار آن از سامانه‌های اثربخش و کارآمدتری هم استفاده گردد.

نوری با اشاره به این که چرخه آموزش و پرورش دانش آموزان نباید در هیچ شرایطی تعطیل شود، تأکید کرد: آسیب‌های تعطیلی مدارس، در سال‌های بعد، جامعه را دچار بحران و مشکل خواهد کرد، مدرسه دروازه ورود دانش آموزان به اجتماع برای پذیرش مسئولیت‌های آن هستند لذا تعطیلی مدارس آسیب‌های جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل می‌کند.

وی در ادامه افزود: معلم اصلی ترین فرد در نظام تعلیم و تربیت کشور است که باید شأن و جایگاه او حفظ شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: نباید در مدارس خلاقیت و نوآوری از معلمان گرفته شود بلکه باید فضایی ایجاد شود تا معلمان بتوانند اثربخشی و کارآمدی خود را در جریان آموزش و پرورش دانش آموزان بروز دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان