تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

چرا پیک اومیکرون در ایران با تاخیر آغاز خواهد شد؟

در حالی مورد اومیکرون در کشور در حال افزایش بوده و مرگ‌هایی هم در اثر این ویروس ثبت شده است که به گفته برخی از کارشناسان هنوز در خواب زمستانی کنترل اپیدمی به‌سر می‌بریم.

چرا پیک اومیکرون در ایران با تاخیر آغاز خواهد شد؟

رویداد۲۴ از زمان ورود اومیکرون آخرین واریانت کرونا به ایران چندین هفته می‌گذرد با این حال به گفته محمد هاشمی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت تا امروز هزار و ۳۰۷ نفر به این ویروس مبتلا و پنج نفر در شهر‌های تبریز، شهرکرد و یزد جان خود را از داده‌اند.

به گفته مسعود یونسیان، رئیس کمیته کشوری اپیدمی و پژوهش کووید ۱۹، شیوع اومیکرون در کشور به ۴۰ درصد موارد آزمایش شده رسیده است و به گفته وی افزایش این موارد سیگنال ورود به پیک ششم بیماری است، مسأله‌ای که مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا نیز آن را تأیید کرده و به خبرگزاری میزان گفته است موج جدید بیماری آغاز شده و در هفته‌های آینده این بیماری پیک می‌زند.

به گزارش جامعه ۲۴، از سوی دیگر همزمان با مشاهده اومیکرون گفته می‌شد که این بیماری مرگ و میر کمتری نسبت به سایر واریانت‌های این ویروس دارد با این حال سرایت پذیری سریع و زیاد آن موجب افزایش ابتلا در نتیجه افزایش بستری و در ادامه مرگ و میر خواهد شد.

این موضوع موجب شد تا بسیاری از کارشناسان مبارزه با بیماری کرونا نسبت به شروع پیک جدید بیماری کرونا ابراز نگرانی کرده و خواهان بازگشت محدودیت‌ها مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین کنترل شدید مرز‌ها شوند، امری که به نظر آن‌ها در زمان مقتضی انجام نشد و این کار موجب می‌شود تا مبارزه با این بیماری در آینده سخت‌تر باشد.

کوه یخ اومیکرون

حمید سوری، اپیدمیولوژیست در گفتگو با جامعه ۲۴، با بیان اینکه اومیکرون از قدرت انتشار بالایی برخوردار است، گفت: اومیکرون به محض اینکه وارد جامعه‌ای شود به سرعت گسترش پیدا می‌کند. تصویری هم که ما الان از اومیکرون داریم، تنها بخشی از آن چیزی است که وجود دارد، در واقع اومیکرون مانند کوه یخی است که بخش عمده آن در آب قرار دارد و تنها نوک قله آن را می‌بینیم.


 بیشتر بخوانید: عضو کمیسیون بهداشت: ساده انگاری درباره امیکرون زمین‌گیرمان می‌کند


مدیریت کرونایی که انجام نشد

وی افزود: اگرچه هنوز دلتا واریانت است، اما اومیکرون به سرعت در حال گسترش است، کاری باید انجام می‌شد و آن هم به مدیریت اپیدمی باز می‌گردد مانند کنترل مرزها. بیماریابی فعال نیز در زمان خود می‌بایست انجام می‌شد، اما انجام نشد، بخشی از آن هم به مردم بازمی‌گردد، اما با اینکه مردم را مقصر بدانیم و همه تقصیر را به گردن آن‌ها بندازیم نمی‌شود پاندمی را مدیریت کرد.

تجربه کشور‌ها در کنترل اومیکرون

سوری با اشاره به کشور‌هایی که توانستند پیک اومیکرون را پشت سر بگذارند، گفت: این کشور‌ها به وسیله قرنطینه مستقیم شهر‌های آلوده و قرنطینه معکوس شهر‌های غیر آلوده توانستند بر این پیک‌ها غالب شدند، ما این کار را نکردیم و حتی مرز‌ها را که قرار بود کنترل کنیم کنترل نکردیم، بیماریابی را هم حتی بسیار انفعالی پیش بردیم؛ در چنین شرایطی معلوم است که اومیکرون گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: وقتی فراوانی ابتلا افزایش پیدا کند، فراوانی بستری هم افزایش می‌یابد. شاید شیوع پیک اومیکرون برای ایران به این دلیل که واکسیناسیون را کمی دیرتر از کشور‌های دیگر آغاز کردیم و مردم هنوز مصونیت نسبی در برابر بیماری دارند یا اینکه هنوز تردد‌های بین‌المللی ما کمتر از کشور‌های اروپایی است، با تأخیر رخ دهد. علی‌رغم این موضوع کشور ما بسیار آسیب‌پذیر است و هرچه دیرتر این کنترل صورت گیرد بیماری هم سخت‌تر کنترل خواهد شد.

این استاد اپیدمیولوژی در ادامه با بیان اینکه خواب زمستانی دامن ما را گرفته و نسبت به عواقب اومیکرون بی‌توجه هستیم، گفت: اینکه رشد اومیکرون ۴۰ درصد شده به معنی این است که از مجموع تست‌های انجام شده برای اومیکرون ۴۰ درصد مثبت شده است. این از مجموع تست‌های انجام شده است طبیعتا سهم آن با زمانی که بخواهیم تست‌های بیشتری انجام دهیم در اپیدمی تفاوت خواهد کرد، ضمن اینکه ما بیماریابی فعالی نداریم و ۴۰ درصد از موارد گزارش شده است، مطمئنا افراد زیادی هم گزارش نشده است به همین دلیل مشخص نیست چه تعداد از افراد مبتلا به اومیکرون در کشور داریم، به همین دلیل وضعیت مانند کوه یخ است.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان